Gå til innhold

Lufte bremser BMW F10/F11

Haug530D
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt i en tidligere tråd så knakk jeg av en bremseslange på min F11, jeg fikk liksom ikke den delen av slangen som sto igjen tett, så reservoar gikk tomt (På ene kretsen) jeg har nå fått byttet slanger foran og luftet systemet så det ikke kommer luft, men pedalen er helt som at det ikke finnes bremser og jeg får heller ikke opp noe bremsetrykk ved å pumpe.

Er det Ista som er tingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, E.C. skrev:

Eller trykklufter, de har en på Biltema bl.a., men selv da må du gjerne bruke diagnoseverktøy.

Ja, lurte litt på denne.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-manuell-2000044343

Alle BMW'er jeg har hatt tidligere har jeg bare byttet bremseslanger/rør på også har jeg bare fyllt opp reservoar for så å vente på at tyngdekreftene skulle gjøre jobben sin og det har funket det, trodde det skulle fungere her også, men kan virke som det da har komt luft inni ABS ventil eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt denne selv, men fikk ikke testet ut sist. Den er jo kjipere enn de skikkelig proffe som har en membran og drives av trykkluft, så du må passe på nivået for å ikke ende opp med å pumpe inn luft, men ellers virket den å være relativt solid. Man kan jo også adoptere den til å trykkteste radiator og slikt, så kan være ålreit å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, E.C. skrev:

Kjøpt denne selv, men fikk ikke testet ut sist. Den er jo kjipere enn de skikkelig proffe som har en membran og drives av trykkluft, så du må passe på nivået for å ikke ende opp med å pumpe inn luft, men ellers virket den å være relativt solid. Man kan jo også adoptere den til å trykkteste radiator og slikt, så kan være ålreit å ha.

Ja har brukt en slik med membran og trykkluft før men til mitt bruk så passer sikkert denne greitt tenker jeg, å passe på at det er nok væske på går greitt i grunn, men lokket på den Biltema lufteren passer? er vel blitt standard med lokk i dag eller? sist jeg brukte sånn proff lufter var vel for 23 år siden da jeg jobbet for HSD som mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet alle fire kalipere (samt bremseslanger foran) på min F10 slet jeg med veldig myk bremsepedal. Da hadde jeg byttet ut over 3 liter bremsevæske med trykkmaskin. Løsningen for meg etter en kjapp kjøretur med litt ABS bremsing var følgende:

Bruke trykk via maskin og skru opp alle lufteskruene åpne samtidig, samt slå lett på kaliperne med en gummihammer. Løste seg bra med luftbobler fra bremsene VF og VB. 

Kjørte også en runde med manuell utluftning med en ekstra person. Resultatet ble såpass bra at jeg ikke trengte ISTA alikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2022 den 23.18, E.C. skrev:

Mener at lokket passet ja (tror at jeg testet akkurat det). Worst case så må du kjøpe et brukt lokk fra en beholder og mekke til en adapter.

Passet denne ja, så nå er bremsene luftfrie etter å ha brukt denne med Ista, Så en video på Youtube med en F30 tror jeg det var, var ikke helt samme Prosedyre på F10/11 men det ble nå uansett bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...