Gå til innhold

BMW kjøper alpina


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Fredrik skrev:

@EasyL Såvidt jeg forstår solgte Alpina ca. 1800 biler i 2020 og ca. 2000 biler i 2021. De har med andre ord hatt en pen salgsutvikling de senere årene og trolig er dette én av årsakene til at familien Bovensiepen valgte å selge nå. Alpina er ellers en helt annen bilprodusent i dag enn de var for 10-15 år siden og spesielt hvis vi går tilbake til 80 og 90-tallet.

Konkret hvordan miljøregnskapet vedr. CO2 ser ut for Alpina vet jeg selvfølgelig ikke. De bygger flere biler enn noen gang tidligere så et økonomisk insitament må jo være der tiltross for EU miljøbøter. Årsaken til at Alpina selges til BMW er nok ganske sammensatt og har helt sikkert ikke vært enkelt for familien Bovensiepen, som forøvrig historisk er av nederlansk herkomst i likhet med familien Quandt som eier BMW.    

Kanskje går De tilbake til røttene og sying igjen? 
🤷🏻‍♂️
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Kanskje går De tilbake til røttene og sying igjen? 
🤷🏻‍♂️
 

 

Hehe... du kan så si. De startet med å produsere skrivemaskiner etter å ha forsøkt å etablere seg innenfor tekstil industrien uten større suksess (noe som også familien Quandt i sin tid gjorde, men med stor suksess). Bovensiepen senior investerte pengene han tjente i aksjemarkedet og hadde suksess. Dette førte så til, i kombinasjon med hobbyen som racerfører, at tilpasninger av Weber forgassere til BMW motorer inkl. topplokk ble hovedfokuset. Senere fulgte andre mer omfattende modefiseringer av BMW'er som f.eks veivaksel, gearkasser/differensialer og komplette understel.

Alpina hadde stor suksess med racing på 70-tallet og på 80 og 90-tallet ble samarbeidet med BMW kraftig videreutviklet. Alpina endte i praksis opp som en slags "uautorisert-autorisert" prototype utvikler med modeller som f.eks E34 B10 BiTurbo (som var helt unik og viste veien fremover helt frem til i dag) samt mer spesielle modeller som E39 D10 BiTurbo og ikke minst monsteret for sin tid E36 B8 4,6. 

Alpina som virksomhet er svært vellykket og de har både teknisk og markedsføringsmessig ligget foran i alle år. De har sett nye muligheter andre ikke har sett og samarbeidet med BMW er både unikt og fascinerende. Det har sannsynligvis i alle år vært en win-win situasjon for både Alpina og BMW - noe som igjen forteller ganske mye om Burkard Bovensiepen's visjoner og evne til å forstå markedet.

Jeg tenker at han stadig følger godt med og at han kjenner sin besøkstid. Det var på tide å skifte hest før det var for sent. Det imponerende er at han faktisk gjorde dette og med såvidt jeg kan se perfekt timing. At han får BMW med på laget uten videre er ganske imponerende og forteller mye om den unike posisjonen Alpina alltid har hatt hos BMW. De løfter ham elegant ut (og sikkert med en god slump penger) og jeg er ganske sikker på at familien vil utvikle det tekniske konsulentfirmaet Bovensiepen videre med stor suksess og mon ikke sammen med BMW bare litt mer bak kulissene.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...