Gå til innhold

E39 525d starter ikke. Dieselpumpe?


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på fjellet med gamle bimmern, en 2002 525dat

Som i går begynte å slite med å starte, måtte plutselig kinne på starteren 4 til 5 sekunder før den startet, frem til da har den startet med en gang. I dag starter den ikke i det hele tatt.

Har tatt av diesel slange før pumpen under setet, der kommer det masse diesel når jeg skrur på tenning. 

Tar av slangen på dieselfilter der også kommer det diesel, er litt usikker på hvor høyt trykk det skal være, men med tenning på i mellom 1 og 2 sekunder ble dette fylt opp i et rømmebeger som rommer 3 dl, se bilde

20220731_122728.thumb.jpg.ad68216abb88fcc4ef823b8911df1eab.jpg

Hører ingen lyd fra matepumpe under setet, skal vel høre en tikkelyd?

Hva annet enn matepumpe under setet kan være galt.

Det er nok strøm på batteriet.

Hjelp 😫

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye om dette i dieseltråden.

Pumpa under setet tikker ikke, men du skal kunne høre den. Få noen til å skur på tenning mens du holder/hører på den spesifikt. Dersom den ikke går,har du trolig funnet feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TRF skrev:

Det står mye om dette i dieseltråden.

Pumpa under setet tikker ikke, men du skal kunne høre den. Få noen til å skur på tenning mens du holder/hører på den spesifikt. Dersom den ikke går,har du trolig funnet feilen.

Jeg får roe meg ned litt, er litt stressa nå 😂 Det vibrerer godt i pumpa under setet når guttungen skrur på tenningen, så den er nok ok.

Får lese meg opp i diesel tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på bildet i første innlegg så er det en del grums der, som egentlig ikke burde være der, noen teori om hva det kan være?

Rømme Olsen var helt ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, TRF skrev:

Tja, rusta drivstoffrør? har du lekkasje?

 

Uansett om det er så mye grums i dieselen er jo ikke tett filter å se bort ifra.

Tenkte akkurat tanken selv, på at filterbytte vil få den til å starte om ikke annet, så kan jeg i hvertfall få den hjem i garasjen og kan jobbe med det videre der.

Byttet dieselrør fra tank mot matepumpe for noen år siden, men returrøret er ikke byttet.

Så er spørsmålet om det er mulig å få tak i et dieselfilter i området Bagn/Fagernes i morgen...

Er Bilia BMW i Gol, får håpe de har filter på hylla.

Har ikke sett eller kjenner til noen lekkasje.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer det ikke med nytt filter (må innrømme at jeg ikke helt har trua) så blir jeg med madamen hjem og reiser opp med mer verktøy og laptop med Rheingold, håper det fortsatt fungerer lenge siden jeg har kjørt diagnose. Så får vi ta det derfra, har en ukes ferie igjen. Er jo liten verdi i bilen så må vel begynne å se etter en E61 med ok motor (6 syl) om det er noe å satse på... Er jo begrenset med hvor mye penger jeg ønsker å bruke på denne.

Oppdatering 1:

Bilia BMW Gol hadde ikke filter på lager, var noen få igjen på hovedlager i Sverige. Meca på Fagernes kunne bestille nå med levering ca. 13 i dag, så går for det. Om den ikke skulle bli med levering i dag så reiser jeg hjem og bestiller fra Koed.

 

Endret av sondre
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, TRF skrev:

Tja, rusta drivstoffrør? har du lekkasje?

 

Uansett om det er så mye grums i dieselen er jo ikke tett filter å se bort ifra.

Jeg trekker tilbake påstanden om at jeg byttet drivstoffrør mot matepumpe, var nok returrøret jeg byttet. Drivstoffrøret mot matepumpe er nok det i midten, ser ikke noen lekkasje, men er nok modent for utbytting. Så hvis den starter med nytt filter (som jeg håper jeg kan hente tidlig i ettermiddag) så blir det å bytte det røret når jeg får bilen hjem.

Det tynne drivdtoffrøret til Webasto bryr jeg meg ikke om, Webastoen har jeg gitt opp og den er frakoblet. Men siden merkelappen er på røret kan det hende at jeg også har byttet det tidligere.

20220801_090842.thumb.jpg.630b2fa42150bd4f86c3e0dc4342aaea.jpg

Endret av sondre
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Kjipt da.

Det er lett å være etterpåklok, men jeg har faktisk bestandig med meg diagnose pc når jeg drar hjemmefra. Ihvertfall på mer enn et par timer hjemmefra. 

Jeg venter uansett i spenning på hva du finner ut av.

Noen tips til hva jeg bør feilsøke på, lenge siden jeg har gjort det nå 😬 er vel Rheingold/istagui jeg har på laptop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Bare begynn med feilkoder. Så tar du det derfra.

Men du skrev noe om at pumpen under setet vibrerte godt. Men det trenger ikke bety at den er ok.

Jeg vil tro du har manglende diesel.

Du sier noe, kan jo være den "grumset" kommer fra (tror ikke det altså), uansett så kan jeg kjøpe en matepumpe og returnere den om den starter uten å bytte den. Vil jo være surt å reise opp igjen for så senere å finne ut at det faktisk var den som er problemet...

Jeg skal være forsiktig med å si noe om trykket som kom ut ved filteret, men kom vel like mye ut der som før matepumpen, ikke mer i hvertfall.

Da tar jeg med meg:
Laptop med diagnosesoftware
Garasjejekk
Verktøy
Dieselfilter
Dieselrør
Matepumpe

Mer kan jjeg ikke i farten, på høytrykksiden får jeg ikke gjort noe i denne runden, problemet blir å flytte bilen om det ikke blir liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dieselfilter, uten at det hjalp.

 

Uten å ha slettet noen feilkoder var disse å finne ift diesel.

20220803_121927.thumb.jpg.e450723041ea0280fadab6ec211a85d8.jpg

20220803_121910.thumb.jpg.e878251ce74c33423819918074f5ea2c.jpg

20220803_121848.thumb.jpg.03c1aef67973f55b616df633fa80411d.jpg

Byttet matepumpe også bare for å være sikker.

Starter fortsatt ikke.

Fuel pre-supply pump kjørte en activation på via ista. Hørte en pumpe kjøre, men virker som ista har hengt seg opp.

Feilmeldingen nå er Rail-pressure monitoring on engine start.

Vet ikke om Voltage supply, terminal 15, faulty er for noe.

20220803_130410.thumb.jpg.617c28c5df27c2e703328200cdde6a41.jpg

20220803_130731.thumb.jpg.bae359d15cd4ab9c17bdd20525bd8e2d.jpg

Prøver å starte da får jeg dette etter noen sekunder på starteren.

20220803_132139.thumb.jpg.b8fb3649fbe6ab011143e7df278de0c4.jpg

Rail pressure sensor defective.

20220803_132355.thumb.jpg.98cd900a642a8e548c22650885e6b7ce.jpg

Tror ikke jeg orker å putte mer penger i en så gammel og rusten bil, den er nok erklært død nå.

 

 

 

 

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...