Gå til innhold

Bytte dieselpumpe/høytrykkspumpe og reg kjede


User1857475
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bmw x1 fra 2010 med n47d20c motor. Har lest mye dårlig om disse motorene og da spesielt om registerkjede og høytrykkspumpe. Nå vurderer jeg preventive tiltak. Bilen er gått 187.000km.

 

Burde jeg bytte dette før det ryker bare for å sove bedre om nettene? Eller er det litt hysteri rundt dette og at dette egentlig ikke er så vanlig? 
 

pris på bytte av høytrykkspumpe har jeg fått på 10000,- dette er da for en byttepumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle strekk i øvre kjede hos BMW og så ta det derifra. Det garanterer ikke at kjededriften er 100%, da denne kun måler øvre. 

Angående høytrykkspumpe kan jeg informere at min F10 røyk pumpen nå på 133k km til tross for haugevis med preventive tiltak. 

Både registerkjede og ht.pumpe er derfor veldig "bingo" og skal du sove trygt om nettene er det enten drivlinjeforsikring eller bytte av av disse komponentene preventivt.

Personlig mener jeg ny pumpe er veien å gå da de gamle overhalte i bunn og grunn er den samme du har uten potensielle forbedringer fra fabrikanten (BOSCH), men skjønner at det koster noe mer. 

Har skrevet litt info om disse pumpene og selve bytte i tråden min hvis det skulle være av interesse :)

20220625_152913.thumb.jpg.d2b0e436dfc96ee358858ca17ca88c3a.jpg

20220625_154051.thumb.jpg.cd9bbedf90a42f417edb1cb9064e5b60.jpg

20220627_105233.thumb.jpg.038666b9819ea667849f39f4bb6bc94c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett bra svar. Dersom jeg går for en ny pumpe vil dette vare da? Skulle gjerne hatt drivlinjeforsikring men kan ikke tegne nå ettersom bilen har passert 150.000km. Ringte til bavvaria og spurte en mekaniker om dette problemet, Han fortalte da at jeg tydlig kommer til å høre det når registerkjede blir slakt og da ikke kjøre før dette er fikset. Han sa også at høytrykkspumpa ofte røyk pga feilfyllinger og at folk har putta noe annet i dieseltanken. Men kan da ikke tro at alle som har opplevd dette har gjort det. @///M-ini95

Endret av User1857475
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med feilfyllinger er nok en påvirkende faktor, samme bytte av dieselfilter uten å lufte systemet. I mitt tilfelle var dette nokså tilfeldig, og samme med mange andre. Er rett og slett en dårlig designet pumpe. 

Jeg tørr ikke bastant komme med garantier om at helt ny pumpe vil vare siden din gamle i utgangspunktet har fungert fint hitill, men i teorien burde den vare minst like lenge om ikke lenger. Det er noen små forskjeller i pumpene hvor første utbedring kom i 2016 og siste sent i 2019 om jeg husker rett. Hvis man først bytter burde man bytte til den nyeste/beste hvis man har mulighet naturligvis. 

Angående registerkjede så er ikke alltid lyd den beste måten å diagnostisere. Folk med et trent øre hører nok forskjellen på slakt kjede og den typiske lyden som disse motorene lager uten at kjedet er særlig slakt. Sånn sett er 3 litern mye lettere å høre på når kjedet er på bærtur. 

Min F10 med N47 motor har den typiske lyden disse motoren lager som ikke er tilstedet ved kald og driftsvarm motor, men et sted mellom. Sett tilfeller av andre biler med denne lyden og snakket med andre norske eiere som også har byttet kjede hvor dette ikke var slakt i det hele tatt selvom denne lyden var tilstede.

Demonterte også toppdekselet på min, og øvre kjede var stramt. Husker ikke når det kom, men for 5-6 år siden oppdaterte BMW komponentene i registerkjede med blant annet kjedeglidere med et slags gummibelegg for å dempe denne lyden jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjede er best målt med oscilloskop mtp forhold mellom kam og veiv. De "høre etter" greiene er bingo. Skjønner ikke at flere verksted ikke tilbyr måling med oscilloskop, så vanskelig er det ikke å måle, men skorter vel på kompetanse.

Pumpa er rett og slett dårlig mtp. måten den feiler på. Greit med feilfylling og slikt, men hva hvis man kjørte tom for drivstoff? Da tørrkjører man pumpa ved neste oppstart og har et havari i prisområdet 100k i vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.dette virka ikke som noe alternativ hos bavaria da han sa det ikke var lett å måle strekk. noen verksteder du vet om som har utfører oscilloskop test? 
 

Høytrykkspumpa blir nok bytta.. høres helt tragisk ut med reprasjoner på 100.000 for en bil som er 12 år gammel😅

dieselgrossisten reklamerer jo med 2 års garanti så kan hende det er trygt der? Erfaringer? Eller som nevnt over kjøpe ny og utbedret pumpe

Endret av User1857475
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får metallspon i systemet så må du i utgangspunktet bytte alt som kommer i kontakt med diesel. Dyser, rør, matepumpe, tank. Derav høy regning som folk får på verksted. Hadde det bare vært å bytte pumpe så hadde CP4 være et strålende produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.åja sånn ja selvfølgelig.. Ja dette jeg er redd for, derfor jeg vurder å bytte pumpa før den ryker. Eventuelt en helt ny pumpe. For etter hva jeg har skjønt lever disse farlig etter hver 100.000 omtrent.. men vil jo gå ut fra at hvis pumpa ryker og det kommer masse følgeskader av dette så går det inn under 2 års garanti dersom du bytter til en helt overhalt pumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og lest mye om det samme etter jeg kjøpte en 2012 x3 også. Motorskadedekning på forsikring gjør at man sover bedre. Nå passerer min bil straks 10 år og 150.000km, så vurderer rett og slett å bytte bil. Turbo, kjede og pumpe er originalt ennå. Girkasse er aldri byttet olje på. Kosten for å ordne alt dette er ganske høy. Prisen på bilen ganske lav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Det med feilfyllinger er nok en påvirkende faktor, samme bytte av dieselfilter uten å lufte systemet. I mitt tilfelle var dette nokså tilfeldig, og samme med mange andre. Er rett og slett en dårlig designet pumpe. 

Jeg tørr ikke bastant komme med garantier om at helt ny pumpe vil vare siden din gamle i utgangspunktet har fungert fint hitill, men i teorien burde den vare minst like lenge om ikke lenger. Det er noen små forskjeller i pumpene hvor første utbedring kom i 2016 og siste sent i 2019 om jeg husker rett. Hvis man først bytter burde man bytte til den nyeste/beste hvis man har mulighet naturligvis. 

Angående registerkjede så er ikke alltid lyd den beste måten å diagnostisere. Folk med et trent øre hører nok forskjellen på slakt kjede og den typiske lyden som disse motorene lager uten at kjedet er særlig slakt. Sånn sett er 3 litern mye lettere å høre på når kjedet er på bærtur. 

Min F10 med N47 motor har den typiske lyden disse motoren lager som ikke er tilstedet ved kald og driftsvarm motor, men et sted mellom. Sett tilfeller av andre biler med denne lyden og snakket med andre norske eiere som også har byttet kjede hvor dette ikke var slakt i det hele tatt selvom denne lyden var tilstede.

Demonterte også toppdekselet på min, og øvre kjede var stramt. Husker ikke når det kom, men for 5-6 år siden oppdaterte BMW komponentene i registerkjede med blant annet kjedeglidere med et slags gummibelegg for å dempe denne lyden jeg beskriver.

Blir nok en helt ny pumpe. hvordan får jeg tak i den nyeste type pumpe? Og hva må jeg regne med i pris på kun pumpa? Og hvor lett er det å bytte disse selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...