Gå til innhold

Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Noen som har 20 pin motorkobling liggende (på bilsiden)? Er utgått vare, og har ikke klart å finne noen tilsvarende. Alternativet er å kjøpe to nye 25 pin å pinne om, men håper å finne en 20 pin så jeg sparer litt arbeid.

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Noen som har 20 pin motorkobling å selge meg?
  • 1 month later...

Har handlet enda en M30B35, denne gang i deler, egentlig var planen å handle inn litt smådeler som jeg vil få bruk for fremover, men så dukket denne opp ca 45 min fra Oslo, og da tok jeg turen bort og la inn et bud på den. Komplett motor med kasse, og den siste motorstyringen.

Dette blir vinterprosjektet mitt her i Oslo, få gjort den skikkelig ren og bli kjent med disse motorene. I tillegg kom jeg over en fin motorbukk på Finn til ca halv pris, ubrukt. Bare å få hjem motoren nå, så kan vinteren bare komme. 

IMG_0403.png

IMG_0402.jpeg

IMG_0401.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Kjøpt inn enda en motor.

Dette blir gode saker Ola-Andre 😊

Gammel M30 og skruing på den blir nok en fin vintersyssel tenker jeg .

Passer fint at du nå har en motor løs sånn at jeg kan se hvor jeg skal lete etter oljelekkasje på min grønne ,da den svetter  som ei tesil i fremkant .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2023 den 8.17, sveigis skrev:

Dette blir gode saker Ola-Andre 😊

Gammel M30 og skruing på den blir nok en fin vintersyssel tenker jeg .

Passer fint at du nå har en motor løs sånn at jeg kan se hvor jeg skal lete etter oljelekkasje på min grønne ,da den svetter  som ei tesil i fremkant .

Har ikke sett at du har skrevet her før nå Jan. Ja, når resten av bilparken står på Sunnmøre måtte jeg ha et lite prosjekt her nede og. :) Du må bare ta turen innover og se om du vil det, ellers så kan jeg ta litt bilder og sende over. :)

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Kjekt å ha en delemotor 😊👍 Var det noen spesiell grunn til at du kjøper en ?
 

Hva vet du om den første motoren du kjøpte  og denne her ?

Måtte du betale mye for den ?

Og hva er status på rustsveisinga ? 😃

Egentlig flere grunner, jeg har jo tenkt litt på å bygge en stroker motor, om det viser seg at det er mulig å få godkjent, da er det greit å få den godkjent med en original motor, og så ha stroker prosjektet ved siden. Men dele tilgang er og en grunn, alt blir dyrere, og når S38en begynner å bli så dyr som den er blir nok B35 motoren kanskje mer aktuell, og da øker nok prisen der og. Den siste grunnen er nok for å ha et prosjekt i vinter, jeg var litt sånn at jeg hadde slått i fra meg å kjøpe den, men hadde avtalt å se på den, når jeg kom bort ble jeg positivt overrasket over motoren, ingen større skader i sylindrene, ingen slitekant, og best av alt, han har et chassisnr som motoren kommer fra, i tillegg til at den har Motronic 1.3, den andre jeg har er vel 1.1, som har litt færre muligheter blant annet for diagnose. 

Jeg betalte 9, hadde ikke tenkt å gå så høyt egentlig, men ja, det er jo en investering i trivsel og. :)

Statusen der er vel at der er ingen status, har ikke vært hjemme på noen uker, og jeg må få fatt i et sveiseapparat, så det tar nok litt tid før der er fremgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på hva jeg vet, den første jeg kjøpte stod montert i bil og var i daglig drift, problemet med den er at det ikke finnes papirer på den, og at den heller ikke var godkjent i bilen den kom fra, den skal være kjørt ca 170000 km i følge selger, så om det stemmer er det ikke ille i det hele tatt. Denne stod i en 735 originalt ser det ut som

Den siste har gått mellom 200000 og 250000 et sted, selger hadde kjøpt den til et E34 prosjekt, men solgte bilen til fordel for E39 M5 prosjekt. Denne motoren har produksjonsdato 29.12.88, og er nok et år nyere enn den jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fredagskos i garasja, fått fjernet teppet helt, og dette får nå nytt liv i bilen til @Mykledust. Har og fått fjernet litt asfalt i dørken, ser fint ut under, men som dere kan se på ene bildet har dørken på venstre side fått seg en trøkk og har kommet opp. Men dette blir kappet bort og innkjøpte plater erstatter dette.

IMG_0513.jpeg

IMG_0517.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Alltid bra og se et e34 prosjekt som vekkes til liv igjen .😊

Denne blir nok meget + når den er ferdig .

Det blir nok mer fremgang fra neste sommer, frem til da blir det tatt litt når vi er her oppe, det blir mer tid til hobby når vi flytter opp, selv om huset må prioriteres. 🙂 

3 timer siden, Mykledust skrev:

Blir stilig å følge med her! 
Lykke til med sveising!
 

Sjekka ut valcas og trur eg skal skaffe meg alle 4 dørkplatene han selge før eg legge på plass det nye teppet i min 😎

Takk for det. 🙂

Godt fornøyd med platene jeg kjøpte der fra, virker som passformen er sånn noenlunde, så får man heller banke og bende litt for siste finish 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt bortkastet arbeid, men tok en skikkelig vask på disse i dag, planen er å beholde disse felgene sammen med AC Schnitzer felgene, så får jeg bytte litt etter behov. Felgene kan nok defineres som langt fra fine, men fine langt i fra. Uansett skal de få seg en skikkelig shine med ny lakk før de blir tatt i bruk. En kompis hadde en sort 525I på 90 tallet med OZ Ceres, og siden den gang har de vært blant favorittene mine til E34. 🙂

IMG_0543.jpeg

IMG_0544.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle E34 delene har nå fått plass i kjelleren, ACS felgene fikk seg en skikkelig vask, og motoren ble flyttet til et litt mer egnet sted. Når jeg er hjemme i vinter skal jeg kose meg med delevask og litt rustsveising, om jeg får fatt i et ok sveiseapparat. Begge motorene mine er 88 modeller har jeg funnet ut, med 9 mnd mellomrom, på denne er det en liten oljelekkasje ser jeg, så det er godt mulig det blir den siste motoren jeg handlet som blir satt inn først.

IMG_0591.jpeg

IMG_0595.jpeg

IMG_0608.jpeg

IMG_0626.jpeg

IMG_0611.jpeg

IMG_0613.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er lite fremgang på bilen blir det handlet inn litt deler, har blant annet fått fatt i M5 speil (kopi), sotede blinklys foran (et av mine er knust), lister til fanger, og i dag ble det inngått avtale om dashbord, mitt har sprekker, og en skade over instrumenter, i tillegg har min airbag på passasjer side, og fikk fatt i dashbord likt mitt. Så på dele fronten begynner det å komme seg nå, det jeg trenger videre en en god førerdør, min har såpass med rust at jeg ikke legger arbeid i den. Om noen har en god dør, si gjerne i fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Førerdør noen? Må se bra ut for rust.

Fikk hentet hjem vinterprosjektet i kveld, og en hel masse med deler, så nå er det bare å begynne å vaske og montere etter hvert. VIN nummer er der og, motoren stammer fra en Cirrus blau 88 mod 535I. Har så vidt begynt på en søknad om godkjenning, satser på å få sendt avgårde denne mot slutten av uka.

Endte med å handle med noen fine lykter og, så nå begynner jeg å få et aldri så lite delelager. 🙂

Disse blokkene er ikke akkurat lette å håndtere med veiv og stempler på plass, men fikk den ut av bilen og inn på benken alene. Tviler på at det er så mange ID3er som har vært lastet med komplett M30 motor og kasse i deler, men det gikk fint det 😅
 

Har også en førerdør på hånd, men denne har litt overflaterust i falsen nede, og jeg vet ikke om jeg er så gira på det, har det først begynt kommer det fort tilbake.

IMG_0762.jpeg

IMG_0760.jpeg

IMG_0758.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...