Gå til innhold

Rustne bremser etter 1.500 km/4mnd. Er jeg urimelig eller har jeg en sak?


sluquet
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2018 i3 94ah i midten / slutten av mai 2022. Denne hadde iflg annonsen gått 44.000 og er en "premium selection bil". Jeg kjøpte denne fra en merkeforhandler et lite stykke unna meg, spurte blant annet om bremsene var ok over telefon, fikk svar at de hadde taksert bilen og den hadde ikke noe slitasje utover normal bruksslitasje. Bilen er moden for service og EU nå, så jeg leverte den inn til en annen filial av samme merkeforhandler i dag for å fikse dette. Får til min overraskelse svar etter noen timer at bremsene har rustet for altfor mye, slik at bremser og klosser må byttes på alle fire hjul. Jeg har kjørt bilen ca. 1.500 kilometer på de månedene jeg har hatt bilen. Jeg har vært flink med å bremse hardt innimellom og alt det greiene der. Pris på bremsebytte var ca 17.000, så fikk jeg ca 2.000,- i rabatt.

Jeg kontakter merkeforhandleren der jeg kjøpte bilen, og forklarer saken. Han forteller at han synes det var tidlig at bremsene var modne for bytte nå, og tilbyr seg å dekke 50% av regningen. Møter liten forståelse utover dette, både fra "bruktbilsjef" og "daglig leder".

Er jeg urimelig som går videre med dette og krever 100% dekket? Noen korte fakta:

- det kommer frem at bilen ble taksert i desember 2021 og har stått stille fra da til jeg overtok bilen

- fikk rotet frem annonsen og mener jeg ser på bildene der at bremsene er rustne etter litt zooming osv., ligger vedlagt.

- bilen har som nevnt over gått bare 1.500 km i mitt eie, på vår/sommerføre. Den en mye i bruk på korte turer til og fra barnehage og butikk, aldri stått stille mer enn 2-3 dager.

- forhandler påstår "bremsene var helt fine da vi la om til sommerhjul i april", uten å legge frem noe dokumentasjon på det. På annonsebildene har bilen på vinterdekk.

Sløvt av meg å ikke sjekke bremsene nøye når jeg overtok bilen, men føler allikevel at jeg sitter igjen skrudd.

Tanker/innspill?

bilde finn1.png

bilde finn2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger i beskrivelsen «Premium selection bil» hos den aktuelle forhandler? Er det noe mer der som kan tale til din sak? Ekstra garanti for bilens tilstand, bytterett o.l?

På bildene ser man jo at bremsene er rustete, og de er gjerne verre på innsiden. Altså er det løgn at de var bra når de la på sommerhjul etter at bildene ble tatt. 

Det skal være trygghet å handle fra forhandler, og dette er ikke trygghet imo. 

Alltid interessant når noe er bra, og «bra nok» hos forhandler. Ser det typisk på slitedeler som dekk og bremser. Der har vi mennesker ulike preferanser, og når forhandler skal selge deg bilen så er bremsene «bra nok», men når neste forhandler skal selge deg bremseskiver og klosser er dem ikke det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Der kontrolleres alt fra system og komponenser, til innside- og utsiden av din bil. »

Spørs om de heller sjekker komponesene, foran komponentene.. 
 

Spøk til alvor: skriv en Mail til forhandleren at du ønsker bremsene byttet vederlagsfritt, grunnet at du kort tid forut valgte et trygt kjøp av en premium colection-bil som burde gå gjennom PKK 4 mnd / 1500km senere. 

Du har min fulle støtte.

Dere som driver med PKK, hva er grensene i prosent med tanke på rust på skivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ron788m skrev:

«Der kontrolleres alt fra system og komponenser, til innside- og utsiden av din bil. »

Spørs om de heller sjekker komponesene, foran komponentene.. 
 

Spøk til alvor: skriv en Mail til forhandleren at du ønsker bremsene byttet vederlagsfritt, grunnet at du kort tid forut valgte et trygt kjøp av en premium colection-bil som burde gå gjennom PKK 4 mnd / 1500km senere. 

Du har min fulle støtte.

Dere som driver med PKK, hva er grensene i prosent med tanke på rust på skivene?

Jeg har skrevet e-poster med dem i hele dag, de er veldig tverre. Det siste de skriver er følgende:

Sitat

 

Ved takst i desember 21 var det ikke rust på skiver/klosser og det var det heller ikke ved hjulskift i april.

Rusten du viser til på bilder er ikke sliteflatene, men på navet.

Vi vet at levertiden på skiver og klosser er ca 50 – 70000 km, så denne kosten vil du fått i løpet av ca ett år uansett.

Derfor mener vi fortsatt at det er ett godt tilbud at vi dekker 50% av kosten, og dette tilbudet er vårt endelige.

 

  Har sendt klage til forbrukertilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron788m

Det er tillatt maks 25% rust på overflaten foran og 50% bak.

@sluquet

Det står spesifikt at Premium Selection garantien ikke gjelder slitedeler som bremsebytte etc (noe bruktbilgarantier vel aldri gjør). Nå regner jeg med at iDrive sier det er lenge til bremsene skal byttes og at det derfor kom som en overraskelse? Når det er sagt synes jeg det er noe merkelig at skivene plutselig skulle gå fra å være helt fine til å måtte byttes etter så lite kjøring og så kort tid - pga rust. Men kan du legge ut bilde av hvordan det ser ut nå? Personlig hadde jeg nok gått for det 50% tilbudet og latt det være med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

@Ron788m

Det er tillatt maks 25% rust på overflaten foran og 50% bak.

@sluquet

Det står spesifikt at Premium Selection garantien ikke gjelder slitedeler som bremsebytte etc (noe bruktbilgarantier vel aldri gjør). Nå regner jeg med at iDrive sier det er lenge til bremsene skal byttes og at det derfor kom som en overraskelse? Når det er sagt synes jeg det er noe merkelig at skivene plutselig skulle gå fra å være helt fine til å måtte byttes etter så lite kjøring og så kort tid - pga rust. Men kan du legge ut bilde av hvordan det ser ut nå? Personlig hadde jeg nok gått for det 50% tilbudet og latt det være med det. 

Yes, ikke vært noe varsling i idrive så dette var veldig overraskende. Sist jeg sjekket var det minst 16000km til bremsene skulle byttes hvis jeg husker rett. Spesielt med tanke på at bilen skal være "et trygt kjøp". Er klar over at dette er slitedeler, men som du sier rart at det blir så ille at man får stryk på EU på kort tid / antall km. Bilen står demontert hos forhandler så har ikke mulighet til å ta bilde før bremsene er byttet. Har bedt mekanikeren om en uttalelse, men han jobber jo for samme kjede så har ikke helt troa på at det kommer noe ut av det. Har uansett ikke noe å tape på å ta det videre, men alltid kjekt å høre om man bare er fjern eller det jeg tenker har noe for seg :-)

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, sluquet said:

Yes, ikke vært noe varsling i idrive så dette var veldig overraskende. Spesielt med tanke på at bilen skal være "et trygt kjøp". Er klar over at dette er slitedeler, men som du sier rart at det blir så ille at man får stryk på EU på kort tid / antall km. Bilen står demontert hos forhandler så har ikke mulighet til å ta bilde før bremsene er byttet. Har bedt mekanikeren om en uttalelse, men han jobber jo for samme kjede så har ikke helt troa på at det kommer noe ut av det.

Her hadde jeg bedt om bilde og bedt de dokumentert rust foran og bak på hhv 25% og 50% på anleggsflatene. Men fortsatt hadde jeg nok bare tatt tilbudet på 50% dekning og latt det være med det, min mening at det er det beste du kan få til her. Hadde det vært noe annet enn slitedeler derimot…:) 

Helt enig @Snagg30 - det var drøyt mye. Kanskje vært å utfordre de på pris og samtidig forhøre seg andre plasser på bremsebytte? Og får du det da 50% dekket kan du jo komme greit fra det. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Her hadde jeg bedt om bilde og bedt de dokumentert rust foran og bak på hhv 25% og 50% på anleggsflatene. Men fortsatt hadde jeg nok bare tatt tilbudet på 50% dekning og latt det være med det, min mening at det er det beste du kan få til her. Hadde det vært noe annet enn slitedeler derimot…:) 

Helt enig @Snagg30 - det var drøyt mye. Kanskje vært å utfordre de på pris og samtidig forhøre seg andre plasser på bremsebytte? Og får du det da 50% dekket kan du jo komme greit fra det. 

Ja, det kan jeg gjøre, takk for tips. Jeg synes dog at det er for ille å bli nødt til å betale 8,500,- (med 50% krangle-rabatt) for dette, er ganske overbevist om at rusten ikke har gått fra "bare navene" til at man må bytte alt på den korte tiden og avstanden. Føler jo at dette med "premium selection" bare er jug og fanteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kvasi skrev:

Skiver og klosser er vel ca 30 min jobb hvis ikke bolter/glidere osv er rustet fast. Hva sier GS om delepris på dette? 

Rundt 1.100 pr skive ca. Mulig calippere må byttes også siden prisen er så høy, har ikke peiling egentlig. Fikk bare en 45 sekunders video der en mekaniker forklarer at bremsene må byttes, får høre i morgen. Så litt rødt når jeg så prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så videoen på nytt nå: «mer enn 25% rust på innsiden av bremsene fremme, samt «glasering»(?) på bremsene bak. Må bytte skiver og klosser foran og bak». Han sier ikke noe om calipper.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...