Gå til innhold

Oppdatere programvare for motorstyring


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, fra BMW Group jeg har fått innkalling til verksted for å oppdatere programvaren for motorstyringen.

Kort fortalt kan dette forhindre overoppheting av innsuget, og det er jo fint etter at garantien har gått ut da bilen er 6 år gammel.

Men er det noen av dere som har erfaring med å oppdatere motorstyringen etter at bilen er trimmet? Dette gjelder 2L diesel B47 motoren. Den er jo i utgangspunktet 190 hk, men ble nedjustert til 163 hk for mindre avgifter i Norge. Jeg har trimmet den til over 190 hk og syns det er trist å måtte nedjustere den til 163 hk igjen. Jeg nevnte dette for verkstedet, men de sa at det var opp til meg om jeg ville utføre oppdateringen eller ikke. Det er jo bare et tilbud fra BMW.

Oppdatering av motorstyringen er vel noe som normalt gjøres på service hvis det har kommet ny programvare, men hva gjør dere som har trimmet når dere har bilen på service? Sier dere ifra at den ikke skal oppdateres? Eller er det mulig å oppdatere uten å tilbakestille til original ytelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst du har chippet bilen med foreks egr delete, så er vel problemet allerede borte på din bil? er vel ikke så mye anna som kan føre til et 'overopphetet' innsug

ellers så vil enhver oppdatering av motorstyring føres til att effekt blir justert til originale tall. Du må gi beskjed om at du ikke ønsker oppdatering, viss ikke kan det fort bli gjort som en 'service'

Endret av K.F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, K.F said:

visst du har chippet bilen med foreks egr delete, så er vel problemet allerede borte på din bil? er vel ikke så mye anna som kan føre til et 'overopphetet' innsug

ellers så vil enhver oppdatering av motorstyring føres til att effekt blir justert til originale tall. Du må gi beskjed om at du ikke ønsker oppdatering, viss ikke kan det fort bli gjort som en 'service'

Takk. Jeg vet ikke om den er chippet med EGR delete. Er det vanlig? De som ble levert med 190 hk originalt, har vel også EGR ventil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tuning fra ESS og har fått oppdatert motor software ved 2 anledninger hos Bavaria. Som du sier så blir tuning skrevet over og da må originalfil leses ut på ny og modifiseres og legges inn igjen.  Jeg leser ut og legger inn igjen selv med laptop og kabel så filen går på mail at og fram til ESS for modifsering.  Jeg har ikke trengt å betale noe til ESS utover første gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TurboJens said:

Min har "samme" motor, altså 190~ hk som er fiksa til ca 220. EGR og DPF delete så dessa (i fleirtal) breva frå BMW group går rett i papirdunken...

Ok, da tror jeg at timen avbestilles. Min er også fiksa til 220, så regner med det samme, men skal prøve å få det bekrefta. Jeg burde jo vite det.
Fjernes utstyret fysisk, eller bare kobles det ut?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, E.C. said:

EGR kan man kode, DPF kan kun fjernes fysisk.

Hvordan slår det ut på avgassmålingen i EU kontrollen når de har EGR og DPF delete? Er det vanligvis innafor?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, TurboJens said:

Min har "samme" motor, altså 190~ hk som er fiksa til ca 220. EGR og DPF delete så dessa (i fleirtal) breva frå BMW group går rett i papirdunken...

OK. Har du ingen problemer ved avgassmåling under EU-kontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, 525TDSA said:

OK. Har du ingen problemer ved avgassmåling under EU-kontrollen?

Nei, blei ordna like før PKK.. Både på denne og på den forrige Volvo V70 eg hadde. Volvoen gjekk gjennom mange EU-kontrollar uten problem, BMW'en berre en så langt men blir vel ny PKK neste år. Mista ikkje nattesøvnen akkurat.

DPF er forresten ein helvettes jobb på dessa som har motoren feil veg.312204300_845136286478671_8130482529690159374_n.thumb.jpg.438e170ccb1a7fa4911e2401f53577b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, TurboJens said:

Nei, blei ordna like før PKK.. Både på denne og på den forrige Volvo V70 eg hadde. Volvoen gjekk gjennom mange EU-kontrollar uten problem, BMW'en berre en så langt men blir vel ny PKK neste år. Mista ikkje nattesøvnen akkurat.

DPF er forresten ein helvettes jobb på dessa som har motoren feil veg.312204300_845136286478671_8130482529690159374_n.thumb.jpg.438e170ccb1a7fa4911e2401f53577b7.jpg

OK, vet du om man MÅ fjerne DPF for å få justert opp til 220 hk?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...