Gå til innhold

Drivstoff forbruk!

kristiancc
 Share

Anbefalte innlegg

Det avhenger en del av hvor lang distanse dette er målt over, samt hvor langt du vanligvis kjører per tur og hvor mye du står i kø, på tomgang, etc.

Hvis dette er noe som skjedde plutselig bør man undersøke mer, men det er ikke helt utenkelig å få til noe slikt uten at noe er unormalt. Kan dog være f.eks. bremser som henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres unormalt ut. Jeg hadde samme motor i en 1-serie og den kunne jeg få ned på 0,5 på langkjøring og godt ned på 0,6-tallet på kjøring til/fra jobb (1 mil med 50 soner og trafikk) dersom jeg kjørte svært svært rolig. 0,8-0,9 ved veldig aktiv kjøring og mye gassing. Så 1,2 høres ut som noe ikke stemmer, spesielt ikke ved rolig kjøring. Men har ikke noe fornuftig å komme med på hva det kan være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er terrenget? Rekker bilen å bli skikkelig varmt? På mine tidligere biler så har jeg trillet på jobb med omtrent 0 i forbruk, mens hjem igjen er bakkene så bratt og start/stopp i kryss som også er i bakker gjort at forbruket er på omtrent 2, uansett hvor pent jeg kjørte. Det ga snitt på 1.

Kan prøve noe slikt: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/bensintilskudd-600526/

Uten at jeg vet, prøvde akkurat denne på F46 220xd og da gikk motoren betydelig roligere og forbruket gikk ned, testet samme på Kia Sportage, der var det null forandring. 🤷🏼‍♂️

Ellers som nevnt over, hva er strekningen du måler på? Skjedde dette plutselig eller har det alltid vært slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok allikevel mene at 0,75 liter/mil er for mye for en 2014 F31 316i. BMW påstår gjennomsnitlig 0,59 liter/mil ved blandet kjøring som er 1/3 bykjøring, 1/3 landeveiskjøring og 1/3 motorveiskjøring - i Tyskland. Forholdene er selvfølgelig annerledes i Tyskland enn i Norge, men stiller man det opp (høy Autobahnhastighet med dertil høyt forbruk kontra grov asfalt og mye bakker i Norge med dertil høyt forbruk etc.) vil jeg mene at du har et forbruk som er 15-20% for høyt i forhold til hva bilen som best kan klare.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fredrik said:

Jeg vil nok allikevel mene at 0,75 liter/mil er for mye for en 2014 F31 316i. BMW påstår gjennomsnitlig 0,59 liter/mil ved blandet kjøring som er 1/3 bykjøring, 1/3 landeveiskjøring og 1/3 motorveiskjøring - i Tyskland. Forholdene er selvfølgelig annerledes i Tyskland enn i Norge, men stiller man det opp (høy Autobahnhastighet med dertil høyt forbruk kontra grov asfalt og mye bakker i Norge med dertil høyt forbruk etc.) vil jeg mene at du har et forbruk som er 15-20% for høyt i forhold til hva bilen som best kan klare.    

Min 220dx er oppgitt med 0.49. Den klarar 0.38 Oslo - Stryn så du er absolutt inne på noko der. Det er riktignok når ein går inn for det sidan det er kjekt å sjå kor billig det kan gå, men lagar ikkje kø... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...