amansingh Skrevet April 1, 2023 Share Skrevet April 1, 2023 Hei har en bmw e39 528i 1996 det batteriet blir helt flat etter 2 uker uten aktivitet. Batteriet ble bytte før vinteren og har brukt vedlikeholdlader stortsett. Nå har jeg plugget laderen ut og etter 2 uker så er batteriet helt flatt. Da målet jeg 1V på batteriet. I de siste dagene har jeg fulgt med på lyset ved girspaken og den kommer på uten aktivitet i bilen. Enkelte ganger åpner jeg døra og lukker den så slukner lyset etter 15-20 slik den skal. Andre ganger så kommer jeg til bilen og da lyser det ved girspaken. skjekket lyse idag så var lyset på og samma igår på morningen. På kvelden så var lyset av og oppførte seg normal. Kansje helt tilfeldig Det jeg har byttet er 1 din spiller fra alpine. Koblet fra tlf i armlene kun rj45 pluggen. Vikra som at den var på når bilen sto noen som kan hjelpe med hva dette kan være eller en fremgangsmåte på hvordan feilsøke på dette. Er dette tilfelle for flere e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 1, 2023 Share Skrevet April 1, 2023 Det finnes ingen enkel metode å feilsøke på slike feil på. Det letteste er å bruke et amperemeter og koble det i serie med enten + eller - minus å måle strømtrekket. Deretter tar man ut sikringer, en etter en, til forbruket er under 35 mA. En annen metode er å ta ut endel sikringer, vente noen dager å måle spenning på batteri. For så å gjette litt om noe har trekt strøm eller ikke. Det første alternativet er det beste. Har du ikke amperemeter, så kjøper du det å setter i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 1, 2023 Share Skrevet April 1, 2023 E39 er vel såpass ny at den har moduler som kan bli vekket om man napper sikringer og setter de inn igjen, da kan det i stedet være lurt å måle spenningsfall over sikringer med et voltmeter. Du trenger uansett minst et multimeter. Det er en del videoer på Youtube om "parasitic draw" som gir ganske mange gode tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 1, 2023 Share Skrevet April 1, 2023 Det er sant EC. Jeg ville nok bare dratt ut og ikke satt inn sikringer før strømtrekket er bedre. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 1, 2023 Share Skrevet April 1, 2023 Denne videoen her synes jeg er veldig fin sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amansingh Skrevet April 15, 2023 Forfatter Share Skrevet April 15, 2023 Hei prøvd litt forskjellig og får ikke lyset på girvelgeren til å slukne. Har prøvd å koble fra fsu og nappet ut flere sikringer uten lykke. Ventet i 30 min etter å ha plugget ut sikringer og ingen forskjell. merket høyere bakdør ikke helt er i form da den ofte ikke låses opp ved nøkkelen. Resten av bilen er ulåst utenom høyere bak. Må låse og åpne flere ganger så da vil den låse opp. Kan det være årsaken til at bilen ikke vil i sleep mode? Leste om at P-bus har noe med dørene å gjøre. Hvis noen av dørene eller låsen har vært urørt i mer en 16 min så skal den gå i sleep mode for å ikke tappe batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amansingh Skrevet April 15, 2023 Forfatter Share Skrevet April 15, 2023 Hår også målt strøm trekket ved å sette måleinstrumentet i serie og da ligger den på 0.600-0.700A. Etter 16 min så dropper den til ca 0.180A i 2 sek også øker den til 0.600-0.700A og da er den der konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 15, 2023 Share Skrevet April 15, 2023 Hvor napper du sikringer? Det er vel noen i hanskerom, men kan også være noe i bagasjerom og/eller på venstre side av dash (om jeg husker rett). Har du prøvd å dra ut general modul GM og/eller LCM (lysmodul)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amansingh Skrevet April 15, 2023 Forfatter Share Skrevet April 15, 2023 Sikringer som sitter bak i bagasje rommet over batteriet og foran i hanskerommet. noen som vet hvordan og hvilken komponerer får den i sleep mode? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet April 15, 2023 Share Skrevet April 15, 2023 Er også sikringer og relé-er i motorrom også, tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amansingh Skrevet April 16, 2023 Forfatter Share Skrevet April 16, 2023 Hei Da gikk bmw’en endelig i sleep mode. Var selvfølgelig den siste sikringen jeg prøvde som var til alarmen i bagasjerommet. Med en gang jeg tok den så måte jeg 0,520A i 16 min også 0,033A etter 16 min og lyset på gir velgeren sluknet. Dette er vel riktig? Testet panser swichen ved å pipe ut med måleinstrumenet, den åpner og lukker kretsen som den skal. Hva annet kan det være som går fra den sikringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 16, 2023 Share Skrevet April 16, 2023 33 mA tror jeg du kan være fornøyd med. Hvis sikringen går kun til alarm så hadde jeg bare koblet ut og skrevet en huskelapp til meg selv eller framtidig eier i sikringsboksen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå