Gå til innhold

BMW X3 163HK vs 184HK


Lee9889
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe en brukt BMW X3, men ser at det kommer i 2 forskjellige hestekrefter. Er det en stor forskjell mtp ytelse på disse? Årsmodellene det er snakk om er mellom 2012-2015 modeller.

Endret av Lee9889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe særlig mye forskjell. Men litt er det jo. Den største forskjellen er vel at nyere bil gir deg B47 diesel og ikke N47.
Sånn støymessig, er de ikke såå ulik, men B47 er nok litt stillere. Det er jo en nyere motor.
Om du kan, så kjøper du B47 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Otis said:

Det er ikke noe særlig mye forskjell. Men litt er det jo. Den største forskjellen er vel at nyere bil gir deg B47 diesel og ikke N47.
Sånn støymessig, er de ikke såå ulik, men B47 er nok litt stillere. Det er jo en nyere motor.
Om du kan, så kjøper du B47 motoren.

Nå er jeg relativt grønn når det kommer til biler, så må innrømme at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal finne ut av om en bil har B47 eller N47 motor😅.
Er det slik at den med 163hk har N47, mens 184hk har B47? Eller er det snakk om årsmodell her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 motoren kom i en utgave med 163hk og 184hk på disse, mens B47 motoren kom med enten 163hk eller 190hk. B47 kom vel på sannsynligvis på modeller produsert sent i 2014. Ikke helt sikker, men tror B47 motoren kom sammen med faceliften der frontlyktene ble en del endret.

Selv ville jeg ikke brydd meg så mye om det er 163hk eller 184/190hk om bilen ellers fyller dine krav. 163hk versjonene er en "nedtunet" versjoner av 184/190hk versjonen og gir vel likt eller nesten det samme dreiemomentet som fulleffektversjonene, men med en liten annen effektkurve. 

Ellers enig med Otis, om du kan bør du kjøp en nyere versjon med B47 motoren, siden N47 har hatt litt utfordringer med dyre havari knyttet til registerkjede og dieselpumpe. Men alt er jo en avveing mot pris, utstyr og kilometerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt litt annet, siden jeg har eid N47 i ulike variasjon, det er 184 hk som er mest «riktig».

163 hk er daff og kortpustet. 
Men jeg har jo opplevd registerras med denne motoren, slik at jeg ville sagt gå for B47 med 190hk, mer kultivert, mer stille og mindre traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...