Gå til innhold

Har noen eksportert bil til Tyskland?


Orjan
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har annonsert Alpina’n på mobile.de, men lurer på hva en evt kjøper må ut med for å hente bilen tilbake til Tyskland. 
Det ser ut til at det er 10% toll og 19%mwst på import fra ikke-eu, (https://www.eurococ.eu/de/blog/auto-aus-norwegen-importieren/ ) men bilen min har jo tidligere vært registrert i Tyskland, så kanskje det er andre regler? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje @fupsaker har noe å komme med her. Han eksporterte en i4 for en stund siden.

Krona er nå så svak mot Euroen at det er svært lønnsomt en en tysker å kjøpe bil i Norge. Trist, mange flotte klassikere går ut av landet om dagen, særlig Porsche og eldre amcars. Tror ikke vi har "mista" noen Alpina ennå, men dette har vel du kontroll på 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kanskje få refundert deler av engangsavgiften som ble betalt ved import, men det var du kanskje allerede klar over? 

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/eksportere/

Mulig det også er mulig å refundert deler av moms som ble betalt ved import også om det er under 3 eller 4 år siden import? Klarte ikke å finne noe på internettet om dette dog. Ville kanskje bare vært mulig for momsregistrert firma🤔

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal eksportere så er det beint rett frem, men et ønske ved import er at bilen har et COC-dokument som viser bilens opprinnelse. I mitt tilfelle på i4'en fantes ikke dette, så kjøper måtte betale ytterligere 10% i tillegg til tysk moms. Nå er jo bilen din vesentlig eldre og kanskje ikke omfattet av de samme reglene som en "ny" bil. 

 

Tok et raskt Google-søk: COC certificate for Alpina - theALPINAregister.com

Ser ut til at de utsteder dette ved behov for biler etter 2010. Før dette lager de et dokument de tar seg betalt for. :) 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Engangsavgiften er refunderbar bare hvis bilen er yngre enn 10år, så der er det ikke noe å hente. COC kan jo også skaffes, og jeg har jo det tidligere tyske vognkortet, så registrering bør jo være uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Orjan skrev:

 Engangsavgiften er refunderbar bare hvis bilen er yngre enn 10år, så der er det ikke noe å hente. 

 

Beklager, jeg som ved første øyekast tenkte denne tråden handlet om den 2014 D5 som det er en tråd om her inne (men ser nå at det var @danskiii sin) 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...