Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Hadde min G31 inne hos BMW for vanlig oljeskift service. Kun filter og olje. Da jeg hentet bilen, fikk jeg beskjed om at bakre hardy kobling var slitt og at denne burde byttes asap. Står faktisk på fakturaen at "hard akselerasjon burde unngås". Er det vanlig at dette sjekkes ved oljeskift? Og kan man i det hele se og sjekke hardy koblingen uten å fjerne eksos og/eller varmedeksel? 

Endret av Maverick2002
Endret tittel
Skrevet

Kan vel hende at man greier å se den fra baksiden når man har bilen på bukk. Hvis den er skikkelig ille så kan man se det, men det pleier gjerne å komme litt klunk når man gir på.

Skrevet

Det er vel ikke ett sjekk punkt men hvis verkstedet tilfeldigvis ser noe som burde utbedres så hender det at dem gjør en bemerkning på dette. Gåen Hardy kobling er derimot en svakhet på G30/31, min ble bytta på garanti på ca 50 000 km.

Skrevet

Eg vil seie at dersom det er ein reell feil så er det veldig veldig oppegåande av verkstaden å påpeike manglar som dei tilfeldigvis ser.

Å berre la dette forbigå i stillheit vil berre vere dumt. Så du har truleg eit bra verksted :)

Ei eg kjenner hadde ein BMW på verdivurdering, dei merka ikkje ein diesellekkasje som var så stor at det lukta i kupeen ein gong, så det er stor forskjell desverre.

Skrevet

Ja synes det er helt topp at de opplyser om feil de oppdager. Det jeg lurte på var egentlig om man klarte å se dette uten å demontere noe. På alle videoer jeg har sett av skifte av hardy kobling, må både eksos og varmedeksel demonteres får å i det hele tatt komme til. Verksted regner også 2,5 arbeidstimer. Men da skal denne skiftes. Takk for svar 👌

  • 3 weeks later...
Skrevet

Hei igjen,

Da har jeg vært på verksted for å skifte bakre hardy kobling. Da jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at dette ville ta lengere tid enn planlagt. Da de skulle demontere DPF, ødela de en bolt ved demontering av det ene røret. Etter litt jobb, fikk de montert tilbake og satt på ny gjennomgangsbolt med eksospasta og det hele...Spurte spesifikt om alt ble tett og alt i orden, og fikk ja til svar. Dette ble gjort i går.

Når jeg startet bilen idag, kom motorlampa på. Sjekket feilkoder med Bimmerlink og fikk følgende: 2DC500 "Lamda probe after catalytic converter, heating control: interruption".

Slettet koden og motorlampa forsvant, men koden kommer tilbake og lar seg ikke slette.

Hva kan være feil? Plutselig feil på sensor? Feil montering av DPF?

 

Skrevet

Høres ut som den er skadet eller montert feil. Men man må nok feilsøke mer.

Men om dette er en feil som følge av verkstedet, så går du dit å klager.

Skrevet

Gå tilbake til verkstedet og klag hvis dette er noe dem har jobbet med.

Også som ett annet tips, ta kontakt med BMW merkeforhandler da det ligger en aksjon inne på 540d på bytte av EGR kjøler. Jeg har fått satt opp time til min.

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Gå tilbake til verkstedet og klag hvis dette er noe dem har jobbet med.

Også som ett annet tips, ta kontakt med BMW merkeforhandler da det ligger en aksjon inne på 540d på bytte av EGR kjøler. Jeg har fått satt opp time til min.

Ja ringte de og jeg skulle bare komme tilbake. Problemet er at det er langt og jeg har ikke mulighet før jeg drar på ferie, men han sa det er ufarlig å kjøre bilen med denne feilmeldingen..

Sjekket opp i aksjonen på EGR og skal også inn å skifte etter ferien 👍

Skrevet (endret)

Noen som vet hvilken sensor dette er snakk om? "Lamda probe after catalytic converter...."

Er det nummer 1, 2, 3 eller 4?

image.png.3794e0f253f956723d1ba646d9650b04.png

Endret av Maverick2002
  • 3 weeks later...
Skrevet

Hei, 

Verkstedet fant brudd i leder til O2 sensor og skiftet denne. Feilkoder slettet, men motorlampa lyser fortsatt. Etter litt leting på nett, finner jeg at dette kan være normalt og at lampa forsvinner etter noe kjøring.

Noen som har erfaring med dette og kan bekrefte? 

  • Maverick2002 changed the title to Skifte av O2/Lambda, forsatt gul lampe
Skrevet

Kjør litt og se, men de burde muligens ha resatt adapsjoner på verkstedet. Får du sjekket feilkoder selv og bekreftet at dette er den samme feilen?

Skrevet
9 timer siden, Maverick2002 skrev:

Hei, 

Verkstedet fant brudd i leder til O2 sensor og skiftet denne. Feilkoder slettet, men motorlampa lyser fortsatt. Etter litt leting på nett, finner jeg at dette kan være normalt og at lampa forsvinner etter noe kjøring.

Noen som har erfaring med dette og kan bekrefte? 

Leverte de ut bilen med motorlampe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...