PIIIPower Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Fant ikke noen bedre kategori, men teknisk og teknisk fru Blom.. Uansett, som de fleste har jeg jo alu felger og 2 sett pr bil blir jo mange felger etterhvert. Og de bør jo se ut både å dagslys og i måneskinn. Saken er den at jeg plikskyldigst og etter beste evne prøve å holde disse felgene ved like. Bruker Sonax sin syrefri Xtreme(!) felgrens, liten pensel og felgbørste, skyller av med massevis av vann etterpå (har ikke vannmåler 😉). Men det blir jo ikke reint-reint. Kan vaske felgene en dag og sette de til tørk og neste dag spraye på på nytt og det blir (nesten) like lilla som sist. I tillegg er det noen sorte partier/spots som ikke blir reine på denne måten, men må få mekanisk hjelp og da er det lett å skrape lakken og det er jo heller ikke så pent. Mangler jeg utstyr, bruker jeg feil kjemi eller er jeg bare udugelig til å vaske? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Noe kan være så inngrodd at du får ikke reddet lakken, særlig på tønner på eldre felger som aldri har blitt vasket i tønnene. Brune prikker er som regel asfalt. Prickbort eller annet petrokjemisk + børste. Børste til krampa tar deg. Er flekkene store nok kan du skrape dem vekk med en plastspak (jeg bruker sånne som er til demontering av interiør) og deretter avfetting + børsting. Metallpartikler (jern) blir lilla pga. felgrens, men det er ikke så rart når felgen er fullstappet av bremsestøv. Det kan bli mye lilla, selv om det ikke er "så mye" jern, men starter du men en sliten felg så skal du holde på bra lenge før alt bremsestøvet er borte. Trikset er selvfølgelig å legge på noe bra voks eller coating når lakken er ny og ikke la det bli for ille. Starter man med en sliten felg er det begrenset hvor bra det blir uten omlakkering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Syrebasert felgrens, en god metallpartikkelfjerner og Carpro TarX eller sitrusspray tar det meste. Som E.C sier så kan det være inngrodd, men man legget fort merke til om det er inngrodd eller ikke. Legg gjerne ved ett bilde av hvordan felgen ser ut 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 (endret) Eg vaskar alle hjul ein gong kvart år med syre. Brukar denne: https://www.garasjetid.no/tuga/at1n/tuga-aluminium-devil-syrebasert-felgrens-1l Den er meget effektiv til å fjerne det gule belegget som blir sittande igjen. Før og etter bilder, dette er felgar som har vore lite vaska ein periode og kjem frå ein bil med 300.000km på nakken. Etter å ha vaska felgane "reine" på tradisjonelt vis legg eg på syra, på en og en felg. Og lar det virke eit minutt før eg vaskar med microfiberklut. Produktet må IKKJE tørke på felgane, så ein fordel at det er litt kjølig. Og bruk for all del hanskar og gjerne briller. Syre er ikkje noko å leike med. Syra er drøy i bruk, eg har ei sånn flaske i åresvis. Endret Juni 11, 2023 av TurboJens Arthur, HakonLimseth og Olaandref reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Ser att avbildet felg har endel limrester fra balansering/lodd. Selv bruker jeg denne til formålet : https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/dekorfjerner-2000032675 HakonLimseth og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Just now, Tony Soprano said: Ser att avbildet felg har endel limrester fra balansering/lodd. Selv bruker jeg denne til formålet : https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/dekorfjerner-2000032675 Ja, eg tok vekk lodda for det skulle nye dekk på. Limen fekk eg fjerna og, men det blei etter syrevasken. Tony Soprano reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Syre tar det meste, men den matter og lakken for hver gang den er i bruk, jo mattere lakk jo lettere fester skitten seg og. Men med coating er vel gjerne det problemet borte. Fristende å prøve den det ble linket til over her, har et par OZ Ceres liggende, disse har sett sine beste dager og trenger en lakkering, men de er fine å teste på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Bruker samme dekorfjerner fra Biltema på limrester, funker bra den. Ellers bruker jeg den grønne felgrensen fra Tuga og generelt fornøyd med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 4 minutes ago, Olaandref said: Syre tar det meste, men den matter og lakken for hver gang den er i bruk, jo mattere lakk jo lettere fester skitten seg og. Men med coating er vel gjerne det problemet borte. Fristende å prøve den det ble linket til over her, har et par OZ Ceres liggende, disse har sett sine beste dager og trenger en lakkering, men de er fine å teste på Mine felgar er så fulle i djupe striper etter sand og drit at det er berre å gløyme alt som heiter detailing. Men det går utmerket å få dei reine og dei helde seg greitt gjennom sesongen sånn at det i alle fall ser ut så eg prøva å holde det litt i sjakk Den grønne felgrensen til Tuga har eg ikkje prøvd, men dei selge Tuga på Bilxtra så dei er kurant å få tak i for dei som vil prøve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Jeg anbefaler K2 Roton til formålet, pluss syre fra Jula. Dette er den desidert beste komboen prismessig. 59.90 literen for syrebasert felgrens og 79.90 pr. literen for 5 liter med K2 roton fra skruvat med 15% velkomstrabatt 👍 Olaandref reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 7 minutter siden, TurboJens skrev: Mine felgar er så fulle i djupe striper etter sand og drit at det er berre å gløyme alt som heiter detailing. Men det går utmerket å få dei reine og dei helde seg greitt gjennom sesongen sånn at det i alle fall ser ut så eg prøva å holde det litt i sjakk Den grønne felgrensen til Tuga har eg ikkje prøvd, men dei selge Tuga på Bilxtra så dei er kurant å få tak i for dei som vil prøve Bilxtra har faktisk litt forskjellig bra, fått inn litt mer kvalitetsvarer der enn de hadde for et par år siden virker det som, spørs om ikke det blir en tur å handle inn den syrevasken du nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 For min del så bruker jeg billig biltema felgrens, den fungerer helt utmerket og det er nok fordi at felgene mine blir vasket ofte nok til at dritt og sånn ikke får satt seg skikkelig (slik som mange gjør der der går 1mnd. + mellom vasken, eller kanskje et halvår da felgene ikke ble vasket da det var hjulskift osv.) ..brukte og var veldig fan av grønne fra Tuga, men den er jo så og si for ekstremt skitne felger, var for mye for min del. Så den blir heller brukt i salt på veien sesong. Klart jeg får asfaltprikker og sånt som ikke biltema sin tar ila sommeren, men da bruker jeg Sitrusrens eller tec7 fjerner etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juni 11, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2023 Hehe, det var dette som skulle til for å få en popular tråd 😁😁 Gammal drit har fikk jeg vekk med bøttevis med felgrens også denne der forrige eier kjørte med jern bremser. Det jeg sliter mer med er de sorte områdene. Skal prøve med pricbort og se om det blir noe bedre! HakonLimseth og Olaandref reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 6 minutter siden, PIIIPower skrev: Hehe, det var dette som skulle til for å få en popular tråd 😁😁 Gammal drit har fikk jeg vekk med bøttevis med felgrens også denne der forrige eier kjørte med jern bremser. Det jeg sliter mer med er de sorte områdene. Skal prøve med pricbort og se om det blir noe bedre! Se der ja... Det ser ut som metall mot metall på laang avstand. Det sitter nok ganske så godt. Det svarte derimot har jeg vært borti selv, har egentlig aldri helt skjønt hva det er, men syre tar det Evnt. en god felgrens. Ble fort ganske populært dette, kunne det vært en idé å ha en egen bilpleietråd på bimmers, eller er det mer off-topic materiale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 11, 2023 Share Skrevet Juni 11, 2023 Ser ut som jernpartikler det sorte der, da tar nok ikke Prickbort dette. Hadde vært interessant med en generell bilpleietråd i Off-topic'en ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå