Gå til innhold

Forslag til 12v kompressor (ca 3bar)

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Nå og da har man behov for å fylle litt luft i dekk og typisk kan man trenge dette uventet langt unna både hjem og bensinstasjon. En liten hendig sak som pumper opp til 3bar holder for alle mine biler, men hva skal man velge? Er alle like, finnes det noen som er bedre, mer nøyaktige eller??

Priser er jo fra ett par 100 lapper opp mot 2000, er det bare merke prising?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig trykk er vel ikke første pri om man skal pumpe opp et hjul som nærmer seg flatt, dessuten kan man alltid ha en kompakt og mer nøyaktig dekktrykkmåler i bilen. Jeg hadde valgt noe som kan kobles på 12 V i motorrom eller gå fra sigarettenneren. Hadde ikke ønsket å "låse fast" ett av verktøybatteriene til å permanent ligge i bilen eller risikere at pumpa er tom for juice.

Den billigere fra Jula ser ut til å ha bra tilbakemeldinger: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, E.C. skrev:

Nøyaktig trykk er vel ikke første pri om man skal pumpe opp et hjul som nærmer seg flatt, dessuten kan man alltid ha en kompakt og mer nøyaktig dekktrykkmåler i bilen. Jeg hadde valgt noe som kan kobles på 12 V i motorrom eller gå fra sigarettenneren. Hadde ikke ønsket å "låse fast" ett av verktøybatteriene til å permanent ligge i bilen eller risikere at pumpa er tom for juice.

Den billigere fra Jula ser ut til å ha bra tilbakemeldinger: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/

Har sett på denne og det er noe i den gata jeg er ute etter. Ser også at Osram har noen modeller… jeg ser det som ett pluss at det faktisk er plass til ledning og slage i enheten. De små firkanta modellene som følger med biler nå tildags er håpløse å pakke pent sammen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna er fin for kontroll av dekktrykk, no har eg dekktrykksensorar så den blir lite brukt men alikavel, nøyaktig og enkel i bruk. https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/forbli-kjorende/digital-dekktrykkmaaler-m-slange-raze/n12231/pn944438/

Når det gjeld fylling av luft så må en hugse på at pumpa må kunne levere trykk ein del over dekktrykket du skal ha viss ikkje så tar det frykteleg lang tid å flytte luft inn i dekket på slutten. Den siste frå Jula virka no heilt grei spec på, bråkar sikkert ein del og tar litt tid men den skal jo ikkje brukast kvar dag.

Biltema har ein som virka veldig potent, er oppført med 15A forbruk, men etiketten på bildet viser mykje meir så her går det nok unna :) https://www.biltema.no/bil---mc/mc/tilbehor-til-snoscootere/minikompressor-240-w-2000022233

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en til 500 ish før som selvfølgelig knakk både her og der... Jeg er nå i en fase der jeg ikke behøver å kjøpe så mye ræl, derfor har jeg kun Milwaukee i alt av el-verktøy. Denne luftpåfylleren er superfin, god kvalitet og gjør jobben! Ligger bak i bilen hele tiden. Velger hvor mye luft man skal ha i på skjermen, og den stopper av seg selv på rett trykk.  https://www.staypro.no/arbeidsplass/verksted-og-bil/kompressor/milwaukee-m12-bi-0-kompressor-uten-batterier-og-lader-jq12163?channable=00a9f2736b75004a5131323136332b&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI0q3Tvaz9gAMVIBUGAB2mrgihEAQYASABEgJh_PD_BwE😊

Endret av Krisfje
..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik kompressor fra Biltema som jeg kjøpte i 2018 som fungerer enda. Den kom veldig godt med den sommeren hvor jeg punkterte i huttiheita og måtte stoppe hver 5.km for å fylle opp hjulet til jeg kom meg frem. 

Jeg er fornøyd iallefall med hvordan den fungerer. Finnes sikkert typer som er raskere til å fylle opp et dekk, men når man trenger den som mest er man takknemlig uansett hvor "treg" den er. Hvis jeg skal pirke på noe, så må det være at koblingsstykket mellom kompressor og slange noen ganger kan være vrang å sette sammen. 

Biltema sin følger med div adaptere også, så har brukt den til å fylle opp flere fotballer f.eks :) Hele bagen med enheten og adaptere får plass i det lille rommet under bagasjeromsgulvet på en F10, så plass tar den ikke særlig mye av heller. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krisfje skrev:

Jeg hadde en til 500 ish før som selvfølgelig knakk både her og der... Jeg er nå i en fase der jeg ikke behøver å kjøpe så mye ræl, derfor har jeg kun Milwaukee i alt av el-verktøy. Denne luftpåfylleren er superfin, god kvalitet og gjør jobben! Ligger bak i bilen hele tiden. Velger hvor mye luft man skal ha i på skjermen, og den stopper av seg selv på rett trykk.  https://www.staypro.no/arbeidsplass/verksted-og-bil/kompressor/milwaukee-m12-bi-0-kompressor-uten-batterier-og-lader-jq12163?channable=00a9f2736b75004a5131323136332b&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI0q3Tvaz9gAMVIBUGAB2mrgihEAQYASABEgJh_PD_BwE😊

Har endel Milwaukee verktøy selv, men ser det ikke særlig hensiktsmessig å ha en nødkompressor liggende i bilen som har flatt batteri den dagen/natten jeg trenger den. Størrelsen taler heller ikke for å ha denne i bilen. Sikkert en bra sak til sitt bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20230827_215819.thumb.jpg.2864820dfa249821381ec24d6cc723f7.jpg

20230827_215540.thumb.jpg.03f299c5cb3ff4cf1e18184cce452488.jpg

Raze ut først, Hazet etterpå. Sistnevnte er kalibrert med sertifikat. Den dropper mer på Hazet pga lang slange og at jeg trolig ikke koblet av raskt nok den første gangen. Raze ligger da innenfor 0,05-0,1 bar og det er absolutt godt nok. Jeg har merket en bug med den når den har ligget i lomma på bildøra og det er at den kan plutselig lyse opp i display av seg selv i 2-3 sekunder. Det er dog samme batteri i min enda etter to år og det indikerer fullt, så neppe et problem med signifikant strømtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, E.C. said:

Raze ut først, Hazet etterpå. Sistnevnte er kalibrert med sertifikat. Den dropper mer på Hazet pga lang slange og at jeg trolig ikke koblet av raskt nok den første gangen. Raze ligger da innenfor 0,05-0,1 bar og det er absolutt godt nok. Jeg har merket en bug med den når den har ligget i lomma på bildøra og det er at den kan plutselig lyse opp i display av seg selv i 2-3 sekunder. Det er dog samme batteri i min enda etter to år og det indikerer fullt, så neppe et problem med signifikant strømtrekk.

Det må eg sei, utruleg kva ein får for 200kr (som den kosta då eg kjøpte den for ~3 år sidan. Eg har ikkje noko kalibrert utstyr, men eg kjøpte 2stk og sammenligna resultata og dei viste eksakt samme kvar gang. Så då er det i alle fall reproduserbart og heilt innanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TurboJens skrev:

Biltema har ein som virka veldig potent, er oppført med 15A forbruk, men etiketten på bildet viser mykje meir så her går det nok unna :) https://www.biltema.no/bil---mc/mc/tilbehor-til-snoscootere/minikompressor-240-w-2000022233

Denne ser ut til dekke de fleste behov, men 240w på sigarettenneren? Er ikke det voldsomt? Nå har ikke jeg sjekket, men det er vel ikke 25A sikring på den kursen? 

IMG_0139.jpeg.00a22c3e27d82a1cdf6a51f390ce43cb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PIIIPower: det står strømkabel med batteriklemmer, da blir det å koble til i motorrom. Jeg hadde uansett anbefalt å gjøre om en eventuell sigarettenner til et slikt oppsett med klemmer. 

@TurboJens: ja, gode verdier på den. Jeg har en annen (billigere) måler og den hadde et avvik på ca. 0,2 bar. I tillegg hadde jeg en påfyller som viste enda én verdi. Dermed endte jeg opp med en kalibrert påfyller, for det ble litt for plagsomt for meg å ikke vite hvor den korrekte verdien lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, E.C. skrev:

@PIIIPower: det står strømkabel med batteriklemmer, da blir det å koble til i motorrom. Jeg hadde uansett anbefalt å gjøre om en eventuell sigarettenner til et slikt oppsett med klemmer.

😊 Leste specs og feilretting. Biltema kunder røyker visstnok endel rullings. Ikke aske, men tobakk som skal blåses bort.

IMG_0140.thumb.jpeg.7b70c34812fe47c472b6ebae17801b57.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, PIIIPower skrev:

Har endel Milwaukee verktøy selv, men ser det ikke særlig hensiktsmessig å ha en nødkompressor liggende i bilen som har flatt batteri den dagen/natten jeg trenger den. Størrelsen taler heller ikke for å ha denne i bilen. Sikkert en bra sak til sitt bruk..

Jeg synes det er veldig hensiktsmessig å ha den liggende i bilen når man trenger den som mest, batteri tømmer seg heller ikke noe særlig uten bruk. Jeg har en X1 og den gjemmes lett bort under bagasjerommet. Men vi har alle ulike preferanser på ting👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...