Gå til innhold

BMW headunit er ikke godkjent av BMW (M550d)

Kii3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei som overskriften sier så har jeg fått et potensielt problem jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse. Fikk for 3 uker siden en feilmelding på motor i min M550d 2018 modell. Gul motor lampe lyste. Ingen feilmelding på system status i bilen så jeg har kjørt bilen mens jeg ventet på time hos Bavaria. Fikk tilbakemld idag om at det var lambdasensor og noe annet som var feil. Bilen har 3 års garanti gjennom Autoconsept gull+ så dette kostet meg ingenting.

Men så til problemet: Etter at delene var fikset og de skulle kode systemet, så kom det opp at DAB unit ikke er "original" og at også carplay er aktivert uten at dette er "godkjent" av BMW. Har forstått at dette er BMW sentralt som av prinsipp ikke godkjenner dette siden det ikke er gjort av dem, som betyr at de ikke har fått betalt for at DAB og carplay er innstallert på min bil. Serviceleder sier at alt er ok nå, men det kan hende at fremtidige servicer vil kreve oppdatering av programvare til siste versjon. Dette vil føre til at headuniten som har DAB og carplay ikke vil virke og eneste løsningen vil være å kjøpe en helt ny som er innstallert av BMW. Kostnad 19.000kr + moms..

Dette virker jo helt idiotisk synes jeg. Jeg skjønner at jeg bare kan ignorere dette og evt re-kode uniten jeg har hvis noen feil oppstår, men siden jeg har garanti så ønsker jeg at alt skal være 100%. 

Alle innspill tas imot med takk 

Endret av Kii3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kii3 skrev:

Kan legge til at det var Bimmerfiks som kjøpte og innstallerte headuniten og at dette ble betalt av bilselger,

Er greit og ha den gamle liggende i tilfelle slikt, om du har gått fra CIC til NBT (Regner med det er dette du har fått gjort?), om man koder/flasher selv så er det jo ikke noe problem, tror anyway man skal kunne registrere at en modul er byttet i Ista, Ista vil nemlig ikke la deg oppgradere Software om en modul er byttet ut og ikke registrert at den er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Haug530D said:

Er greit og ha den gamle liggende i tilfelle slikt, om du har gått fra CIC til NBT (Regner med det er dette du har fått gjort?), om man koder/flasher selv så er det jo ikke noe problem, tror anyway man skal kunne registrere at en modul er byttet i Ista, Ista vil nemlig ikke la deg oppgradere Software om en modul er byttet ut og ikke registrert at den er byttet.

Hei, takk for svar. Er usikker på hvilket system som var innstallert fra fabrikken, men bilen er tysklands importert og var uten DAB+. Derfor ble løsningen en ny head unit innstallert av Bimmerfiks og også åpnet for carplay. 

Angående å få dette registrert i ettertid så er det det som er hele "problemet". BMW vil ikke la meg legge til den head uniten jeg har, og evt få den kodet på nytt. Virker som sagt at dette er et prinsipp BMW har, istedenfor å la meg betale for å få dette kodet og fikset. Service leder sa at dette er pga av at alle head uniter følger bilens WIN nr og derfor er det ikke mulig å kjøpe en brukt head unit å få denne kodet av BMW. Man blir tvunget til å kjøpe en helt ny til 19.000+moms+innstallering+koding. Dette har jeg vanskelig for å forstå - virker bare som om BMW vrange her og står på sine prinsipper.

Endret av Kii3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW selv kan ikke kode slikt. Derfor sier de kjøp ny unit, fordi den nye enheten er "jomfru". 
Men en brukt enhet kan fint kodes til en ny bil/ nytt VIN, men det kreves avsanserte tekstbaserte programmer som feks. NCS og tool32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Reef89 skrev:

BMW selv kan ikke kode slikt. Derfor sier de kjøp ny unit, fordi den nye enheten er "jomfru". 
Men en brukt enhet kan fint kodes til en ny bil/ nytt VIN, men det kreves avsanserte tekstbaserte programmer som feks. NCS og tool32.

Kan bytte Vin på Headunit i Esys også. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke så mange valg her. Dette er blant ulempene med uoffisiell ettermontering. Heldigvis for deg så har BMW trolig det største uoffisielle bilmiljøet som driver med slikt, så jeg tror ikke at det vil være et så stort problem å få fikset om noe oppstår, men det blir selvfølgelig mer pes enn å ha hatt utstyret originalt. 

19k + moms er jo peanuts, vær glad du ikke skal bytte HU i en Leaf: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84-000-for-ny;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Har nå forstått at dette er det lite å gjøre noe med. Får se om jeg tar meg råd til ny headunit etterhvert. Er jo litt surt siden den jeg har fungerer utmerket. Får håpe på at det går greit fremover og at servicer kan gjøres uten at BMW må slette headunit.  Fikk utskrift av feilmeldingene, der det kommer frem at de ikke fikk fullført programvareoppdateringen pga manipulasjon av opplåsningskoder.

IMG_2743.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kjennern said:

Har du hørt med Bimmerfiks om de kan hjelpe deg da? Om de kan oppgradere software for deg så er det løst.
Tommi er ekstremt dyktig på dette og yter god service så burde gå fint å ta en prat med han.

Alt virker som det skal nå, så dette er et potensielt problem fremover hvis bilen krever en full programvareoppdatering. Ikke noe som kan fikses av Tommi siden feilmeldingen vil komme hver gang bilen er på service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra ting å legge inn sperrer for å gjøre tyveri mindre attraktivt, men en annen viktig motivator for BMW er nok å tjene penger. Nettopp Apple har lært andre aktører hvordan dette skal gjøres. Snart får vi ikke lov å bytte dekk uten at arbeidet er sertifisert av BMW. ;) Den tafatte forbrukermakten gjør dette mulig. Det er naivt å tro at selskapet gjør dette for oss, de gjør det for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kii3 skrev:

Alt virker som det skal nå, så dette er et potensielt problem fremover hvis bilen krever en full programvareoppdatering. Ikke noe som kan fikses av Tommi siden feilmeldingen vil komme hver gang bilen er på service. 

Du kan si at du ikke ønsker programvare oppdatering når du er på service.

Det er også sjelden man trenger en full oppdatering.

Endret av Haug530D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...