Gå til innhold

Diagnoseverktøy - hvilken?

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Etter at DnB hadde avklart med meg at det ikke var svindel på gang med kortet mitt, så ble pakken omsider sendt fra PRC/USA! Med UPS, så jeg regner med USA.

Venter i spenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da er apparatet ankommet! Og det fungerte!

Var egentlig ganske nais å bruke det. Må bare bli litt mer vant med det.

Testa på min egen 2009 X5 e70 og svigermor sin Hyundai Getz fra 2004. Fant feil på både x5en og getzen! 

Ganske kjapp og topologi var flott. Kan tilogmed kode inn ting på bmwen. Vesentlig raskere enn ista.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Var mest Launch fokus her, men vil tro alt kan spørres om 😃

Er ganske noob inen diagnose. Skal kjøpe inn til en hobbyklubb med div merker og aldre på kjørretøyene. En del el biler bland medlemmer også.

Tenkte budget på rundt 10-12.000. Men med gode grunner så er 20k innefor også.

Ismart810 kom jo opp ganske kjapt som alternativ. Eller DS900 (hva er egentlig største forskjellene på DS900 og MX900? programering for ECU skifte? men hva mer?)

Hørte med butikken som sa grensesnittet på Vident ismart kanskje var hakket bedre for novice brukere, men skjermen liten... Ismart hadde vel også litt mer funksjoner for elbil, hva nå det egentlig går i...

Hva er fordelen med DoIP & CanFD? Stort sett kun hastighet/oppløsning. Eller er det et must om en skal ha en diagnoseverktøy som kan gjøre flere funksjoner, også i fremmtiden?

Skulle få god pris på Foxwell i80 og Vident Ismart920. Men hva er den store fordelen med å gå så opp i pris for noen amatører?

Noe vi vet vi ønsker:

-Off-line/logg diagnose med stats etter kjøreturen. Butikk sa alle disse hadde, men kan ikke se det står på Ismart810?

-kunne ha loggene som grafer og aller helst legge de oppå hverandre. Ser i80 står kan, men hva med DS900 på det?

-Gjerne mulighet for TPMS koding, men da må en vel ta med andre inn i vurderingen ser det ut til?

En del spørsmål å svare på. Men når en egentlig ikke har peil, men ser en nesten må starte med dette, så blir det fort mye en lurer på som er dumme spørsmål for de som har brukt det litt 😅

Syntes det er vanskelig å skille de forskjellige fra hverandre å se hva en får og hva en mister. Så jo mer jeg leser så blir listen over ting å vurdere bare større å større isteden for færre og færre 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det i litt tilfeldig rekkefølge:

Noen av de du nevner kan være kablet, så pass på at du får en trådløs versjon. Jeg hadde prøvd å unngå kablet, med mindre det er et mye bedre tilbud. 

Autel sine MaxiCheck og MaxiDAS er lavere nivå scannere som kan ha både 2-veis kontroll og mange servicefunksjoner, men som gjerne ikke kan kode inn en ny modul. De er også gjerne dårligere på skjerm og batteri. Jeg hadde ikke vurdert disse. Fra Autel for min del ville det være MS906 BT eller MS906 PRO og opp. De to jeg nevner er +/- samme modell, men de endrer navn hele tiden. MS906 BT er en ganske annerkjent allround "budsjettscanner" fra Autel i 15k-prisklassen.

Når det gjelder TPMS så kan de fleste litt mer proffe scannere utvides med en ekstra modul/enhet til å kode inn TPMS. Autel har en stor andel av TPMS-sensorene på markedet, så deres eget verktøy burde sånn sett ha minst trøbbel med slikt. Sjekk aktuelle modeller for kjøp og hva som må evt. kjøpes i tillegg.

Launch: Jeg har nå min egen X-431 PRO V og synes (åpenbart) at dette var det beste kjøpet i sin tid, men i lys av hva som er tilgjengelig nå i dag så vil jeg si at det Otis kjøpte er trolig et bedre valg mtp. totalverdi. 

Oppdateringer: Disse fokuserer stort sett på å legge inn nye bilmodeller, selv om det hender at bugs blir fikset og funksjoner legges til, men det er ikke der fokuset ligger. Hvis scanneren ikke er så bra på en 2010-modell i dag er den trolig nøyaktig like dårlig på det om både 5 og 10 år. Dyrere scanner = dyrere oppdateringer. Toppmodellene til Autel kan ligge på 1500 USD for ett år, det er en del. Det fine er at verktøyet fungerer fint på "gammel" software, selv om det kan mase litt om oppdateringer. Hvis du kjøper en scanner i dag har du enten 1 eller 2 år med oppdateringer. Om dere ikke skrur på biler under garanti (5 år) så blir det først et problem om 6-7 år. Det er ofte også mulig å kjøpe oppdatering for noen spesifikke modeller/funksjoner.

Det meste som ikke er Autel eller Launch er kopier av disse, med varierende hell. Jeg vil si at Foxwell og Topdon er noe å vurdere, samt evt. Otofix nevnt på forrige side. 

De fleste kan grafe, men f.eks. min kan bare grafe fra én liste av verdier som ligger under samme meny under samme modul. På enkelte bil-scanner-kombinasjoner er det ikke all info du får ut på live-data heller. Det med loggfunksjon hadde jeg undersøkt ekstra nøye, for jeg er litt usikker på om selgeren tenker på det samme som deg.

Jeg hadde anbefalt deg/dere å leie et diagnoseverktøy for en dag og trykke godt gjennom. Noe fra Launch og noe fra Autel. Da får dere sett mye mer i detalj hvordan dette funker og kanskje blir valget litt lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info.

Ser ut til at Autel er greit å få tak i/teste her i Norge til budget og bra med funksjoner. 

Men ser ut til at Launch er et mye dyrere system om en skal kjøpe det i Norge? Og klarer ikke å søke meg frem til en butikk der en enkelt kanksje kan komme å teste det ut... Må bli å prøve å spore opp en privat å prøve da.

MS906 hadde jo vært kjekt, men alt for dyr. Ser en kan få sånn som Launch X431 til ca 17.000 fra Aliexpress men de ligger på 40k+ i Norge... Vi hadde tenkt å holde oss til en norsk forhandler. Er litt for mye ansvar på meg føler jeg å kjøpe noe fra AliExpress som plutselig vi har problemer med om 2år... Har jo tenkt noe rundt 10-12.000 og kan strekke max til 20.000.

Og kablet med muligheter for plugger til div ting er vel kjekt for low-level som oss fremfor trådløs? Billigere å få tak i ekstra kabler og slipper en trådløs enhet. Mange av disse trådløse er vel dyre å skaffe ekstra kontakter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk forhandler blir fort dyrt, både Autel og Launch. AES Wave har en stund kjørt tilbud på ms906 pro (1300USD) som bør havne under 20k, men fra USA. Det er en annerkjent diagnosebutikk da.

Brukt er kanskje en mulighet? Får det ned mot 10k, men da er de ofte kjøpt i utlandet, selv om norsk-kjøpte utgaver dukker opp av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en norsk butikk selger en Launch X431.

Ser litt på en egen også, avhengig av hva vi lander på budgetmessig.

Men ble litt skeptsk etter å sett denne:

https://www.youtube.com/watch?v=jLGetOj889k

Var mye som ikke virket på normalt Fort Connect 🤔 Og mye som så ut til å være basert på abonnement også. -Så da får en altså ikke alt inkludert som den egentlig klarer, men misser ut på mer en kun på det som kommer etter at en eventuelt har sagt opp updates abonnemanget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt forskjellige steder inni videoen og må si meg enig med noen av kommentarene, usikker på om han bruker den riktig/tenker riktig. Trenger jo ikke å være at man ikke har noe, bare fordi det ligger i Mall. 

Det er dog forskjellige kjøpemuligheter, man kan kjøpe bare en spesialfunksjon eller ett bilmerke når den "altinkluderende" perioden utløper. Nå har min gått ut, men @Otis kan kanskje fortelle hva som ligger i hans "Mall" og om det ligger samme ting som han allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min X431 Pro 3S+ så ligger jo de avtalte funksjonene på apparatet og har en løpetid på 2 eller 3 år, samme som oppdateringer. Men jeg kan fremdeles kjøpe mer funksjoner fra "mall", feks TPMS aktivering eller Tesla ting og sikkert andre ting også.

Det er som E.C. sier, man kan kjøpe tilleggsmoduler for å bruke i sammen med dette apparatet og dermed må man ha annen SW for å kunne bruke tilleggsmoduler.

Er det noe spesielt du vil ha tak på en Connect? Jeg kjenner en kar med en 2014 modell med Connect, kan koble til den for å sjekke spesifikke ting du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Connetc lenger, men var den ene av modellene i videoen. Det å kunne kjøpe tillegsmoduler ut i fra utstyr er jo kjekt.

Men om en f.eks. kjøper TPMS funksjon (og sensor/instrument ekstra fysisk) i et år, også fortsetter en ikke update abonnemanget 2mnd etterpå så vil en miste TPMS funksjonen som en da egentlig har 10mnd igjen av?

Det som jeg tenker på i mer klartekst:

Vi i klubben tenkte ikke å ta oss bryet med å kjøre fast abonnemang hele tiden. Men være uten 4-5-6år til bilparken i klubben fornyes. Også da etter x år kjøpe et år abonnemang for å få med seg de nyeste modellene igjen. For så å la abonnemanget løpe ut igjen for en ny lengre periode uten abonnemang. Men om denne da uten abonemang mister mange funksjoner den hadde og i realiteten blir en 10.000kr diagnoseverktøy så ser jeg ikke for meg at den er aktuell for oss.

På 29.7.2024 den 21.48, E.C. skrev:

Så litt forskjellige steder inni videoen og må si meg enig med noen av kommentarene, usikker på om han bruker den riktig/tenker riktig. Trenger jo ikke å være at man ikke har noe, bare fordi det ligger i Mall. 

Det er dog forskjellige kjøpemuligheter, man kan kjøpe bare en spesialfunksjon eller ett bilmerke når den "altinkluderende" perioden utløper. Nå har min gått ut, men @Otis kan kanskje fortelle hva som ligger i hans "Mall" og om det ligger samme ting som han allerede har.

Den dagen din gikk ut, mistet du da mange basis funksjoner? Eller mistet du kun de ekstrafunksjonene du hadde betalt ekstra for i ettertid av at du kjøpte den (og eventuelt tidsbestemte funksjoner som var med fra starten ved kjøpet)? 

Jeg får kanksje ta meg en tur til Verktøyteknikk her i området for å snakke litt mer med de å se på grensesnitt/funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet ikke noe av det jeg hadde. Programvare ligger gjerne som en versjon. Så om jeg hadde BMW-pakka versjon 85 så har jeg den enda, selv om både 86, 87 og 88 har blitt lansert i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...