Gå til innhold

Rød lavt oljetrykk lampe kommer og går

---
 Share

Anbefalte innlegg

På 13.11.2023 den 17.59, --- skrev:

Hva betyr dette? Er dette noe annet, eller det problemet jeg nå erfarer? Bilen er forresten kjøpt brukt. Er registerkjedestrammer det samme som den kanalen registerkjedet ligger i?

"Noen 116i-er har vært innkalt til garantikampanje på registerkjedestrammer, og det kan være lurt å sjekke at dette er utført."

https://broom.tv2.no/underholdning/broom/bmw/1-serie/2004-2013/31

Er registerkjedestrammer det samme som den kanalen registerkjedet ligger i tro, som nå krever dyr reparasjon? Kan det være dette var en garantisak da bilen var ny, men som ikke ble fulgt opp? Eller forventes den ødelagt over tid uansett. Bilen har ikke gått 200 000 ennå. 2011-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2023 den 18.57, E.C. skrev:

Den øverste antar jeg. Du har trolig N43, men sjekk hos GS eller Koed ved å skrive inn reg.nr. Da får du opp motorkode.

N43 har kjede foran, men det kan fortsatt bli litt jobb om man skal av med bunnpanna og fiske ut plastbiter.

Kan det være slike plastbiter som lukter ojefyring i bilen i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, --- skrev:

Kan det være slike plastbiter som lukter ojefyring i bilen i blant?

Sansynligvis så er det brent olje pga motor ikke får smøring, er nok plastbiter som stenger oljetilførsel fra oljepumpe.

Kjøpte selv en 2009 model 1-Serie hvor det var havari på kjede, samt gåen toppakning, endte opp med å bytte kjede og styringer, vanos Solenoider, Oljepumpe (Denne var dyr selv med BMW Rabatt) og Hydraulisk ventil i blokka pluss toppakning, eksos manifold pakning osv... 

Jeg gjorde alt selv, men ja det ble noen lapper, måtte ned med bunnpanne for å plukke plastikk biter fra kjede guider, prøvde først å fiske ut ved å ta ut oljetrykk sensor fra bunnpanne, men så jo når jeg hadde fått ned bunnpanne at jeg ikke hadde fått alt, samt at oljesil/Pickup var full i små plastbiter som jeg aldri hadde fått ut, uten og ta ned bunnpanne, det høres ut som voldsomt mye arbeid og ta ned bunnpanna på disse da man må ned med hele traversen foran, men det var faktisk overaskende lett egentlig.

Det værste med hele jobben var egentlig og knote med innsuget, samt egr ventil i bakkant av motor (Går lettere når travers er tatt ned)

I tilegg så har jeg byttet ut NOX sensor (Kjent feil på disse at de ryker) og ny koster vel rundt 5k så jeg endte opp med å bestille en NOX Emulator fra Bimmerprofs.com (med denne kan man fjerne resten av eksosanlegget og emulatoren ordner alt, dvs man trenger egentlig ikke katalysatoren) 

Ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men nå har jeg en så og si rustfri E87 som er drit tight og fin samt at den er bare kjørt rett over 100k og jeg må faktisk si at 1 Serie er moro og gode biler og kjøre :) har forøvrig kjøpt meg ett nytt prosjekt, en 118D fra 2005 hvor jeg må bytte travers bak, samt bremser og noe stag/kuler, men denne har jo M47 så det er jo en mye mer skuddsikker motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, --- skrev:

Er registerkjedestrammer det samme som den kanalen registerkjedet ligger i tro, som nå krever dyr reparasjon? Kan det være dette var en garantisak da bilen var ny, men som ikke ble fulgt opp? Eller forventes den ødelagt over tid uansett. Bilen har ikke gått 200 000 ennå. 2011-modell.

Registerkjedestrammer er en Bolt med en fjær i og som det går oljetrykk gjennom, denne ligger mot den plast skinnen og strammer kjedet slik.

Det er en kjent feil på disse motorene at kjedet ryker, men tviler på at du får noe på garanti nå, på en 2011 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Haug530D skrev:

Sansynligvis så er det brent olje pga motor ikke får smøring, er nok plastbiter som stenger oljetilførsel fra oljepumpe.

Kjøpte selv en 2009 model 1-Serie hvor det var havari på kjede, samt gåen toppakning, endte opp med å bytte kjede og styringer, vanos Solenoider, Oljepumpe (Denne var dyr selv med BMW Rabatt) og Hydraulisk ventil i blokka pluss toppakning, eksos manifold pakning osv... 

Jeg gjorde alt selv, men ja det ble noen lapper, måtte ned med bunnpanne for å plukke plastikk biter fra kjede guider, prøvde først å fiske ut ved å ta ut oljetrykk sensor fra bunnpanne, men så jo når jeg hadde fått ned bunnpanne at jeg ikke hadde fått alt, samt at oljesil/Pickup var full i små plastbiter som jeg aldri hadde fått ut, uten og ta ned bunnpanne, det høres ut som voldsomt mye arbeid og ta ned bunnpanna på disse da man må ned med hele traversen foran, men det var faktisk overaskende lett egentlig.

Det værste med hele jobben var egentlig og knote med innsuget, samt egr ventil i bakkant av motor (Går lettere når travers er tatt ned)

I tilegg så har jeg byttet ut NOX sensor (Kjent feil på disse at de ryker) og ny koster vel rundt 5k så jeg endte opp med å bestille en NOX Emulator fra Bimmerprofs.com (med denne kan man fjerne resten av eksosanlegget og emulatoren ordner alt, dvs man trenger egentlig ikke katalysatoren) 

Ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men nå har jeg en så og si rustfri E87 som er drit tight og fin samt at den er bare kjørt rett over 100k og jeg må faktisk si at 1 Serie er moro og gode biler og kjøre :) har forøvrig kjøpt meg ett nytt prosjekt, en 118D fra 2005 hvor jeg må bytte travers bak, samt bremser og noe stag/kuler, men denne har jo M47 så det er jo en mye mer skuddsikker motor.

Ja, 1 serie- er bra bil! Jeg kjørte en med litt hestekrefter tidligere, det var ekstra gøy. Men selv med færre hestekrefter er det en utrolig god og stødig bil å kjøre. Derfor kjipt å nå oppleve en større utgift. Vet ikke helt hva som kan være lurt å gjøre. Få det reparert eller bytte til annen bil? Men kjøper jo fort et problem med annen brukt også.

Hva betyr disse feilene som også kom på feilsøk? Er dette dyre saker i vente? Det kan kanskje være lurt å ha med i regnestykket:

Vevaxel- avgaskamaxel,referens
Kväveoxidsensor (lambdalinjär + elektrisk + lambda binär + nox-signal: motorbromskontroll)
Motoroljetrycksreglering, statisk*
Kväveoxidsensor, signal
Bromsvätskenivå
Meddelande (status PDC, 0x24A) felaktig, mottagare integrerad värme-(klimatautomatik, sändarePDC)
Ingen kommunikasjon möjilig med: PDC

*Motoroljetrycksreglering, statisk - dette er vel kanskje den registerkjede-kanalen, som altså må byttes for å få den kjørbar igjen.

Er det dyre ting det andre her? Neste EU kontroll er om to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, --- skrev:

Ja, 1 serie- er bra bil! Jeg kjørte en med litt hestekrefter tidligere, det var ekstra gøy. Men selv med færre hestekrefter er det en utrolig god og stødig bil å kjøre. Derfor kjipt å nå oppleve en større utgift. Vet ikke helt hva som kan være lurt å gjøre. Få det reparert eller bytte til annen bil? Men kjøper jo fort et problem med annen brukt også.

Hva betyr disse feilene som også kom på feilsøk? Er dette dyre saker i vente? Det kan kanskje være lurt å ha med i regnestykket:

Vevaxel- avgaskamaxel,referens
Kväveoxidsensor (lambdalinjär + elektrisk + lambda binär + nox-signal: motorbromskontroll)
Motoroljetrycksreglering, statisk*
Kväveoxidsensor, signal
Bromsvätskenivå
Meddelande (status PDC, 0x24A) felaktig, mottagare integrerad värme-(klimatautomatik, sändarePDC)
Ingen kommunikasjon möjilig med: PDC

*Motoroljetrycksreglering, statisk - dette er vel kanskje den registerkjede-kanalen, som altså må byttes for å få den kjørbar igjen.

Er det dyre ting det andre her? Neste EU kontroll er om to år.

For meg så ser det ut som du har gåen NOX sensor på din også, koster 7600,- hos GS (6082,- med Bmw Car club rabatt) eventuelt Noxem emulator, tror jeg endte på rundt 5000,- 

Nesten umulig og kjøre diagnose på motor når kjede er gåent med lite eller ingen oljetrykk, ser nesten ut som du har feil på Vanos solenoider også (De trenger ikke være gåen, men Kamaksling vil ikke bli vridd til den posisjonen den skal ha pga maglende oljetrykk) Så her vil det nok også bli mange feilkoder som er relatert til dette problemet.

Problemet er at man ikke vet hvor dyrt det blir før man har plukket ned motor, når motor ikke får olje så blir det jo økt slitasje på forskjellige deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Haug530D skrev:

For meg så ser det ut som du har gåen NOX sensor på din også, koster 7600,- hos GS (6082,- med Bmw Car club rabatt) eventuelt Noxem emulator, tror jeg endte på rundt 5000,- 

Nesten umulig og kjøre diagnose på motor når kjede er gåent med lite eller ingen oljetrykk, ser nesten ut som du har feil på Vanos solenoider også (De trenger ikke være gåen, men Kamaksling vil ikke bli vridd til den posisjonen den skal ha pga maglende oljetrykk) Så her vil det nok også bli mange feilkoder som er relatert til dette problemet.

Problemet er at man ikke vet hvor dyrt det blir før man har plukket ned motor, når motor ikke får olje så blir det jo økt slitasje på forskjellige deler.

Ja, sikkert derfor den fikk kjøreforbud, så ikke vondt blir mye verre.

Prisene du nevner er det delepris uten arbeid?

Om en avgass-sensor er gåen, vil jeg tro det må være ordnet til neste EU-kontroll? Men det behøver kanskje ikke fikses før det?

Hva er Vanos solenoider? En dyr sak, deresom den også kan være ødelagt?

Huff, tenk om jeg har kjørt for lenge med dette registerreim/oljetrykkproblemet.... Rød oljetrykkslampe har kommet og gått, så jeg ventet litt. I tilfelle det bare var noe som skulle justere seg til. Den startet rett etter at jeg måtte fylle på olje (en hel liter denne gangen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, --- skrev:

Ja, sikkert derfor den fikk kjøreforbud, så ikke vondt blir mye verre.

Prisene du nevner er det delepris uten arbeid?

Om en avgass-sensor er gåen, vil jeg tro det må være ordnet til neste EU-kontroll? Men det behøver kanskje ikke fikses før det?

Hva er Vanos solenoider? En dyr sak, deresom den også kan være ødelagt?

Huff, tenk om jeg har kjørt for lenge med dette registerreim/oljetrykkproblemet.... Rød oljetrykkslampe har kommet og gått, så jeg ventet litt. I tilfelle det bare var noe som skulle justere seg til. Den startet rett etter at jeg måtte fylle på olje (en hel liter denne gangen). 

Prisene jeg har nevnt er uten arbeid ja.

Det er 2 stk Solenoid ventiler som sitter foran i blokka (Lette og komme til for og skifte, gjort på 5min ca) En for Innsugskam og en for eksoskam, men de koster litt, ca 2200,- hos GS til ordinær pris og 1761,- med BMWCCN Rabatt så det lønner seg og melde seg inn og betale ca 500,- i medlemskap bare for de Solenoidene.

Man får også uorginale Solenoider som ligger på rundt 900,- pr stk (hos Eurodel) men jeg vil ikke anbefale uorginale sensorer når det gjelder motor, har hatt dårlige erfaringer med det.

Så ja det er dyre deler til disse motorene.

Nox sensor bør fikses for det kan lede til at katalysator ryker blant annet (Heller ikke billig og fikse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg greit med BMWccn rabatt på verkstedpriser også. Du får som regel mellom 10 og 20 prosent på verkstedprisen hos merkeverksted. Når jeg måtte bytte hydraulikpumpen til cabben på min forrige Z4 fikk jeg 5000 kroner i verkstedrabatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...