Gå til innhold

49A6 - LIN bus Communication fault - N57 - BMW X5 E70 2012


BMW E30 325
 Share

Anbefalte innlegg

49A6 - LIN bus Communication fault - N57 - BMW X5 E70 2012

Har et problem med min e70 2012 mod.

Gløding / preheating ser ikke ut til å fungere i det hele tatt. Har byttet glødeplugger og gløde-modul.

Ved feilsøking med ista får jeg opp lin bus communication fault. Jeg forstår det sånn at så lenge jeg har denne feilen vil ikke gløde-systemet fungere.

Jeg har fulgt prosedyren for feilsøking. Koblet ut en og en "lin bus" forbruker. Uten å finne feilen. DDE og CAS er de eneste som ikke er forsøkt koblet fra. Har også sjekket lin bus ledningene til alle forbrukere. Ingen funn.

Ved bytte av glødekomponenter var jeg uheldig å fikk plusskabel til jord et sek. FRM mistet kodinga si og måtte flashes på nytt. ellers er bilen normal. Tror jeg hadde lin bus feil før også.

Jeg har også lånt en hjerne fra annen bil. For feilsøking av lin bus. Får såklart ikke start, men den kommuniserer osv. Dessverre hadde denne bilen også linbus feil. Skal prøve enda en hjerne ved anledning.

I mellomtiden setter jeg pris på innspill Bilen er jo helt forferdelig når det er kaldt. en ting er å få start, men den hoster harker og ryker noe voldsomt. Konemor syns ikke det er så kult😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig feil og høres ut som du har feilsøke det meste.

Neste steget er å se på linbus kommunikasjon, men for å se det skikkelig trenger du oscilliskop. Dog så tror jeg du skal kunne se at det er "ok" ved å se på volten. Hva er den på linbus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Vanskelig feil og høres ut som du har feilsøke det meste.

Neste steget er å se på linbus kommunikasjon, men for å se det skikkelig trenger du oscilliskop. Dog så tror jeg du skal kunne se at det er "ok" ved å se på volten. Hva er den på linbus? 

Begynner å bli litt blank ja.

Hvordan tenker du jeg skal gå frem. måle volt på linbus forbrukere mens de er tilkoblet? tenning eller motor går?

Tolker at ista sier at linbus ikke virker dersom en har denne feilen, men på andre siden så virker det som oljesensor, dynamo, og ibs virker som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten se om de tingene ligger på samme buss. Selv om overføringsteknologien (LIN) er lik så betyr det ikke at de ligger på samme ledningsnett/krets. Finner du noe kart over dette i TIS/ISTA? Det kan også være at kabelen kun til den ene noden er svidd/kortsluttet så du må nesten teste den i begge ender og se om det kommer signal fram. Oscilloskop er mye til hjelp her. Når bilen skal til å gløde så skal det være aktivitet mot glødemodul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok koble fra alt på linbus, måle strøm. Koble på 1 enhet på linbus som du vet virker, måle strøm.

Koble av alt og koble på den som er defekt, måle strøm.

Ser du noen forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2023 den 12.07, E.C. skrev:

Du må nesten se om de tingene ligger på samme buss. Selv om overføringsteknologien (LIN) er lik så betyr det ikke at de ligger på samme ledningsnett/krets. Finner du noe kart over dette i TIS/ISTA? Det kan også være at kabelen kun til den ene noden er svidd/kortsluttet så du må nesten teste den i begge ender og se om det kommer signal fram. Oscilloskop er mye til hjelp her. Når bilen skal til å gløde så skal det være aktivitet mot glødemodul.

Ja. Det som er på lin bus, på e70 x5 med n57, er kun de tingene jeg nevner.

Enig i det du sier, men det begynner å bli vanskelig når ista sier en skal plugge ut en og en komponent, og når du finner feilen, skal den resette seg selv, jeg har i tillegg lest alle feilkoder og resatt for hver gang. Da har jeg plugget ut forbrukerne i stikket til hjernen. Slik er jo ledning utelukket. I tillegg til dette har vi både målt og last testet alle ledningene bortsett fra den til glødemodul. Skal se over denne enda engang nå i kveld.

På 17.11.2023 den 17.11, Otis skrev:

Du bør nok koble fra alt på linbus, måle strøm. Koble på 1 enhet på linbus som du vet virker, måle strøm.

Koble av alt og koble på den som er defekt, måle strøm.

Ser du noen forskjell der?

Er det jeg sliter litt med å forstå, alt bilen virker, men gløding virker ikke. Jeg får ikke feilsøkt glødinga pga lin bus kommunikasjonsfeil. kobler jeg vekk gløding i stikket til hjernen har jeg fremdeles kommunikasjonsfeil.

Men ja, skal prøve å angripe det som du beskriver. Det går litt i surr hva som er prøvd først og sist når en graver seg ned som dette, men mener jeg prøvde å koble fra alt samtidig og at jeg fremdeles har feil. 

Har prøvd en annen DDE (hjerne) - den hadde dessverre lin bus feil på forhånd - derimot virker glødinga der, til en viss grad. Har enda en DDE jeg skal prøve i kveld, men den kommer fra en bil jeg ikke fikk sjekket feilkoder på. Så det forsøket er veldig i blinde. Men om feilen forsvinner, så er jeg trygg på at det er DDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du hadde kortsluttet + og - under skifte. Skjedde dette når det nye gløderelè var koblet på eller?

Hadde du kommunikasjonsfeil med gamle relè også?

Har du sjekket at LINbus ledningen fra DDE er OK? Du kan evt koble 12v på den og ei lyspære i ene enden for å sjekke om den kan bære nok ampere. Husk å koble fra utstyret i begge endene først.

Det høres ut som du har ett defekt nytt relè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Otis skrev:

Du skrev at du hadde kortsluttet + og - under skifte. Skjedde dette når det nye gløderelè var koblet på eller?

Hadde du kommunikasjonsfeil med gamle relè også?

Har du sjekket at LINbus ledningen fra DDE er OK? Du kan evt koble 12v på den og ei lyspære i ene enden for å sjekke om den kan bære nok ampere. Husk å koble fra utstyret i begge endene først.

Det høres ut som du har ett defekt nytt relè.

Det stemmer, var uheldig der. Det skjedde under demontering av det gamle. Med det nye på plass var bilen rar. Underveis i feilsøking byttet jeg til det gamle igjen.

Jeg hadde en uproff tilnærming til denne servicen. Delene var kjøpt på bakgrunn av gamle feilmeldinger og problemer med kaldstart i fjor. I forkant av jobben ble ikke feilmeldinger lest, og ved første lesing ble alt slettet. Så har ikke så god historikk som jeg burde.

Ja - er slik du beskriver vi testet de andre ledningene, men ble ikke prioritert å gjøre det på gløderele pga tilkomst og at feilen vedvarer dersom ledningen kobles fra ved DDE.

Dette er også bakgrunnen for at vi mistenker DDE. Prøvde en annen DDE i går. Kobler den til, ingen linbus feil. Får lov å kjøre diagnose/feilsøking på preheate systemet i ista, ingen feilmeldinger. Kobler til min DDE igjen - får samme feil. Byttet frem og tilbake noen ganger med samme utfall. Så jeg tror det er DDE jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger ikke helt med men er DDE’en som sitter i bilen nå ny, brukt fra en annen eller original DDE?

Har du også e-Sys? Kan være lurt å lage SVT_ist og SVT_soll (istep actual / istep target) Der for å utelukke at DDE er feil HWEL eller SWFL eller om den nekter å snakke uansett hva.

 

edit: jeg ser at det er brukt masse forskjellig DDE’er på E70.  Noen snakker over LIN noen snakker over BSD til «preheating controller»

 

edit2: virker som det er ikke DDE men “glow plug controller” selv som mest sånnsynlig gitt seg.

https://mhhauto.com/Thread-BMW-E70-X5-40D-49A6-code-IBS-LIN-BUS-communication

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2023 den 17.30, Otis skrev:

Yikes. Kan jo prøve å flashe DDE på nytt? Eller hva man skal si.

Tja, jeg trodde kanskje håpet for den var ute, men nå har jeg beveget meg langt uten for min kompetanse. Ser etter en brukt en, som jeg tenkte å få flashet.

På 21.11.2023 den 18.04, E.C. skrev:

Default reflash kan være noe, men ligger alle LIN-forbrukerne fysisk på samme pin ut av DDE? 

Nei.  Hver lin-forbuker har egen ledning i stikket til DDE. 

På 21.11.2023 den 18.06, mr.pingu skrev:

Jeg henger ikke helt med men er DDE’en som sitter i bilen nå ny, brukt fra en annen eller original DDE?

Har du også e-Sys? Kan være lurt å lage SVT_ist og SVT_soll (istep actual / istep target) Der for å utelukke at DDE er feil HWEL eller SWFL eller om den nekter å snakke uansett hva.

 

edit: jeg ser at det er brukt masse forskjellig DDE’er på E70.  Noen snakker over LIN noen snakker over BSD til «preheating controller»

 

edit2: virker som det er ikke DDE men “glow plug controller” selv som mest sånnsynlig gitt seg.

https://mhhauto.com/Thread-BMW-E70-X5-40D-49A6-code-IBS-LIN-BUS-communication

Jeg har lånt DDEs fra venners biler. Med en DDE fra en annen bil får du lov å sette på tenning, og sjekke systemer osv, men får så klart ikke start. Ved forsøk med min DDE har jeg lin-bus feil uansett hva, uansett hva som kobles fra, dette inkluderer også kablingen. Med denne feilen får jeg heller ikke feilsøke glødesystem med ista.

DDE nr 2 - kommer fra en annen komplett bil som virker - som også går ruskete ved kaldstart, har også lin-bus feil når jeg leser feilkoder på den bilen. Jeg vet lin-bus kan være relatert til feil på forbrukere (gløde modul, oljenivåsensor, dynamo og ibs), og kabling. Jeg orket ikke å begynne å feilsøke på denne bilen, men prøvde for morro skyld den hjernen på min bil. Da ble det også lin bus feil - som forventet.

DDE nr 3 - kommer fra en bil med motorhavari, den har ingen motor og motor elnett i, så fikk ikke lest feilkoder før, men når jeg plugger den DDE i min bil forsvinner lin-bus feilen min, OG jeg får feilsøke glødesystemet - som kommer tilbake uten feil.

Bassert på tidligere feilsøking og dette funnet, tror jeg altså da at det er noe galt med min DDE

Det vel bare to typer DDE og glødesys på e70. Et til n57 og et til m57

Jeg har sett tråden du linker til. Jeg har nye glødeplugger, og hadde ny gløde modul. Har under feilsøking nå byttet tilbake til den gamle modulen - som ser ut til å være ok ved diagnose i ista, ved bruk av DDE nr 3. Den lin bus feilen kan som sagt være relatert til det som er nevnt over, eller til slutt DDE. 

Det du nevner om e-sys og koding(?) er langt uten for min kompetanse, men jeg har en gluping som bistår meg litt. kan vise det til han. Takk

Endret av BMW E30 325
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

E chassis bruker ikke e-sys, såvidt jeg vet. Da kan man bruke feks NCS.

Du har rett,  var litt fort i svingen… Må si at jeg er litt mindre kjent med e-series men mener å huske at WinFKP er til flashing.

 

Riktig om DDE, det er bare n57 og m57 med n57 går over LIN, likevel er det 3 versjoner:d73n57b0, d73n57c0, d73n57d0 men vet ikke om det har noen å si. Jeg bare vet at jeg har fått feil på LIN bus for sånne små variasjoner men det var en annet modul og annet bil, så kan nok ikke utelukke det. Her er det delekatalog som bør gi svaret.

 

ut fra du skriver ellers virker det som at DDE’en er problemet. Vet ikke om DDE endring av VIN er nok for at CAS tillater å starte eller om det er enda mer beskyttelser. Endring av VIN kan man bruke Tool32

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...