Gå til innhold

Hjelp, nylig kjøpt 530E med ødelagt hybrid-batteri.


MTech86
 Share

Anbefalte innlegg

Etter ein kjapp sjekk på vegvesen.no for eigar- og kmhistorikk kan det virka som at (evt) manipulering av km.stand av bilen din er utført før førstegongsregistrering i Norge. Tyskland har strenge straffer for slik manipulering. Simco er har høg kompetanse på styreenheter, og bistår Politiet og forsikringsselskaper i slike saker. Er ikkje sikkert dei finn noko meir enn Bavaria, men er kanskje verd eit forsøk (for deg eller forhandlaren du kjøpte av)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KMT skrev:

Etter ein kjapp sjekk på vegvesen.no for eigar- og kmhistorikk kan det virka som at (evt) manipulering av km.stand av bilen din er utført før førstegongsregistrering i Norge. Tyskland har strenge straffer for slik manipulering. Simco er har høg kompetanse på styreenheter, og bistår Politiet og forsikringsselskaper i slike saker. Er ikkje sikkert dei finn noko meir enn Bavaria, men er kanskje verd eit forsøk (for deg eller forhandlaren du kjøpte av)?

Takk for informasjon, nå blir batteriene byttet så eg har slått meg til ro med at dette blir skikkelig gjennomgått nå, og ny batteripakke blir montert hos Bavaria. Med fabrikkgaranti på de nye cellene. Men det er nærmest sikkert at det er lagt ned et voldsomt arbeid for å prøve å skjule denne feilen, og det er folk som vet hva de holder på med, og det er vel gjerne slik som de sa på Bavaria, de kunne ikke bevise noe, men her er det noen med kunnskap som har gjort noe jobb for å fjerne feilkode historikken mtp. Batteriet.

- Ellers er bilen gått gjennom NAF test, og har selv sett understell og foringer, og bilen ser mer eller mindre ”ny” ut. Så nå etter batteripakkebytte, håper eg på å ha en driftsikker bil i mangen år fremover ☺️

Men om det er tilfelle at feilkodehistorikk er tuklet med, hadde nok dette resultert til at vedkommende hadde mistet jobben på dagen, forstår BMW er veldig opptatt av og bevare omdømme og rykte, og ikke interessert i og ha råtne epler i korgen sin.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, MTech86 said:

Men om det er tilfelle at feilkodehistorikk er tuklet med, hadde nok dette resultert til at vedkommende hadde mistet jobben på dagen, forstår BMW er veldig opptatt av og bevare omdømme og rykte, og ikke interessert i og ha råtne epler i korgen sin.. 

Tillit er tidkrevande å bygge opp og ovveraskande enkelt å legge i grus så det er ikkje unaturleg at fusk vert slått hardt ned på.

Dog så finst det jo mange med 3.parts utstyr rundtomkring så det er jo ikkje nødvendigvis at det står en BMW forhandler bakom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TurboJens skrev:

Tillit er tidkrevande å bygge opp og ovveraskande enkelt å legge i grus så det er ikkje unaturleg at fusk vert slått hardt ned på.

Dog så finst det jo mange med 3.parts utstyr rundtomkring så det er jo ikkje nødvendigvis at det står en BMW forhandler bakom her.

Enig, ja ikkje veit eg. Men forsto det slik på verkstedet på bavaria at du sko ha litt kompetanse og utstyr, for å gjere noko slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, MTech86 said:

Enig, ja ikkje veit eg. Men forsto det slik på verkstedet på bavaria at du sko ha litt kompetanse og utstyr, for å gjere noko slikt? 

Joda, men dei vil neppe innrømme at det finst folk utanfor BMW systemet som har bedre peiling enn dei sjølv.

Sett frå nokon andre si side, dersom du har noko å skjule så er kanskje ikkje merkeverksted det første du tenker på å ringe, mtp. fare for at ting blir logga og registrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Med litt dedikasjon, tid og litt  utstyr er det mulig å gjøre det hjemme. Alt sammen koster maks 800-1000 EUR, så liten investering om du skal tukle med flere biler.

man tar ut KOMBI-ECU, DSC-ECU og FEM/BDC, lodder ut EEPROM, set den inn på EEPROM flasher og finn km-stand i programvare og erstatt disse tall med noe lavere

Om man er interessert se denne videoen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en G31 530e X-drive registrert 04/2021. Snart 148000km uten en eneste feil som har krevd verkstedbesøk, bare fulgt ordinære serviceintervaller.

Snittforbruk (iflg. kjørekomputer) 0,67/mil.

Ikke tilgang til daglig lading og lader under kjøring. 41500 av 148000 har gått på el.

Som nevnt tidligere her halveres rekkevidde i kulda. 62km på fulladet batteri sommer, rundt 32km på vinter.

Hvis denne er representativ for BMW 530e hybrid så kan den anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TurboJens skrev:

Joda, men dei vil neppe innrømme at det finst folk utanfor BMW systemet som har bedre peiling enn dei sjølv.

Sett frå nokon andre si side, dersom du har noko å skjule så er kanskje ikkje merkeverksted det første du tenker på å ringe, mtp. fare for at ting blir logga og registrert :)

Bra poeng 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, BS61 skrev:

Kjører en G31 530e X-drive registrert 04/2021. Snart 148000km uten en eneste feil som har krevd verkstedbesøk, bare fulgt ordinære serviceintervaller.

Snittforbruk (iflg. kjørekomputer) 0,67/mil.

Ikke tilgang til daglig lading og lader under kjøring. 41500 av 148000 har gått på el.

Som nevnt tidligere her halveres rekkevidde i kulda. 62km på fulladet batteri sommer, rundt 32km på vinter.

Hvis denne er representativ for BMW 530e hybrid så kan den anbefales.

Absolutt! Eg har med mine 3 av 6 celler inntakte hatt 7km nå på vinteren. Ska bli godt å få fikset det å bruke bilen slik den er bygd☺️ har du byttet olje hver 30K eller har du gjort det hyppigere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet ovenfor, hver 30000km (fabrikkintervaller)  Skal sies at denne går mye på langkjøring via jobb.

Alt i alt meget fornøyd med bilen, spes. comfortseter, laserlys og suverent varmeapparat.

Tåler også et møte med elg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, BS61 skrev:

Som skrevet ovenfor, hver 30000km (fabrikkintervaller)  Skal sies at denne går mye på langkjøring via jobb.

Alt i alt meget fornøyd med bilen, spes. comfortseter, laserlys og suverent varmeapparat.

Tåler også et møte med elg.

 

 

Elg også faktisk 🤣 -Ja er utrolige gode biler! Tror bare eg har hatt max-uflaks når det gjaldt hybrid batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal bytte deler av batteriet bør du muligens også få utført en kontroll av kjøling av dette. Hvis jeg har oppfattet mekaniker hos mitt BMW-verksted korrekt er batteripakken koblet til bilens AC, dvs. denne kjøler (evt. varmer?) også hybridbatteriet. Skal visstnok ha vært noe der mht. lekkasjer i AC-rør til batteripakken på noen hybrider.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BS61 skrev:

Siden du skal bytte deler av batteriet bør du muligens også få utført en kontroll av kjøling av dette. Hvis jeg har oppfattet mekaniker hos mitt BMW-verksted korrekt er batteripakken koblet til bilens AC, dvs. denne kjøler (evt. varmer?) også hybridbatteriet. Skal visstnok ha vært noe der mht. lekkasjer i AC-rør til batteripakken på noen hybrider.

 

Godt forslag, skal bringe beskjed videre til verksted☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...