Gå til innhold

Underlig oljelekkasje


HakonLimseth
 Share

Anbefalte innlegg

Driver og bytter ut hoved-termostaten på E60'en. Ved demontering av luftrøret ifra legger jeg merke til at det ligger ekstremt mye gammel olje rett under luftinntaket. Ut ifra det jeg har søkt på nettet er det slangen som er ringet rundt en del av S842A kald klima pakken. Spørsmålet mitt er da, hvordan og hvorfor har det samlet seg så sykt mye olje her, og hvordan kan jeg tette "lekkasjen"? 

IMG_2043.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Daniel. skrev:

Et skudd i blinde, men lekkasje fra toppdeksel?

Kan være jeg tenker helt feil på hvor det er på motoren det bildet viser da 🤔

Det kan være mulig, men syntes det er merkelig at det er så sinnssykt mye... Heldigvis ser ikke toppdeksel pakning ut til å være så dyrt. Var også en del olje inni slangen som er ringet rundt på bildet, kan det ha noe med saken å gjøre? Skjønte ikke helt hvor den endte opp når jeg så på tegningene på RealOEM, det kan jo umulig være en slange til intet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje peiling på kva motor detta er, men eg ser ein turbo og då må veivhusventilasjonen sitte før den. Så det kan ikkje vere så mykje anna enn slange frå veivhusventilasjonen detta?

Ganske normalt at det svettar litt. Eg ser heller ikkje antydningar til "ekstremt mye gammel olje"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TurboJens skrev:

Eg har ikkje peiling på kva motor detta er, men eg ser ein turbo og då må veivhusventilasjonen sitte før den. Så det kan ikkje vere så mykje anna enn slange frå veivhusventilasjonen detta?

Ganske normalt at det svettar litt. Eg ser heller ikkje antydningar til "ekstremt mye gammel olje"

M47TÜ2. Has bytta veivhusventilasjon, så muligens dette har ligget der lenge. Har gått 220kkm, så ikke rart. Kan muligens prøve å fjerne så mye jeg klarer, for å deretter se hvor lekkasjen igjen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2024 den 23.18, HakonLimseth skrev:

Driver og bytter ut hoved-termostaten på E60'en. Ved demontering av luftrøret ifra legger jeg merke til at det ligger ekstremt mye gammel olje rett under luftinntaket. Ut ifra det jeg har søkt på nettet er det slangen som er ringet rundt en del av S842A kald klima pakken. Spørsmålet mitt er da, hvordan og hvorfor har det samlet seg så sykt mye olje her, og hvordan kan jeg tette "lekkasjen"? 

IMG_2043.JPG

Når du nevner M47, så begynte jeg å gjenkjenne motoren. MAF oppe til høyre og AC-kompressor nede?
Midt i bildet er Eksosmanifoilen og vi ser EGR-eksosreturen?
Lure på om det ikke har kommet olje fra Turboen? Jeg tror disse er en svakhet over tid, men det kan være olje fra toppdekselet.
Dette ser gammelt ut, så kanskje det har blitt fikset? Tipset er å prøve å gjøre det mest mulig rent og sjekk med speil etter en stund og se om det er kommet ny olje noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare olje fra veivhusventilasjonen (ånding). Ikke uvanlig at det siver ut litt når det blir gammelt, med mindre du har en sprekk/lekkajse etc. Ny slange kan hjelpe (de mister litt elastisitet over tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...