Gå til innhold

F34 adaptive led: Headlight vertical som control failure


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, på min 2017 F34 med Adaptive Led lykter får jeg en feilmelding etter børsteløs vask med underspyling: Vertical aim control failure

20240329_130718.thumb.jpg.04dc30f6719c58fe38faf82166e59763.jpg

Går som regel bort etter en dag eller to. Noen dem vet hvor den er plassert, om jeg kan beskytte den før vask eller om det ikke er noen vei tilbake, hvordan fikse, bare en del eller hele lykten?

20240329_130712.thumb.jpg.7d76287785fa06125d50491bfabeb3a0.jpg

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne bilen er det trolig to sensorer, en på understellet fremme, og en på understellet bak. Disse registrerer "høyden" på bilen. Fra disse går det ledninger inn i bilen til en styreenhet, og går igjen ledninger herfra og ut til lyktene. Angående tildekking av disse sensorene før vask så blir det litt vansklig med mindre du har tilgang fra undersiden av bilen, eller demonterer hjulet. 

Det beste du kan gjøre er å lese ut feilkoder, eller få noen til å lese ut feilkoder. Da kan du få en pekepinn på hva som kan være galt. I og med at det skjer under vask så er jeg ganske sikker på at det er på utsiden av bilen problemet ligger. Men å si mer konkret hva som er galt vil bare være synsing uten å ha lest ut feilkoder, for her kan det være alt, dvs ledninger, sensorer, lykter, styreenhet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se hva jeg får til med feilkodeelesing. Kjørte hjem fra fjellet i kveld og vertikal justering fungerer, lyset går opp og ned som det skal, men når det skal opp kommer det ofte varsel opp, som blir borte og kommer tilbake neste gang den skal opp igjen. Så kanskje en eller flere av sensorene sliter med å registrere en vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at jeg først bør ta en sjekk av venstre sensor bak, men greide ikke å gjenskape feilmedling i dagslys i dag.

20240401_152211.thumb.jpg.54614e68c8a29336c7dac0232ba7ffeb.jpg

20240401_152226.thumb.jpg.3097d1a265fd9a13608138ab1a5adbcb.jpg

20240401_152236.thumb.jpg.5f3ec050fd02d6a4d5f2a072f8f8fb2a.jpg

Selv om dette på en måte motsier seg selv...

20240401_152735.thumb.jpg.308469d16513c5da2130ed86bc3613c8.jpg

20240401_152652.thumb.jpg.c55562d0ceedebb93b4805e7375d1e8d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2024 den 13.51, Larssoyl skrev:

På denne bilen er det trolig to sensorer, en på understellet fremme, og en på understellet bak. Disse registrerer "høyden" på bilen. Fra disse går det ledninger inn i bilen til en styreenhet, og går igjen ledninger herfra og ut til lyktene. Angående tildekking av disse sensorene før vask så blir det litt vansklig med mindre du har tilgang fra undersiden av bilen, eller demonterer hjulet. 

Det beste du kan gjøre er å lese ut feilkoder, eller få noen til å lese ut feilkoder. Da kan du få en pekepinn på hva som kan være galt. I og med at det skjer under vask så er jeg ganske sikker på at det er på utsiden av bilen problemet ligger. Men å si mer konkret hva som er galt vil bare være synsing uten å ha lest ut feilkoder, for her kan det være alt, dvs ledninger, sensorer, lykter, styreenhet. :) 

Jeg ser at på GS/Koed så er det en på både høyre og venstre side (4 stk totalt), Dette er bakaksel.
image.thumb.png.3a732ee95dac63227b3b04fcab007a24.png

På denne beskrivelsen så står det ikke noe om hvliken side, men ser ut som venstre ift bildene fra GS/Koed.

image.thumb.png.8d3ce96922d1b9ac137db5a17d229610.png

 Så jeg kan velikke være sikker før jeg kikker under selv, kan jo høre med Bilia når de skal sette på nye sommerhjul på torsdag.

Men kan være såpass enkelt at det holder med å koble av kontakt, på med elektrorens og noe wd40 og koble tilbake igjen. og droppe underspyling i maskin (børsteløs), vasker kun for hånd når det ikke er kuldegrader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan de være 4 og ikke 2, (har ikke sett under en F-serie selv). Står ikke noe om hvilken side da det er samme del på begge sider, og fremgangsmåten for å bytte er også den samme. 

Feilkoden du får er jo i bunn å grunn at styreenheten registrerer for lav spenning tilbake fra sensor. 

Du kan prøve først å ta av kontakt og kontrollere visuelt. Bør jo være knusktørt og ikke noe irr. :) 

 

Endret av Larssoyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sensorer (foran + bak, høyre side) er minimum for xenon, led etc. (alt over halogen) for å automatisk justere høyden. Videre har biler med luftfjæring bak alltid 2 sensorer bak. Fancy adaptivt understell tenker jeg har 4. Så det er mulig å ha både 2, 3 og 4 stk. Skal ikke se vekk fra at adaptiv LED og laser bruker alle 4 sensorene.

Det andre er at man kan ha 3 eller 6 ledninger inn på sensor, avhengig av hvor mange moduler som skal lese info. Det kan altså være to uavhengige kretser inne i sensoren. Modulen sender inn 5V og avhengig av posisjon på armen skal den ha 0,5-4,5V i retur. Åpen krets (ledning irret av) blir nærmere 0V og kortslutning blir 5V. Så en annen modul som bruker "samme" sensor til f.eks. justering av luftfjæring kan være tipp topp, mens lyset kan samtidig gå bananas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk god info @E.C.

Jeg har ikke luft, men adaptivt m understell om det er det som er navnet og tillegg til adaptive led lykter, så mye som kan gå galt 😱😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Virker som om det har tørket opp, har kjørt 4 mil uten noen som helst feilmelding i dag, dog i dagslys, men burde vel komme noe uansett.

Men skal uansett sjekke sensorkontakt VB, men får nok ikke gjort det før neste uke.

Skal til Sarpsborg og Fredrikstad til helgen, så da vil det vel dukke opp noe på veien hjem for da er det mørkt.

Jeg gjetter på at denne (FEM i Control Unit Tree) som jeg sjekket nå før jeg slettet feilmeldinger er i forbindelse med sensoren, om det da ikke er mere galt.

20240402_154156.thumb.jpg.8bff207178fee215fd49791af90d77ab.jpg

 

20240402_154217.thumb.jpg.50ce328dc1d2cf3fb66d07f237b01ba9.jpg

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke kommet noe videre, mye annet som krever tid om dagen. Men det er sannsynlig at det kommer vann inn et sted der ikke skal, sannsynligvis kontakten, som er på undersiden av sensor og vann renner nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...


Har nå endelig fått ut fingeren og lirket meg inn under bilen.

Fjernet plastdeskselet, 4 muttere 10mm (hadde kjøpt 4 nye av de)
Var vannvittig med rust på holder og skruer til sensoren, så angrer på at jeg ikke kjøpte nye av de også i samme slengen.

Holderen er festet med en 10mm bolt som var så rusten at det nesten var umulig å få feste med pipe, men fikk den til slutt løs, hadde heldigvis en ganske så lik liggende som tok over jobben ved montering.
For å løsne armen er det 2 10mm muttere, en må holdes igjen mens den andre løsnes, også den ytterste mutteren der byttet jeg med en jeg hadde liggende.

De torx skruene som fester sensor til holder var nesten umulige å få tak i pga mye rust, men etter mye om og men så fikk jeg dem løst uten å ødelegge skruene, da jeg måtte rengjøre og gjenbruke dem.

Fikk montert alt tilbake og sprayet kontakt godt først, kunne ikke se noe galt med den.

Alt virker fortsatt, men er nok for tidlig og friskmelde 100 % da feilmelding har kommet og gått. lysene ser ut til å ikke være helt ut av synk på høydejustering så da lar jeg det være slik.

Selve jobben med ikke rusta istykker bolt/skrue hoder er unnagjort på under 15 min. Med det jeg hadde av utfordringer pga rust så tok det fort en liten time før jeg var klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekka om det har kommet vann i ei lykt, siden det oppsto etter du hadde vært i vaskehallen.
Om det lekker inn på et kretskort i lykta kan det bli en dyr affære om det blir ødelagt av irr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg ville sjekka om det har kommet vann i ei lykt, siden det oppsto etter du hadde vært i vaskehallen.
Om det lekker inn på et kretskort i lykta kan det bli en dyr affære om det blir ødelagt av irr osv.

Har ikke vært tegn til fukt i lyktene etter vask eller ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt drøyt hundre mil i tørt og vått siden fiks, ingen feilmeldinger så anser problemet som løst.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...