Jump to content

F34 adaptive led: Headlight vertical som control failure


sondre
 Share

Recommended Posts

Hei, på min 2017 F34 med Adaptive Led lykter får jeg en feilmelding etter børsteløs vask med underspyling: Vertical aim control failure

20240329_130718.thumb.jpg.04dc30f6719c58fe38faf82166e59763.jpg

Går som regel bort etter en dag eller to. Noen dem vet hvor den er plassert, om jeg kan beskytte den før vask eller om det ikke er noen vei tilbake, hvordan fikse, bare en del eller hele lykten?

20240329_130712.thumb.jpg.7d76287785fa06125d50491bfabeb3a0.jpg

Edited by sondre
Link to comment
Share on other sites

På denne bilen er det trolig to sensorer, en på understellet fremme, og en på understellet bak. Disse registrerer "høyden" på bilen. Fra disse går det ledninger inn i bilen til en styreenhet, og går igjen ledninger herfra og ut til lyktene. Angående tildekking av disse sensorene før vask så blir det litt vansklig med mindre du har tilgang fra undersiden av bilen, eller demonterer hjulet. 

Det beste du kan gjøre er å lese ut feilkoder, eller få noen til å lese ut feilkoder. Da kan du få en pekepinn på hva som kan være galt. I og med at det skjer under vask så er jeg ganske sikker på at det er på utsiden av bilen problemet ligger. Men å si mer konkret hva som er galt vil bare være synsing uten å ha lest ut feilkoder, for her kan det være alt, dvs ledninger, sensorer, lykter, styreenhet. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal se hva jeg får til med feilkodeelesing. Kjørte hjem fra fjellet i kveld og vertikal justering fungerer, lyset går opp og ned som det skal, men når det skal opp kommer det ofte varsel opp, som blir borte og kommer tilbake neste gang den skal opp igjen. Så kanskje en eller flere av sensorene sliter med å registrere en vei...

Link to comment
Share on other sites

Kan være at jeg først bør ta en sjekk av venstre sensor bak, men greide ikke å gjenskape feilmedling i dagslys i dag.

20240401_152211.thumb.jpg.54614e68c8a29336c7dac0232ba7ffeb.jpg

20240401_152226.thumb.jpg.3097d1a265fd9a13608138ab1a5adbcb.jpg

20240401_152236.thumb.jpg.5f3ec050fd02d6a4d5f2a072f8f8fb2a.jpg

Selv om dette på en måte motsier seg selv...

20240401_152735.thumb.jpg.308469d16513c5da2130ed86bc3613c8.jpg

20240401_152652.thumb.jpg.c55562d0ceedebb93b4805e7375d1e8d.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2024 den 13.51, Larssoyl skrev:

På denne bilen er det trolig to sensorer, en på understellet fremme, og en på understellet bak. Disse registrerer "høyden" på bilen. Fra disse går det ledninger inn i bilen til en styreenhet, og går igjen ledninger herfra og ut til lyktene. Angående tildekking av disse sensorene før vask så blir det litt vansklig med mindre du har tilgang fra undersiden av bilen, eller demonterer hjulet. 

Det beste du kan gjøre er å lese ut feilkoder, eller få noen til å lese ut feilkoder. Da kan du få en pekepinn på hva som kan være galt. I og med at det skjer under vask så er jeg ganske sikker på at det er på utsiden av bilen problemet ligger. Men å si mer konkret hva som er galt vil bare være synsing uten å ha lest ut feilkoder, for her kan det være alt, dvs ledninger, sensorer, lykter, styreenhet. :) 

Jeg ser at på GS/Koed så er det en på både høyre og venstre side (4 stk totalt), Dette er bakaksel.
image.thumb.png.3a732ee95dac63227b3b04fcab007a24.png

På denne beskrivelsen så står det ikke noe om hvliken side, men ser ut som venstre ift bildene fra GS/Koed.

image.thumb.png.8d3ce96922d1b9ac137db5a17d229610.png

 Så jeg kan velikke være sikker før jeg kikker under selv, kan jo høre med Bilia når de skal sette på nye sommerhjul på torsdag.

Men kan være såpass enkelt at det holder med å koble av kontakt, på med elektrorens og noe wd40 og koble tilbake igjen. og droppe underspyling i maskin (børsteløs), vasker kun for hånd når det ikke er kuldegrader.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da kan de være 4 og ikke 2, (har ikke sett under en F-serie selv). Står ikke noe om hvilken side da det er samme del på begge sider, og fremgangsmåten for å bytte er også den samme. 

Feilkoden du får er jo i bunn å grunn at styreenheten registrerer for lav spenning tilbake fra sensor. 

Du kan prøve først å ta av kontakt og kontrollere visuelt. Bør jo være knusktørt og ikke noe irr. :) 

 

Edited by Larssoyl
Link to comment
Share on other sites

2 sensorer (foran + bak, høyre side) er minimum for xenon, led etc. (alt over halogen) for å automatisk justere høyden. Videre har biler med luftfjæring bak alltid 2 sensorer bak. Fancy adaptivt understell tenker jeg har 4. Så det er mulig å ha både 2, 3 og 4 stk. Skal ikke se vekk fra at adaptiv LED og laser bruker alle 4 sensorene.

Det andre er at man kan ha 3 eller 6 ledninger inn på sensor, avhengig av hvor mange moduler som skal lese info. Det kan altså være to uavhengige kretser inne i sensoren. Modulen sender inn 5V og avhengig av posisjon på armen skal den ha 0,5-4,5V i retur. Åpen krets (ledning irret av) blir nærmere 0V og kortslutning blir 5V. Så en annen modul som bruker "samme" sensor til f.eks. justering av luftfjæring kan være tipp topp, mens lyset kan samtidig gå bananas.

Link to comment
Share on other sites

Takk god info @E.C.

Jeg har ikke luft, men adaptivt m understell om det er det som er navnet og tillegg til adaptive led lykter, så mye som kan gå galt 😱😂

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Virker som om det har tørket opp, har kjørt 4 mil uten noen som helst feilmelding i dag, dog i dagslys, men burde vel komme noe uansett.

Men skal uansett sjekke sensorkontakt VB, men får nok ikke gjort det før neste uke.

Skal til Sarpsborg og Fredrikstad til helgen, så da vil det vel dukke opp noe på veien hjem for da er det mørkt.

Jeg gjetter på at denne (FEM i Control Unit Tree) som jeg sjekket nå før jeg slettet feilmeldinger er i forbindelse med sensoren, om det da ikke er mere galt.

20240402_154156.thumb.jpg.8bff207178fee215fd49791af90d77ab.jpg

 

20240402_154217.thumb.jpg.50ce328dc1d2cf3fb66d07f237b01ba9.jpg

Edited by sondre
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...