Gå til innhold

Motor Havari 318i


Khausk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

Har akkurat hatt en 318i 2009 mod inne for sjekk og bytte av registerkjede. 
3 uker etter bytte havarerer motoren. 
1 stk knekt ventil og grapset plugg. 
Verksted sier dette ikke har sammenheng med bytte av kjede og er nok bare tilfeldig. 
Noen med kunnskap som kan bekrefte det verksted sier? Eller har andre teorier? 
mvh KH
 

IMG_5504.jpeg

Endret av Khausk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med verksted. Høres ut som en tilfeldighet på tross av "kjedehavari". 

Disse motorene er notorisk søppel, styr unna alt BMW som ikke er sekser. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at ventil knekker sånn uten videre, pleier stort sett å ha noe  med register å gjøre, dersom det da ikke er snakk om en knekt kamaksel eller lignende. For at ventil skal knekke så må den jo treffe stempelet med god kraft, og det skal jo være umulig om register og kam er helt og ikke er ute av timing.

At kjedet er helt betyr ikke at timing nødvendigvis er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, dopus skrev:

Høres rart ut at ventil knekker sånn uten videre, pleier stort sett å ha noe  med register å gjøre, dersom det da ikke er snakk om en knekt kamaksel eller lignende. For at ventil skal knekke så må den jo treffe stempelet med god kraft, og det skal jo være umulig om register og kam er helt og ikke er ute av timing.

At kjedet er helt betyr ikke at timing nødvendigvis er korrekt.

Jeg har hørt om at ventiler knekker, om det er vanlig på denne motoren vet jeg ikke men det har skjedd på andre motorer. Typisk natriumfylte ventiler som blir for tynne i skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Jeg har hørt om at ventiler knekker, om det er vanlig på denne motoren vet jeg ikke men det har skjedd på andre motorer. Typisk natriumfylte ventiler som blir for tynne i skaftet.

Interessant.

Jeg kjenner ikke til akkurat denne motoren, men alle tilfeller jeg har vært og kikket på  ( ikke så mange heldigvis, kun et par stk) så har det vært register reim som har røket eller kjede som har hoppet over en tann eller to.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jmf bilde til @Khausk ser det ikke ut til at stemplet har truffet pluggen (nå kjenner ikke jeg designet, men jeg vil tro at pluggen er sentrert.) og at det er rester av ventilen som har tatt pluggen. Timing er relativt kurant å sjekke og dersom den er ok så er nok byttemotor like greit som å gå veien med å ta toppen og bytte resterende ventiler (som ville være naturlig dersom disse er tvilsomme fra start) om noe av det er verdt det er en annen sak.

Man kan jo selvfølgelig sette inn en ny ventil og pakning og håpe på noen år til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om de løsnet på kammer osv når de gjorde jobben? Er det feilstilling på kjedet ville dette ha skjedd trolig med en gang etter bytte av dette. Høres for meg ut som at du har vært maks uheldig. Har de sett under toppdeksel med tanke på tilstand på kammer, vippearmer osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...