Khausk Skrevet April 3, 2024 Skrevet April 3, 2024 (endret) Hei Har akkurat hatt en 318i 2009 mod inne for sjekk og bytte av registerkjede. 3 uker etter bytte havarerer motoren. 1 stk knekt ventil og grapset plugg. Verksted sier dette ikke har sammenheng med bytte av kjede og er nok bare tilfeldig. Noen med kunnskap som kan bekrefte det verksted sier? Eller har andre teorier? mvh KH Endret April 3, 2024 av Khausk Ellahau reagerte på dette 1
Khausk Skrevet April 3, 2024 Forfatter Skrevet April 3, 2024 6 minutter siden, Otis skrev: Knakk bare ventilen og kjedet er like helt?
Khausk Skrevet April 3, 2024 Forfatter Skrevet April 3, 2024 Ja kjede er fremdeles helt. Har ikke fått sjekket om det er strukket eller har andre skader
Otis Skrevet April 3, 2024 Skrevet April 3, 2024 Ganske utrolig hvertfall. Men da høres det ut som det ikke relatert til kjede.
Werther Skrevet April 3, 2024 Skrevet April 3, 2024 (endret) Enig med verksted. Høres ut som en tilfeldighet på tross av "kjedehavari". Disse motorene er notorisk søppel, styr unna alt BMW som ikke er sekser. Endret April 3, 2024 av Werther
dopus Skrevet April 4, 2024 Skrevet April 4, 2024 Høres rart ut at ventil knekker sånn uten videre, pleier stort sett å ha noe med register å gjøre, dersom det da ikke er snakk om en knekt kamaksel eller lignende. For at ventil skal knekke så må den jo treffe stempelet med god kraft, og det skal jo være umulig om register og kam er helt og ikke er ute av timing. At kjedet er helt betyr ikke at timing nødvendigvis er korrekt.
dopus Skrevet April 4, 2024 Skrevet April 4, 2024 Kan sikkert være lurt å gå inn via plugghullet, med et inspesksonskamera, for å sjekke skaden.
Rune-K Skrevet April 4, 2024 Skrevet April 4, 2024 44 minutter siden, dopus skrev: Høres rart ut at ventil knekker sånn uten videre, pleier stort sett å ha noe med register å gjøre, dersom det da ikke er snakk om en knekt kamaksel eller lignende. For at ventil skal knekke så må den jo treffe stempelet med god kraft, og det skal jo være umulig om register og kam er helt og ikke er ute av timing. At kjedet er helt betyr ikke at timing nødvendigvis er korrekt. Jeg har hørt om at ventiler knekker, om det er vanlig på denne motoren vet jeg ikke men det har skjedd på andre motorer. Typisk natriumfylte ventiler som blir for tynne i skaftet.
dopus Skrevet April 4, 2024 Skrevet April 4, 2024 (endret) 1 time siden, Rune-K skrev: Jeg har hørt om at ventiler knekker, om det er vanlig på denne motoren vet jeg ikke men det har skjedd på andre motorer. Typisk natriumfylte ventiler som blir for tynne i skaftet. Interessant. Jeg kjenner ikke til akkurat denne motoren, men alle tilfeller jeg har vært og kikket på ( ikke så mange heldigvis, kun et par stk) så har det vært register reim som har røket eller kjede som har hoppet over en tann eller to. Endret April 4, 2024 av dopus
PIIIPower Skrevet April 4, 2024 Skrevet April 4, 2024 jmf bilde til @Khausk ser det ikke ut til at stemplet har truffet pluggen (nå kjenner ikke jeg designet, men jeg vil tro at pluggen er sentrert.) og at det er rester av ventilen som har tatt pluggen. Timing er relativt kurant å sjekke og dersom den er ok så er nok byttemotor like greit som å gå veien med å ta toppen og bytte resterende ventiler (som ville være naturlig dersom disse er tvilsomme fra start) om noe av det er verdt det er en annen sak. Man kan jo selvfølgelig sette inn en ny ventil og pakning og håpe på noen år til...
maggi1810 Skrevet April 5, 2024 Skrevet April 5, 2024 Vet du om de løsnet på kammer osv når de gjorde jobben? Er det feilstilling på kjedet ville dette ha skjedd trolig med en gang etter bytte av dette. Høres for meg ut som at du har vært maks uheldig. Har de sett under toppdeksel med tanke på tilstand på kammer, vippearmer osv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå