Gå til innhold

Hva skal jeg velge


Anbefalte innlegg

Hei på dere. 
Er på jakt etter ‘ny’ bil og står mellom;

- 2021/22 BMW 330e xDrive Touring

- 2021/22 BMW 530e xDrive Touring

- 2022/23 BMW X1 xDrive25e

Jeg har ikke hatt BMW før, bortsett fra vår 2021 i3 FC, som jeg liker godt. Trenger nå en bil til, både for daglig bykjøring og for de lengre turene i Norge og nedover til Middelhavet et par ganger i året. Kona, gutt på 12 og meg. 
Det hjalp lite å prate med selgere hos BMW. 

Hva er erfaringene deres? Er det noen kjente feil og mangler som bør sjekkes?

Er bagasjerommet på 330’n så lite at det blir ubrukelig? Er det utstyr på noen av modellene som ABSOLUTT må være med? Kan jeg forvarme kupeen på alle bilene med app? Bensinforbruk med tomt batteri, er det stor forskjell på modellene? Er regenereringen bra på tur, dvs fylles batteriet greit opp igjen?

Takk for innspill

Tommy - Fredrikstad

Endret av TommyPePe
La til bykjøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen kjente feil og mangler som bør sjekkes? Ikke på disse årgangene. De er ganske driftssikre, men du må selvsagt ikke glemme at du har med deg 2 drivlinjer, med den kompleksiteten det innebærer.

Er bagasjerommet på 330’n så lite at det blir ubrukelig? Spørs hva du sammenligner med? Jeg vil si det holder helt kurant størrelse for en liten familie.

Er det utstyr på noen av modellene som ABSOLUTT må være med? Det er opp til personlige preferanser. Men den blir nok mer lettsolgt med ting som M-sport, oppgradert Hi-Fi, skinn, Laserlys osv

Bensinforbruk med tomt batteri, er det stor forskjell på modellene? Nei. De bruker mye mindre enn hva de største skeptikerne påstår. Med tomt batteri fungerer de som en ikke-ladbar Hybrid. Største hodepinen med tomt batteri er at bilen blir masete på småkjøring. Du lade hjemme med en slik bil. En 330e bruker ca 0.6l/mil på blandet kjøring om du ikke tar med elektrisk kjøring. Lavere på langtur. Omtrent som en tilsvarende sterk dieselbil, med andre ord.

Er regenereringen bra på tur, dvs fylles batteriet greit opp igjen? Ja. Du skal riktignok slite med å få det opp til 100%, men er du litt bevisst på langtur er det ikke noe problem å kjøre på batteriet 20-30% eller mer.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd 330ex av de du nevner og jeg vil si at det er stor nok bil for en familie på 3 og også 4 såfremt ikke alle i familien er veldig lange. Største grunnen til å evt. kjøpe 5-serie i stedet for 3-serie mener jeg er komfortsetene du kan få i 5-serien.

330ex kjørte jeg vinterstid Trondheim-Lillehammer-Trondheim med et forbruk på under 0.6 mila. Starta med nesten fullt batteri da, men brukt også motoren til å lade batteriet før ankomst Trondheim ble vel i praksis som å starte med tomt batteri. Antar forbruket bil være en del høyere ved kjøring på europeiske motorveier og at tanken kanskje vil oppleves litt liten sammenlignet med en dieselbil på motorveikjøring.

Syntes regenerering, app og forvarming funket veldig bra. Muligheten for å be bilen lade opp batteriet er veldig kjekt om du skal til plasser uten lademulighet og ønsker muligheten til forvarming. 

X1 ville jeg selv droppet siden drivlinja ikke like "BMW" som 3 og 5 serien der du får tradisjonell xdrive med 4wd også i elektrisk modus. Men helt sikkert en bra bil det også. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for glimrende svar 🙏

Har akkurat prøvekjørt en 2022 X1, samt satt i en 330eX. Ja, da er X1 ute av bildet ihvertfall. Bygd på Mini Cooper base er den også 🙁

330eX var nydelig å sitte i 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har G20 330e uten X og fruen har X2 25e som er samme som X1 med annet karosseri. Begge går ca likt på batteri, men jeg synes X2en bruker mer bensin ved litt tyn (typ opp til fjells) enn min. Det er nok av den enkle grunn at X2en krever mer for å yte likt siden det er en liten 3-sylindet 1,5 liter mens G20en har en toliter 4er. De er ca like tunge også. 

Jeg hadde uansett valgt G21 av de du har satt opp. Bedre seter selv om sportsetene i X1/2 ikke er på noen måte vonde. Pluss jeg liker bedre sedan/touring enn SAV/SUV/SAC/SUC (traktor) :P Men dette er mine personlige valg og meninger. Og jeg behøver heller ikke en stor 5er. Lett valg for meg :) 

Som nevnt over så skal de egentlig være like bra bygget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen i all hovedsak skal benyttes til langkjøring i Norge eller nedover Europa, er da en hybrid beste alternativet?

For meg er vel en hybrid best om du får brukt elektrisitet på småturer og "sparer" bensinmotor der og så litt kombinasjon om turen er lengre.

 

Vil ikke en dieselmotor ha et lavere forbruk og fungere bedre?

 

Vår bensinbil ( en 320 GT ) med rekkefirer og turbo har et forbruk på 0,8 hvor hovedkjøring dessverre er småkjøring her i Oslobygda med stort sett 4 stk i bilen, men jeg slipper å bekymre meg for den elektriske drivlinjen eller tape bagasjeplass pga dette. ( bekymrer meg nå "bare" for turbo :P ).

På langkjøring alene i bilen har jeg vært nede på 0,65.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, TorsteinAa said:

Dersom bilen i all hovedsak skal benyttes til langkjøring i Norge eller nedover Europa, er da en hybrid beste alternativet?

For meg er vel en hybrid best om du får brukt elektrisitet på småturer og "sparer" bensinmotor der og så litt kombinasjon om turen er lengre.

 

Vil ikke en dieselmotor ha et lavere forbruk og fungere bedre?

 

Vår bensinbil ( en 320 GT ) med rekkefirer og turbo har et forbruk på 0,8 hvor hovedkjøring dessverre er småkjøring her i Oslobygda med stort sett 4 stk i bilen, men jeg slipper å bekymre meg for den elektriske drivlinjen eller tape bagasjeplass pga dette. ( bekymrer meg nå "bare" for turbo :P ).

På langkjøring alene i bilen har jeg vært nede på 0,65.

 

Glemte å si at det blir daglig bykjøring opp til 25-30 km, så hybrid er mest fornuftig for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass i garasjen og ikke skal inn i de minste parkeringshusene - ville jeg pga komfort på langtur tatt 530 :).

( Savner fortsatt stillhet og komforten i e39 vi hadde før dagens 3 serie ), men vi hadde ikke plass på forrige sted og litt for stor i daglige egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...