Gå til innhold

Defekt PDC (parkeringssensorer) - LØST


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

PDC er litt som aktive ABS-sensorer. Du kan ikke måle noe vettug med et multimeter for å konkludere om den er ok eller ikke. Det du kan måle med multimeteret er ledningsnettet. Gjerne måle en liten last over alle ledningene (ved å plugge ut i begge ender først). Thats it. Hvis ledninger er ok og forsyningsspenningen er ok så har du trolig en dårlig sensor. Noe du kan bekrefte ved å plugge om og se om problemet flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Frode_E61 said:

Har sjekket litt, og under sensoren til høyre i midten bak sitter et deksel jeg ikke får ut uten å ta av fangeren. Men lengst til høyre er et deksel jeg antakelig får av, selv om det er knotete uten løftebukk. Det får evt. bli neste helg, om jeg ikke like godt tar hele fangeren da.

Om noen har kommentarer til spenningene jeg målte, er jeg fortsatt nysgjerrig. Bl.a hvorfor det er konstant 12 V på den ene, ytterste pinnen i kontakten til sensoren, og aldri noe spenning på den midterste. Det burde vel kunne måles en forskjell et sted med PDC-bryter inne kontra ute? (Evt. om denne forskjellen mellom på og av skjer inne i PDC-modulen?)

Midten er bare signal, så tror bare med ossciloscope får du noe nyttig ut av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk av et deksel slik at jeg kom til ytterste høyre sensor. Jeg byttet denne med ytterste venstre. Da forsvant feilkoden på venstre side, som burde indikere at det var sensoren der som var defekt. Men jeg satte venstre sensor på høyre side, og da burde det oppstått feilkode der dersom sensoren var defekt. Det gjorde det imidlertid IKKE. Inkonsistent, og merkelig.

Etter at jeg byttet sensorene tilbake, var feilkoden på venstre side fortsatt borte. Eneste feilkode nå er midtre venstre, som jeg ikke har flyttet på.

Målingene på sensorene er for øvrig konsistente: Ca. 35 000 ohm mellom jord og signal, og ca. 0,7 ohm mellom jord og pluss. Rart om tre sensorer (som både gir og ikke gir feilkode), skulle være defekte.

Målingene på kontakten fra kabelsettet er også konsistente (har gjort litt grundigere målinger enn tidligere): Konstant 12 V mellom jord og pluss på alle tre jeg kom til, men også konstant 12 V mellom signal og pluss på alle tre. Dette skjønner jeg ikke; signalkabelen går altså til jord, men er merket "15" på diagrammet, som indikerer at den går til tenning (+). Som flere har påpekt her, er det kanskje ikke relevant å måle signalkabelen med voltmeter. Men jeg stusser uansett på dette. Får jeg ingen andre ideer, får jeg bytte kabelsettet i fangeren bak og se om det endrer noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Frode_E61 said:

Jeg fikk av et deksel slik at jeg kom til ytterste høyre sensor. Jeg byttet denne med ytterste venstre. Da forsvant feilkoden på venstre side, som burde indikere at det var sensoren der som var defekt. Men jeg satte venstre sensor på høyre side, og da burde det oppstått feilkode der dersom sensoren var defekt. Det gjorde det imidlertid IKKE. Inkonsistent, og merkelig.

Etter at jeg byttet sensorene tilbake, var feilkoden på venstre side fortsatt borte. Eneste feilkode nå er midtre venstre, som jeg ikke har flyttet på.

Målingene på sensorene er for øvrig konsistente: Ca. 35 000 ohm mellom jord og signal, og ca. 0,7 ohm mellom jord og pluss. Rart om tre sensorer (som både gir og ikke gir feilkode), skulle være defekte.

Målingene på kontakten fra kabelsettet er også konsistente (har gjort litt grundigere målinger enn tidligere): Konstant 12 V mellom jord og pluss på alle tre jeg kom til, men også konstant 12 V mellom signal og pluss på alle tre. Dette skjønner jeg ikke; signalkabelen går altså til jord, men er merket "15" på diagrammet, som indikerer at den går til tenning (+). Som flere har påpekt her, er det kanskje ikke relevant å måle signalkabelen med voltmeter. Men jeg stusser uansett på dette. Får jeg ingen andre ideer, får jeg bytte kabelsettet i fangeren bak og se om det endrer noe...

Kanskje det vare bare dårlig kontakt på kontaktene, når jeg tok de ut sist var det ganske mye støv på, I mitt tilfelle bare oppå men kanskje dine var litt mer skittent? 

Det står også NPN-transistor tegnet inn i PDC-modulen ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det midtre pinne som går til NPN-transistor? Og er det riktig at denne går til jord? (Alle tre kontakter jeg har testet viser likt, og to av disse har ingen feilkoder.) Antakelig er det vel da ikke noe feil med ledningsnettet.

Jeg har byttet venstre og midtre venstre nå, og feilkoden flyttet seg da fra midtre venstre til venstre. Så det virker som en sensor da er gåen. Men den gir samme motstandsmålinger som de andre jeg har testet... Og den venstre begynte altså å virke igjen i går etter at jeg hadde byttet litt fram og tilbake, samt brukt elektronikkrens i kontaktene. Men dette ser ikke ut til å virke på sensoren i midtre venstre. Ingen tegn til irr på kontaktene.

Jeg er fortsatt i tvil om hvor feilen ligger, men må vel starte med å kjøpe i hvert fall en sensor og se om det løser seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ser det ut som saken løste seg, i hvert fall for nå: Jeg fikk tak i ny (brukt) sensor fra Koed, i god stand. Etter bytte, fungerer PDC 100 % igjen. Ser ut som det var dårlig kontakt på sensoren helt til venstre, som begynte å fungere igjen. (Eller at den ryker neste uke... uansett lett å bytte nå som jeg kan det!)

Takk for alle innspill! Her er noen stikkord, i tilfelle andre med PDC-problemer har googlet seg til denne tråden:

 

- Det ser ut som hele PDC slutter å virke dersom bare EN sensor svikter (antakelig for at man ikke skal gå på en overraskelse og kjøre på noe akkurat der den defekte sensoren sitter, men uansett litt rart at ikke sensorene i motsatt ende kan fungere om noe er feil ett sted).

- Kontrollmodulen sitter i bagasjeromsbrønnen, og kan være problemet dersom det har vært vanninntrengning der. I motsatt fall, om alt er tørt, er det neppe modulen det er noe feil med.

- Ifølge et verksted jeg snakket med, er det sjelden ledningsnettet heller, selv om det KAN være brudd et sted. Mest sannsynlig er det sensor(er) når PDC ikke virker.

- Div. tips på nett som jeg leste, fungerte ikke: Det skulle være mulig å høre "knittring" fra sensorer som er i orden, mens defekte sensorer ikke lager lyd. Jeg hørte ingenting fra noen av sensorene, enda 7 av dem var i orden.

- Det skal være noe motstand mellom + og - på sensorer som er i orden. Jeg har konsekvent målt 0,6 - 0,8 ohm mellom + og - på flere sensorer, både de som er i orden og den som var defekt. Så måling av motstand ser ikke ut til å være nok til å konkludere; jeg hadde altså en defekt sensor som ikke skilte seg fra de andre på målinger.

- De to sensorene til venstre er lette å ta ut. Den lengst til høyre krever at dekselet under luftkompressoren demonteres først. Muligens avhengig av oppsett (f.eks. om det er hengerfeste eller ikke), må hele fangeren av for å komme til sensoren i midten høyre. Men for sensorer som kan demonteres, er enkleste feilsøkingsmetode, som flere har nevnt over her, å bytte plassering på sensorene og se om feilen flytter seg etter. Trenger man demontere fangeren, skal ikke det være noen stor sak heller.

PS: Er det noen på forumet som kan tipse meg om hvordan man redigerer overskriften i en tråd, slik at den kan merkes "LØST"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frode_E61 skrev:

PS: Er det noen på forumet som kan tipse meg om hvordan man redigerer overskriften i en tråd, slik at den kan merkes "LØST"?

Hvis du redigerer første innlegget ditt i tråden, så skal det være mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Frode_E61 changed the title to Defekt PDC (parkeringssensorer) - LØST

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...