Gå til innhold

Ettermontere fra Lci Bi-xenon til Lci Dynamiske lykter på E61


Morten99
 Share

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er det noen som vet hvordan man ettermonterer fra LCI Bi-xenon til Lci dynamisk frontlykt på en bmw E61?

Jeg har installert de nye frontlyktene og LM2 AHL-modulen. Og kodet den, men jeg får en adaptiv headlight feil og kurve lysene fungerer ikke, men resten av lysene fungerer.

Trenger jeg å omkoble noe på pluggen eller legge til flere moduler?

Endret av Morten99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Morten99 changed the title to Ettermontere fra Lci Bi-xenon til Lci Dynamiske lykter på E61

Går vel en ekstra ledning til AHL, for å fortelle lykta når og hvor den skal svinge. Den infoen inn har du ikke på vanlig bi-xenon. Sånn ut fra hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor jeg kan finne diagram på dette? Jeg har prøvd å sett litt, men ikke funnet utav noe med det jeg har funnet.

 

Vet ikke om dette er rett

IMG_5409.jpeg

IMG_5410.jpeg

IMG_5397.png

IMG_5396.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det er det jeg har prøvd på, men det var uten suksess. Alt av lys virker fremdeles, men kurve lyset virket ikke og det kom fremdeles feilmelding om AHL

IMG_5509.jpeg

IMG_5510.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Morten99 skrev:

 

Jeg har installert de nye frontlyktene og LM2 AHL-modulen.

Husk at AHL modulen er en egen modul som er plassert bak hanskerom. Den trenger også ledningnett, har kun gjort dette en gang før (ombygging med AHL) men er så mange år siden at jeg husker ikke dessverre.

EDIT: så er vel modulen under lykta på LCI? mens pre er den bak hanskerom.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er produksjonsdato på bilen din? Anbefaler for øvrig å droppe wago og gjøre det skikkelig. Wago-løsningen din er å be om problemer. 

AHL-modul under hanskerommet gjelder kun biler til 03/2005. Biler etter 03/2005 har den under lykten slik LCI har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare for å teste før jeg lodder ledningene. Jeg vil ikke lodde masse lengninger for å så finne ut at de er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt enkelt å se hva du har gjort (spesielt når du klipper kablene fremfor å re-pinne de). Tar utgangspunkt i venstre lykt i eksempelet her og at du gjør modifiseringene i X130 (kontakten til lykten).

X130 = kontakten til lykten
X12 = kontakten til lysmodulen

Eksisterende:
- Pin 8 på X130 til pin 38 på X12
- Pin 9 på X130 til pin 59 på X12
- Pin 10 på X130 til pin 21 på X12
- Pin 11 på X130 til pin 76 på X12

Ny:
- Flytt pin 11 på X130 gammel til pin 10 på X130 ny (da stemmer den på lysmodulsiden med pin 76)
- Flytt pin 8 på X130 gammel til pin 9 på X130 ny (da stemmer den på lysmodulsiden med pin 38)
- Fjern pin 10 på X130 gammel
- Fjern pin 9 på X130 gammel
- Legg opp ekstra jording på pin 11 på X130 ny - kan laskes inn på pin 4 eller 2 som allerede er jord eller noe annet tilgjengelig

Hvis du heller vil gjøre endringen på lysmodulsiden, gjør du slik:

Eksisterende: 
- Pin 38 på X12 til pin 8 på X130
- Pin 59 på X12 til pin 9 på X130
- Pin 21 på X12 til pin 10 på X130
- Pin 76 på X12 til pin 11 på X130

Ny:
- Ta ut pin 76 på X12 og kjør denne til jord
- Ta ut pin 38 på X12 og isoler denne
- Flytt pin 59 på X12 til pin 38 på X12
- Flytt pin 21 på X12 til pin 76 på X12
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ja jeg vil heller depinne de, men fant ikke ut hvordan og folk på forum har sagt at det er lettere å bare klippe kablene. Trenger jeg noe spesial utstyr til å depinne på den kontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærdom nr. 1 - aldri stol på folk som sier klipp kabelen. Det er en jallaløsning som skaper hodebry, styr med lodding, en ny potensiell feilkilde - nå og ved senere anledning når tiden har fått gjort sitt. :P 

Du trenger noe tynt i sirkelen jeg har tegnet (f.eks han-pin), men det kjekkeste er naturligvis skikkelig pinneverktøy/terminalverktøy som f.eks dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/verktoysett/terminalverktoy-12-stk-2000031403

964954534_Skjermbilde2024-05-09kl_20_07_28.thumb.png.fd390c06180322dba9ef2fbbb05ee53e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Haha, ja jeg synes ikke det var særlig kjekt å klippe kabelen haha, jeg gjorde det med dårlig samvittighet😅😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...