Gå til innhold

Løsne kuleledd øvre bærearm

AndersJH
 Share

Anbefalte innlegg

God dag. 
Trodde at det var en enkel jobb å bytte stab.stagene/lenkearmene på min ‘11 X5 med adaptive drive, men jeg får ikke løsnet mutteren hvor staget er festet i selve krengningsstaget, da kuleleddet bare går rundt. 
Har prøvd med wisegriptang og å sette et brekkjern i mellom i press, uten hell. 
Er det noen som har tips til å løse dette - om det f.eks finnes spesialverktøy til å sette selve kuleleddet i press?

Fristende å kappe hele greia, men vanskelig med både endeledd og aksel i veien. 

Endret av AndersJH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har innvendig torx til mothold eller 16 mm spor for en tynn fastnøkkel på kule-siden. Du har ikke noe sånt på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Enkelte har innvendig torx til mothold eller 16 mm spor for en tynn fastnøkkel på kule-siden. Du har ikke noe sånt på din?

Har dessverre ingen av delene. Sprettet opp gummimansjetten, og der er alt rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er innvendig torx, men om du har det som oss andre, så er det enten å satse på å stramme den, til den knekker.

Eller kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste seg at dere hadde helt rett - det var innvendig torx. 
Selve sporet var så fullt av sand o.l. at jeg ikke la merke til det, så da ble problemet løst. 

Nå blir det å flytte fokuset over på øvre casterarm/bærearm, hvor kuleleddet ikke vil ut av "klemmen" øverst på svingarmen uansett hvor mye vold og vaselin som går med. 
Tar gjerne imot tips her også. 
IMG_4692.thumb.jpeg.472a491e9f37efdc9704c7ce591490f6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• AndersJH changed the title to Løsne kuleledd øvre bærearm
12 minutter siden, AndersJH skrev:

Viste seg at dere hadde helt rett - det var innvendig torx. 
Selve sporet var så fullt av sand o.l. at jeg ikke la merke til det, så da ble problemet løst. 

Nå blir det å flytte fokuset over på øvre casterarm/bærearm, hvor kuleleddet ikke vil ut av "klemmen" øverst på svingarmen uansett hvor mye vold og vaselin som går med. 
Tar gjerne imot tips her også. 
IMG_4692.thumb.jpeg.472a491e9f37efdc9704c7ce591490f6.jpeg

Da jeg jobbet som høgger pleide vi og bruke en skarp meisel. Skru ut skruen helt også slår du meiselen inn i sprekken. Det er ikke mye utvidelse som skal til før det løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rune-K skrev:

Da jeg jobbet som høgger pleide vi og bruke en skarp meisel. Skru ut skruen helt også slår du meiselen inn i sprekken. Det er ikke mye utvidelse som skal til før det løsner.

Forsøkte å utvide med et flatjern i all forsiktighet, usikker på hvor mye jeg tør å utvide denne sprekken, med tanke på at det skal kunne klemmes sammen igjen. Men takk for tips, skal prøves i all forsiktighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Otis skrev:

Hva slags oppgave/jobb er det du holder på med?

I utgangspunktet skal jeg bytte øvre bærearmer begge sider foran. Hjalp en bekjent med å bli kvitt et komplett sett Lemförder bærearmer og lenkearmer han hadde liggende etter å ha solgt bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AndersJH skrev:

Forsøkte å utvide med et flatjern i all forsiktighet, usikker på hvor mye jeg tør å utvide denne sprekken, med tanke på at det skal kunne klemmes sammen igjen. Men takk for tips, skal prøves i all forsiktighet. 

Det må jo utvides såpass mye at leddet går uttav :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Haug530D skrev:

Det må jo utvides såpass mye at leddet går uttav :) 

Absolutt, men skepsisen min sier at det er begrenset hvor mye jeg kan utvide før jeg ender med en knekt bit av denne klemmen på styrearmen. 
Har eid bilen i snart 11 år siden den ble tatt inn fra Tyskland, og den øvre bærearmen har vært der siden, så jeg regner med at tiden med salt og korrosjon gjør at kuleleddet henger. Men har satt inn leddet godt med penetrerende olje i dag, forhåpentligvis løsner det på enklest og billigst mulig vis i morgen. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...