Gå til innhold

Hvordan hente styrestrøm på bil med canbus uten canbus-leser :) Gjelder biler med BDC og FEM (F15, F4x, F3x, F20)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fant en måte å finne styrestrømmen  for biler med ledlys gjennom koding så slipper man bruke av canbus-leser :) I etterkant hadde jeg gjerne gjort det sånn i steden for en modernum DL1200 til 2000kr ;) 

Bakgrunn
Om bilen har ledlys har styrenhet lys hovedansvar for å styre alt lys og det skjer gjennom CANbus og derfor trenger man en canbus leser men om bilen har bixenon eller halogen-lys er dette styrt gjennom BDC / FEM enheten inkludert sikringen. Vis man sammenligner elektriske skjemaer nedenfor er det ganske lett å se:  Legg merke til at i tilfelle bilen har halogen at hver lys har en egen ledning fra BDC (A258).  Mens LED-versjonen har en egen sikring og styrenheten til lys er bare tilkoblet med CANBUS og LIN (vi ignorerer 49VL som er blinklys-venster, den er fortsatt direkte på BDC'en) 

image.thumb.png.f0d35636d16965cc89cb84218ac2a136.png

Så sammenlignet jeg kodingsverdier mellom halogen og led det innebærer en haug av kodingsendringer men vi trenger bare å fokusere på fjernlyset så jeg utelukker alle andre lyser men prinsipp på alle er lik.  Sammenligningen ser sånn ut

LED (S5A4A) Halogen
MAPPING_FERNL_1_V_L_FUNCTION fernlicht (05) fernlicht (05)
MAPPING_FERNL_1_V_L_OUTPUT off (00) fl_l (07)
MAPPING_FERNL_1_V_L_FIXED_PWM fixed (00) pwm (01)
MAPPING_FERNL_1_L_PWM_1_STANDARD 100% (64) 13.4V (86)
FL_L_WARMUEBERWACHUNG nicht_aktiv (00) aktiv (01)
FL_L_KALTUEBERWACHUNG nicht_aktiv (00) aktiv (01)
FL_L_CCM off (00) ccm_fl_l (00,80)
FL_L_UE_SPG_SCHUTZ nicht_aktiv (00) dimmed (02)
FL_L_IS_LED nicht_aktiv (00) nicht_aktiv (00)

Function bestemmer når mappingen skal være aktiv, setter det vi det til parklicht (00) blir denne mappingen aktivert når vi bruker parklys. For fjernlys er det selvfølgelig satt til "fernlicht (05)" 
Output: Bestemmer hvilken utgang strømmen går til, ut fra sammenligningen med elektrisk skjema ovenfor vet vi at "fl_l (07)" tilsvarer utgang "56AL - PIN 26 på Axxx*2B stikken)
Fixed_PWM:  Bestemmer om styreenheten må regulere spenningen med PWM eller ikke
PWM_1: Bestemmer spenningen eller lysintensiteten (Volt om satt til PWM, % om satt til "fixed" i forrige verdi)

De andre verdier er bare til overvåkning, siden vi skal bruke det til styrestrøm til en rele kan vi sette sånn til at systemet får ikke feilmeldinger. For å kode det sånn at vi får en brukbart styrestrøm uten at det får til feilmeldinger setter vi alle parametre sånn:

Selve kodingen
For å aktivere denne mappingen når fjernlys brukes setter vi:

MAPPING_FERNL_1_V_L_FUNCTION -> fernlicht (05) 

For å få spenning på PIN 26 på Axxx*2b 
MAPPING_FERNL_1_V_L_OUTPUT ->  fl_l (07)

For å ikke ødelegge rele med PWM (releer liker ikke puls signaler)

MAPPING_FERNL_1_V_L_FIXED_PWM ->fixed (00)

For å få spenning uten regulering direkt fra batteri eller dynamoen (ca 12v eller  ca 14.4V)

MAPPING_FERNL_1_L_PWM_1_STANDARD -> 100% (64)

For å ikke få feilmeldinger setter vi resten til
FL_L_WARMUEBERWACHUNG -> nicht_aktiv (00)
FL_L_KALTUEBERWACHUNG -> nicht_aktiv (00)
FL_L_CCM -> nicht_aktiv (00)
FL_L_UE_SPG_SCHUTZ -> nicht_aktiv (00)
FL_L_IS_LED -> nicht_aktiv (00)

Etter denne kodingen har vi stabil 12V på pin 26 på stikk *2B fra FEM eller BDC som kan brukes til styrestrøm og blir aktivert når fjernlys skrus på. :) 
Funker på alle bilen med BDC eller FEM

Har jeg FEM eller BDC og hvor finner jeg den?
BDC biler: BMW X1 F48, BMW X2 F39, BMW X5 F15, BMW X6 F16, Mini F5x, Mini F60, i3 I01, i8 i12, i8 i 15, BMW 2' serie Gran / active tourer F4x
FEM biler:  BMW 1' serie F2x, BMW 2' serie F2x, BMW 3'serie F3x, BMW 4'serie F3x, M3 F80, M4 F82

FEM til venstre, BDC til høyre 
FEM.png.6ff5f451261faf03a6213b3d6de8248d.pngBDC.png.bbac8429d02e528792fe3f84ce12e25e.png

Hvordan fungere BMW pin system?

Se denne video fra 3.22 ca https://youtu.be/ZFqOCkXsiyc

Hvilken deler trenger jeg?

A) Alt annet: bare 1 ledning med pin:

61130056960 - Contact bushing MQS with cable - 0,5-0,75 MM² AG

B ) Fjernlys og nærlys:

Utgang for nærlys og fjernlys bruker større kontakt, jeg mener det er den kontakten her: 

61138364832 - Socket contact ELO-Power 2,8x0,63 0,5-1,0 MM²

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bonus: Kjørelys
Om man vil også ta ut styrestrøm til kjørelys og kan man bruke sammen triksen bare bruk MAPPING_TAGFAHR_1_V_L_FUNCTION på 'Tagfahrlicht (04)" og pin 50 fra Axxx*3B. 
Bonus 2: Ryggelys
Ryggelys kan man også bruke en annet ubrukt mapping for, for eksempel en av de UNIVERSAL mappings. Bruk 'rueckfahrlicht (0F)' i på_FUNCTION og fin en ubrukt utgang. 
Bonus 3: din egen kreativitet

Oversikt av Function IDs

Function ID
HEX DEC Name Translation
0x01 1 Standlicht [01] Taillight
0x02 2 Standlicht (nicht mit kleine standlicht) [02] ???
0x03 3 abblendlicht [03] Low beam
0x04 4 Tagfahrlicht [04] DRL
0x05 5 fernlicht/lichthupe [05] High Beam
0x06 6 blinken_l [06] Turn indicator Left
0x07 7 blinken_r [07] Turn Indicator Right
0x08 8 nebelscheinwerfer [08] Fog Lights
0x09 9 abbiegelicht_l [09] Corner Light Left
0x0A 10 abbiegelicht_r [0A] Corner light Right
0x0B 11 Reserve [0B]  
0x0C 12 bremslicht [0C] Brake Light
0x0D 13 Brake Force Light Display [0D] BFD
0x0E 14 Nebelschlusslicht [0E] Rear Fog Light
0x0F 15 Rueckfahrlight [0F] Reverse Light
0x10 16 parklicht / standlicht links:[10] Parking Light Left
0x11 17 parklicht_l001_r / standlicht rechts [11] Parking Light Right
0x12 18 TMS_VCC_L [12] ???
0x13 19 TMS_VCC_R [13] ???

Oversikt av utganger (har ikke etterforsket alle utganger)

OUTPUT channels
HEX DEC ABBV GERMAN TRANSLATION OUTPUT PIN BDC (A258) OUTPUT PIN FEM (A258)
0x01 1 al_l abblendl_l dimmed headlights left A258*3B - PIN 35 A173*3B - PIN 35
0x02 2 al_r abblendl_r dimmed headlights right A258*3B - PIN 34 A173*3B - PIN 34
0x03 3 tfl_l tagfahrl_l daytime running light left A258*3B - PIN 50 A173*3B - PIN 50
0x04 4 tfl_r tagfahrl_r daytime running light right A258*3B - PIN 38 A173*3B - PIN 38
0x05 5 sml_l sidemarker_l side marker light left   A173*3B - PIN40
0x06 6 sml_r sidemarker_r side marker light right   A173*3B - PIN52
0x07 7 fl_l fernl_l high beam light left A258*2B - PIN26 A173*2B - PIN26
0x08 8 fl_l fernl_r high beam light right A258*2B - PIN25 A173*2B - PIN25
0x09 9 pol_l /   position light left    
0x0A 10 pol_r   position light right    
0x0B 11 nsw_l nebelscheinwerfer_l Front fog light left   A173*3B - PIN 7
0x0C 12 nsw_r nebelschw_r Front Fog Light right   A173*3B - PIN 8
0x0D 13 fra_v_l blinken_v_l indicator left (front A258*3B - PIN 48 A173*3B - PIN 48
0x0E 14 fra_v_r blinken_v_r indicator right (front) A258*3B - PIN 36 A173*3B - PIN 36
0x10 16 fra_z_l blinken_z_l indicator left (door mirror)   A173*3B - PIN 37
0x11 17 fra_z_r blinken_z_r indicator right (door mirror)   A173*3B - PIN 49
0x12 18 bix_l   bi xenon left (shutter, not lamp)   A173*3B - Pin 53
0x13 19 bix_r   bi xenon right (shutter, not lamp)   A173*3B - Pin 41
0x14 20 sl_l standl_l standing light left (rear)    
0x15 21 sl_r standl_r standing light right (rear)    
0x16 22 sl_2_l standl_l standing light left (rear )    
0x17 23 sl_2_r standl_r standing light right (rear)    
0x18 24 bl_l bremsl_l brake light left    
0x19 25 bl_r bremsl_r brake light right    
0x1A 26 bfd_l brakeforecd brake force display left    
0x1B 27 bfd_r brakeforced brake force display right    
0x1C 28 nsl_l nebelschlussl_l rear fog light left   A174*13B - PIN 12
0x1D 29 nsl_r nebelschlussl_r rear fog light right   A174*13B - PIN 6
0x1E 30 rfs_l rueckfahrl_l reversing light left   A174*13B - PIN 16
0x1F 31 rfs_r rueckfahrl_r reversing light right   A174*13B - PIN 3
0x20 32 fra_h_l blinken_h_l indicator left (rear)    
0x21 33 fra_h_r blinken_h_r indicator right (rear)    
0x22 34 kzl kennzeichenl license late light    
0x23 35 bl_m bremsl_m brake light middle    
0x30 48 tms_leuchtring_l   ??? light ring left    
0x31 49 tms_leuchtring_r   ??? light ring right    
0x32 50 tms_sml_l sidemarker_l ??? sidemarker left    
0x33 51 tms_sml_r sidemarker_r ??? sidemarker right    
0x34 52 tms_design_l designl_l ??? design lights    
0x35 53 tms_design_r designl_r ??? design lights

Endret av mr.pingu
Endret delenummer på fjern og nærlys kontakt
  • mr.pingu changed the title to Hvordan hente styrestrøm på bil med canbus uten canbus-leser :) Gjelder biler med BDC og FEM (F15, F4x, F3x)
Skrevet

Jeg har en 3-serie e90 2010 modell som Bavaria kunne bekrefte har CAN-bus. Tidligere eier har lagt opp ledninger for ekstralys hvor styrestrømmen tas direkte fra en gulbrun ledning som går inn i kontakta på hovedlyset på sjåførsida. Denne ledningen går deretter inn i et relé. Jeg forstår ikke hvordan dette oppsettet kan fungere? Har trådstarter noen innspill? 

IMG_5154.jpeg

Skrevet

Det er mest sannsynlig styrestrøm ledningen til langlyset, som man kobler til et relé. Da har du et signal om å slå på relé når langlys aktiveres, dermed slår den på ekstralys, som du har koblet på utgangen, på samme relé.

Skrevet

(BI-) Xenon antar jeg? 
Da er det et som @Otis sier. 

Bilen har can-bus men lysene er ikke styrt over canbus. Det er en flere stromledninger til ulike lamper i lyset. Så det går an hente styrestrøm fra akkurat den lampen du vil ha, i denne tilfelle fjernlys.

for E90 ser diagrammen sånn ut:

56BL - nærlys

BIXenon - fjernlys

begge har egen ledning!

IMG_0518.thumb.jpeg.de9f7d8f62955e3d17c3ba31a7124d10.jpeg

Ser vi på nyere biler med led finnes det bare 1 strømledning med egen sikring og er ulike lamper styrt av kommunikasjon over CAN-bus. I motsetning i overstående eksempel hvor hver ulike lamp fortstatt sin  egen styrestrøm har.

IMG_0519.thumb.jpeg.864f534b4ac2b1cc27e1cf245c180989.jpeg

Overstående skjema er tatt fra F48. Her ser du at 1 strømledning går til hele lykta og er koblet opp gjennom CAN og LIN. Aktivering av ulike lys går bare gjennom CAN-bus. Rest er styrt av lysmodulene i selve lykta.

Morsomme er at den gamle funksjonalitet er fortsatt der i BDC/FEM modulen bare at styrestrømmen er deaktivert. Men med kodingen kan vi aktivere gamle måten og, de co-eksisterer og mulig å jobbe sammen. I tilfelle av F48, som overstående skjema er fra, kan du se en liten hint av det. Blinklyset «49VL» har fortsatt en egen styrestrøm og er styrt på gamle måten. Dette fordi blinklyset på F48 er fortsatt en pære og ikke del av LED-lys kretsen. 

Jeg vet at det er ikke for alle fordi man må ha sånn terminal-tang for å sette på pins/kontakter og i tillegg må man kode men likevel tenkte jeg å dele det siden det er en veldig pent måte i mine øyene siden man kan slippe å kutte i original ledningsnettet. I tillegg sparer man 1 eller 2 tusenlapper på enten XBB, Modernum eller CanM8 canbus leser. 

Om jeg hadde visst det før hadde jeg gjort det på denne måten derfor har skrevet det ned og håper noen har bruk for det.

Skrevet (endret)

Takk for superkjapt svar 😀

Bilen har xenonlys (eller bi-xenon da både nærlys og fjernlys reguleres av samme pæra). 

Fint å få det oppklart fordi jeg har vurdert ekstralys til bilen (en skiltholder som har en integrert led-bar fra Strands) og da stod det i beskrivelsen for produktet at hvis bilen har CAN-bus må man ha et CAN-bus grensesnitt (feks en dongle og powerunit fra XBB). Men da slipper jeg det 🥳 

Er de skjemaene/diagrammene du viser også mulig å hente ned for oss andre. Feks hvis jeg vil vite om radioen eller grøftelysene styres av canbus? Da er det nok å se at strekene som representerer ledninger inneholder «…CAN…» og «…LIN…» (hva står egentlig LIN for?) som i skjemaet ditt over?

Og hvordan vet du at 56BL betyr nærlys? 

Er det riktig forstått at hvis bilen min hadde hatt hovedlys som var styrt av CAN-bus og jeg ville henta styrestrøm fra ledningen så måtte jeg:

1. koblet meg opp til OBD2 kontakta med et diagnoseverktøy for omprogrammering av parametere og

2. legge til flere pins til kontakta som nå kun ville bestått av en CAN-bus ledning?

Endret av George Constanza
Skrevet (endret)
1 hour ago, George Constanza said:

Takk for superkjapt svar 😀

Bilen har xenonlys (eller bi-xenon da både nærlys og fjernlys reguleres av samme pæra). 

Fint å få det oppklart fordi jeg har vurdert ekstralys til bilen (en skiltholder som har en integrert led-bar fra Strands) og da stod det i beskrivelsen for produktet at hvis bilen har CAN-bus må man ha et CAN-bus grensesnitt (feks en dongle og powerunit fra XBB). Men da slipper jeg det 🥳 

Er de skjemaene/diagrammene du viser også mulig å hente ned for oss andre. Feks hvis jeg vil vite om radioen eller grøftelysene styres av canbus? Da er det nok å se at strekene som representerer ledninger inneholder «…CAN…» og «…LIN…» (hva står egentlig LIN for?) som i skjemaet ditt over?

Og hvordan vet du at 56BL betyr nærlys? 

Er det riktig forstått at hvis bilen min hadde hatt hovedlys som var styrt av CAN-bus og jeg ville henta styrestrøm fra ledningen så måtte jeg:

1. koblet meg opp til OBD2 kontakta med et diagnoseverktøy for omprogrammering av parametere og

2. legge til flere pins til kontakta som nå kun ville bestått av en CAN-bus ledning?

Det er en nyansering som må blir sagt men som i forhold til ekstra lys ikke altid er gjort. Nesten alle biler har en eller annet form av CAN-bus, men ikke altid lykter er styrt over CAN-bus. Og det er til og med avhengig av utstyrsnivå. For eksempel på F30 3’series kunne man få mange varianter hovedlykter: Halogen, LED og Bixenon, adaptiv eller ikke, LED adaptiv. Så man kan ikke si per modell om styrestrøm må hentes gjennom CAN-bus eller ikke. Akkurat dette, at sammen bil har forskjellig lykter, ga meg muligheten til sammenligner hvordan kodingen måtte være for hvis bilen hadde ikke lykt over can-bus. 

Skjemaer er del av ISTA (diagnose software til BMW som flytter rundt på nett) og gjennom BMW TIS

Både CAN og LIN er nettverk/elektronisk kommunikasjon standard mest kjent i automotive verden men også brukt i masse andre områder. 

56BL vet jeg på grunn av at på en eller annet skjema stod det forklart. Jeg bare husker at 49 er blinklys og 56BL er nærlys. Om man leter rundt sammenligner skjemaer av flere modeller kommer man langt. Må nok innrømme at jeg har lest en del skjemaer og jeg har også gravd en del i kode. 

Ja nesten helt riktig, tankegangen er riktig men terminologien er ikke 100%.

1) Helt riktig

2) Trenger bare 1 pin som er IKKE canbus men «vanlig» styrestrøm

Tankegangen er nemlig at selv om bilen har lykter over canbus, man trikser bilen å tenke at den har også «vanlige» lykter. Denne kodinge aktiverer 12V på visse utgangen/pins. 

Steg 1 er aktivere spenning på disse pins.

Steg 2 er fysisk koble til disse pins og bruke det som styrestrøm til reléen. 

Endret av mr.pingu
  • mr.pingu changed the title to Hvordan hente styrestrøm på bil med canbus uten canbus-leser :) Gjelder biler med BDC og FEM (F15, F4x, F3x, F20)
  • 5 months later...
Skrevet
On 5/24/2024 at 12:46 PM, mr.pingu said:

Oversikt av Function IDs

Function ID
HEX DEC Name Translation
0x01 1 Standlicht [01] Taillight
0x02 2 Standlicht (nicht mit kleine standlicht) [02] ???
0x03 3 abblendlicht [03] Low beam
0x04 4 Tagfahrlicht [04] DRL
0x05 5 fernlicht/lichthupe [05] High Beam
0x06 6 blinken_l [06] Turn indicator Left
0x07 7 blinken_r [07] Turn Indicator Right
0x08 8 nebelscheinwerfer [08] Fog Lights
0x09 9 abbiegelicht_l [09] Corner Light Left
0x0A 10 abbiegelicht_r [0A] Corner light Right
0x0B 11 Reserve [0B]  
0x0C 12 bremslicht [0C] Brake Light
0x0D 13 Brake Force Light Display [0D] BFD
0x0E 14 Nebelschlusslicht [0E] Rear Fog Light
0x0F 15 Rueckfahrlight [0F] Reverse Light
0x10 16 parklicht / standlicht links:[10] Parking Light Left
0x11 17 parklicht_l001_r / standlicht rechts [11] Parking Light Right
0x12 18 TMS_VCC_L [12] ???
0x13 19 TMS_VCC_R [13] ???

Det her er heilt genialt..

Spørsmål, eg treng ein utgang som er aktiv når motoren går, kjenner du til om det lar seg gjere?

Skrevet (endret)
1 hour ago, TurboJens said:

Det her er heilt genialt..

Spørsmål, eg treng ein utgang som er aktiv når motoren går, kjenner du til om det lar seg gjere?

Det er ikke utgangen som bestemmer det, men det er vel 'FUNCTION' som bestemmer dette. FUNCTION bestemmer når en utgang blir aktivert, OUTPUT bestemmer fysiske utgangen (pin xx) på FEM/BDC. 

Jeg trodde det var sånn, men er ikke 100% sikker
04 Tagfahrlicht: slår bare inn når motor er på mener jeg. Det er vel kjørelys. (Daytime Running Lights). 
01 Standlicht: kl. 1 på lysbrytteren (markeringslys) med motor på, vanlig lys kl 2 og i A. 
10  Parklys: kl. 1 på lysbrytteren med motor av og bilen låst
03 abblendlicht: Lysbrytteren på A (når biler føler det er mørkt nok) eller kl 2. (vanlig nærlys) 

Men jeg har også kodet det følgende
HU_NBT2:
DAYDRIVING_LIGHT -> standard (02) (Mulighet å slå av lys med motor på når bryteren står i 0 når jeg krysser bort i iDrive) 
BDC_BODY:
FLC_Aktiv -> Freigeschaltet_in_Stellung_A (så bare automatiske lys i A, ikke på 0. Ellers kan man ikke skru av lys i det hele tatt)
FLA_AKTIVIERUNG -> LDS_in_A_oder_2 (kan skru på automatiske fjernlys i både A og kl. 2) 

Endret av mr.pingu
Skrevet
15 hours ago, mr.pingu said:

Det er ikke utgangen som bestemmer det, men det er vel 'FUNCTION' som bestemmer dette. FUNCTION bestemmer når en utgang blir aktivert, OUTPUT bestemmer fysiske utgangen (pin xx) på FEM/BDC. 

Jeg trodde det var sånn, men er ikke 100% sikker
04 Tagfahrlicht: slår bare inn når motor er på mener jeg. Det er vel kjørelys. (Daytime Running Lights). 
01 Standlicht: kl. 1 på lysbrytteren (markeringslys) med motor på, vanlig lys kl 2 og i A. 
10  Parklys: kl. 1 på lysbrytteren med motor av og bilen låst
03 abblendlicht: Lysbrytteren på A (når biler føler det er mørkt nok) eller kl 2. (vanlig nærlys) 

Men jeg har også kodet det følgende
HU_NBT2:
DAYDRIVING_LIGHT -> standard (02) (Mulighet å slå av lys med motor på når bryteren står i 0 når jeg krysser bort i iDrive) 
BDC_BODY:
FLC_Aktiv -> Freigeschaltet_in_Stellung_A (så bare automatiske lys i A, ikke på 0. Ellers kan man ikke skru av lys i det hele tatt)
FLA_AKTIVIERUNG -> LDS_in_A_oder_2 (kan skru på automatiske fjernlys i både A og kl. 2) 

Akkurat, var derfor eg siterte berre function lista... samma kva utgang det er :)

04 Tagfahrlicht den slår seg vel av i alle andre stille på lysbrytaren enn 0 sjølv om motoren går?

Kunne berre prøvd meg fram, men diagnosen min er død for tida så det er ikkje noko hjelp i.

Skrevet (endret)
2 hours ago, TurboJens said:

04 Tagfahrlicht den slår seg vel av i alle andre stille på lysbrytaren enn 0 sjølv om motoren går?

Nei, men mindre man har kodet at de slår seg av ellers er 0 sammen som A. Det prøvde jeg å si at jeg har kodet det litt annerledes enn standard.

men testet litt i går, virker som DRL er også på når du trykker start-stop uten ta på brems med andre ord når tenning er på. Så det er muligens ikke 100% du er ute etter siden det er ikke direkte linket til motor på men nærmeste vi kommer vil jeg tro. 

likevel mener jeg å huske at DRL utgangen på BDC var mindre på enn selve LED-lysene. Det er fordi LED-modulene har også egen koding.

Edit: Nå leser jeg spørsmålet en gang til og er litt usikker men jeg mener du har rett.
Ja for kl1 er det parklys funksjon som gjelder og kl2 er nærlys. 
Så vil du få strøm må du kode 3 funksjoner (det har jeg på min Iconic Grill).

I notatene min har jeg

STAND_V_L -> To have it working light switch in pos 1 o'clock
PARKL_1_V_L -> To have it working light switch in pos 1 o'clock
TAGFAHRL_1_V_L -> To have it working when engine is running in A or 0 and DRL box is checked it iDrive.

Noe vanskelige greier med LED-lys siden de har egen styre-enhet og egen aktiveringsfunksjoner og. Jeg har laget en hel ark for å få med sammen spill mellom BDC og FLE. legger det ved her, det er langt fra komplett med alle verdier men er en fint hjelpemiddel for å forstå hvordan disse jobbe sammen. 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RrShnlZaTK4ziqswDTJuWglZpk2_OwutCL456x__ZQ0/edit

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...