Gå til innhold

BMW F11 Hjullager og bytte av det


henrikh5
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! første gang jeg oppretter emne her.
Jeg hører noe ulyder under kjøring og har selv kommet frem til at det er hjullager foran som må byttes. Fikk pris på mekonomen verksted og ble 7000kr. Syntes dette var veldig dyrt da ett hjullager koster litt over tusenlappen. Jeg har nå bestemt meg for å prøve bytte dette selv. Har søkt mye rundt og kommet frem til at hjullager av merket "FAG" har god kvalitet. En ting jeg lurer på og som jeg ikke finner noen steder er, hvilken gjengemål skal jeg ha på en bmw 520d 2012 mod? ikke xdrive. Ser det skiller hele 1000kr fra gjengemål M12x1,25 og M12x1,50 Har dette noe å si og evt hva passer bilen min? Sett det er lurt å bytte andre skruer man tar av samt de som følger med i pakken, men hva heter de? 
Link til bilde med skruer som jeg tenker er lurt å bytte samtidig. Skrue D følger med i pakken til "FAG" men hvor kjøper jeg lett de andre? 
Trenger all hjelp jeg kan få da det er første gang jeg "skrur på bil" 

link til bilde med skruer jeg kanskje trenger https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/880239/1/MX11?vin=WBAMX11070DY07073
link til hjullager som passer bilen? https://www.autodoc.co.no/fag/7887960#hjullager 

Setter pris på alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Begge typene passer. Kjøper du fra FAG så pleier som regel nye skruer å følge med. Anbefaler iallefall å finne med skruer, da disse er strekkbolter. 

Tiltrekningmomentet avhenger av om du har M12x1.25 eller M12x1.5.

1923226337_Screenshot_20240812_183936_SamsungInternet.thumb.jpg.524b134c7d91adfab5b9ad65c368e29f.jpg

Jeg bestilte bevisst M12X1.5 hjullager da de ble levert slik fra fabrikk. Foretrekker også 12 kant skruer fremfor torx, men fikk M12x1.25. 

Antar at hjullager som produseres nå er M12X1.25 alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør og kjøpe mutteren til casterstaget (nr C på bildet) da det og må bort for å komme til boltene for hjullageret. (verkstedhåndboken sier så, har bare skiftet lager på x-drive og der trenger man ikke ta løs staget ) Sånt kjøpes på koed, gs eller din lokale BMW forhandler

Kjøp og inn en skikkelig gassbrenner og rustløser da det er stor fare for att lageret har "grodd" sammen med spindelen.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei DIY her:

https://www.forum5.co.uk/topic/22-f10-535i-diy-front-wheel-bearing-and-tension-arm-replacement/

Kanskje like greit å bare bytte casterstag? Bare mutteren koster jo 95kr originalt. (Nr9)

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/310824/1/MX11?vin=WBAMX11070DY07073

De andre skruene finner du under bremseseanlegg på Autodoc.

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, 540is skrev:

Du bør og kjøpe mutteren til casterstaget (nr C på bildet) da det og må bort for å komme til boltene for hjullageret. (verkstedhåndboken sier så, har bare skiftet lager på x-drive og der trenger man ikke ta løs staget ) Sånt kjøpes på koed, gs eller din lokale BMW forhandler

Kjøp og inn en skikkelig gassbrenner og rustløser da det er stor fare for att lageret har "grodd" sammen med spindelen.

Du vet ikke hvilke mål det er på skrue som hører til casterstagen? Bør jeg også bytte skrue som holder caliper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, henrikh5 skrev:

Du vet ikke hvilke mål det er på skrue som hører til casterstagen? Bør jeg også bytte skrue som holder caliper?

Du skal ha skrue nr 7 og mutter nr 8 i linken til Lars89 .Caliper skruer skal egentlig byttes, men en dråpe blå gjengelim og trekkes til 110nm funker det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...