Jonaronny1 Skrevet August 22 Share Skrevet August 22 (endret) Hei har en e92 335d Lci Har per dags dato H&R Monotube justerbare coilovers på denne, og syntes speiselt bakdemperene er veldig myke. Har senket den rundt 35/40 mm fra orginal, er nok 40mm fra dekk til hjulbue når bilen står parkert. Men når jeg kjører subber bilen på nesten hver fartsdump og sving i litt fart. Har sett på oppgraderinger av bakdemperene og vurderer Bilstein B6/B8. Vil dette gjøre en forskjell? Eventuelt tips? Har også Powerflex travers foringer og stabilisatorstag foring på vei om dette vil hjelp litt. Har planer om og valse hjulbuene litt, men ønsker ikke egentlig dette. Takk Endret August 22 av Jonaronny1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet August 23 Share Skrevet August 23 Legg inn hockeypucker oppå bakdemperne. Da får du stiva opp rumpa Jonaronny1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaronny1 Skrevet August 23 Forfatter Share Skrevet August 23 2 hours ago, Slavearbeider'n said: Legg inn hockeypucker oppå bakdemperne. Da får du stiva opp rumpa Hei, hvordan får de plass oppå? Har du bildet hvor man putter de? Eller borrer man hull og legger de der bumpstoppen ligger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 23 Share Skrevet August 23 Hvor subber det? Hjulbua eller innerskjermen? Du kan ha hjul som er litt for store eller med for lavt innpress som du nå oppdager ved senk. Hockeypuck er nå en måte å få bumpstopen til å slå inn tidligere, men bumpstop er ingen demper. Gitt at du kjører HR monotube og vurderer B6/B8 så høres det ut som at du kanskje er ute etter å beholde hele fjæringsveien og da virker det litt bortkastet å ha så dyre dempere om de ikke skal fjære mer enn 4 cm som du har til hjulbuekant. Spørs om ikke litt mer camber for å få felgen klar av hjulbua (om det subber der) ville ha vært bedre. Eller andre hjul. Jonaronny1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaronny1 Skrevet August 23 Forfatter Share Skrevet August 23 1 hour ago, E.C. said: Hvor subber det? Hjulbua eller innerskjermen? Du kan ha hjul som er litt for store eller med for lavt innpress som du nå oppdager ved senk. Hockeypuck er nå en måte å få bumpstopen til å slå inn tidligere, men bumpstop er ingen demper. Gitt at du kjører HR monotube og vurderer B6/B8 så høres det ut som at du kanskje er ute etter å beholde hele fjæringsveien og da virker det litt bortkastet å ha så dyre dempere om de ikke skal fjære mer enn 4 cm som du har til hjulbuekant. Spørs om ikke litt mer camber for å få felgen klar av hjulbua (om det subber der) ville ha vært bedre. Eller andre hjul. Hei. Ja er ET20 på felgen, akkuratt kjøpt nye. Er nok det som er problemet, men testa med camber og hjalp ikke stort, men tenkte og ta og valse litt idag og se hvordan det går, hvis ikke teste hockypuck. Men syntes uansett demperen bak er ganske mye generelt og med det tenkte jeg og oppgradere til enten b6/8 subber på hjulbuen og innerskjermen. Felgene bak er 9,5 brede og ET20, med 275/30r19 brede dekk. Tenke og bytte til 255/30-35 i fremtiden om det vil hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 23 Share Skrevet August 23 Har B6 bak på min e61, ikke merket noe negativt i alle fall. Nå har jeg original m-sport høyde og originale m-sport hjul i 18", så det blir vanskelig å subbe med. Jonaronny1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 23 Share Skrevet August 23 Det er ikke dempere som er problemet når bilen blir for lav, det er utelukkende fjær. Demper gjør det som navnet tilsier, den demper. Dette gjelder ikke på alle biler, men det gjelder på alle biler med fjær eller luftbelg i tillegg til demper. Men i ditt tilfelle så er det nok for mye senk med feil felger eller spacer. Jonaronny1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 23 Share Skrevet August 23 @Otis Jeg vil si at dempere faktisk har litt innvirkning på slikt. På et system (understell/fjærbein) så er det gjerne snakk om compression/rebound. På compression så komprimeres både fjæra og demperen samtidig i samme retning. Fjæra vil ha en fjærkonstant og man må ha mer og mer kraft for å komprimere den mer sammen. En demper behøver ofte tilnærmet konstant kraft for å komprimeres gjennom hele kompresjonsregisteret, men spesielt i begynnelsen av kompresjonen av understellet/fjærbeinet vil demperens egenskaper påvirke hvordan totalen føles. Så sånn sett vil en demper som er stivere på kompresjon vil kunne øke motsettelsen mot kompresjon (om man får lov til å si sånt), spesielt i starten på bevegelsen. Det kan muligens være nok til å ikke subbe over humper. Samtidig er ikke det en løsning som vil fungere på en fullastet bil etc. Så hvis man subber i hjulbue på senket bil bør man se til at hjulet skal kunne gå forbi kanten uten å treffe. Jonaronny1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaronny1 Skrevet August 23 Forfatter Share Skrevet August 23 9 hours ago, E.C. said: @Otis Jeg vil si at dempere faktisk har litt innvirkning på slikt. På et system (understell/fjærbein) så er det gjerne snakk om compression/rebound. På compression så komprimeres både fjæra og demperen samtidig i samme retning. Fjæra vil ha en fjærkonstant og man må ha mer og mer kraft for å komprimere den mer sammen. En demper behøver ofte tilnærmet konstant kraft for å komprimeres gjennom hele kompresjonsregisteret, men spesielt i begynnelsen av kompresjonen av understellet/fjærbeinet vil demperens egenskaper påvirke hvordan totalen føles. Så sånn sett vil en demper som er stivere på kompresjon vil kunne øke motsettelsen mot kompresjon (om man får lov til å si sånt), spesielt i starten på bevegelsen. Det kan muligens være nok til å ikke subbe over humper. Samtidig er ikke det en løsning som vil fungere på en fullastet bil etc. Så hvis man subber i hjulbue på senket bil bør man se til at hjulet skal kunne gå forbi kanten uten å treffe. Ja, så det vil hjelpe en del med demper, men kan være jeg bør teste 1 hockypuck over på hver side bak og kanskje få valse hjulbue inner kanten litt inn. Bør nok egentlig kjøpe coilovers, men tenkte og prøve og gjøre det best mulig for lommeboka + at jeg er fornøyd forran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet August 24 Share Skrevet August 24 (endret) Jeg hadde en e91 325i med H&R coilovers. Etter ca 6 år røk begge bakdemperene og bilen begynte tydelig å gynge bak etter at jeg hadde passert humper. Jeg skiftet dem ut med Bilstein B8 med godt resultat. Jeg synes å huske at de føltes tilsvarende H&R når de var nye. Når det gjelder subbing, kan du ikke unngå det uten å redusere fjæringsveg, bytte felger eller endre karosseriet. Om du prøver å unngå subbing ved å endre på fjøring/demping, vil du bare ende opp med å bli distrahert av subbing i mer krevende situasjoner. Hvis du ønsker å beholde felgene, anbefaler jeg å fjerne fjæra, jekke opp bærearmen til den treffer bumpstop og valse hjulbuen så mye som må til for at hjulet kan snurre rundt uten å subbe. Endret August 24 av Yngvejos E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaronny1 Skrevet August 24 Forfatter Share Skrevet August 24 9 hours ago, Yngvejos said: Jeg hadde en e91 325i med H&R coilovers. Etter ca 6 år røk begge bakdemperene og bilen begynte tydelig å gynge bak etter at jeg hadde passert humper. Jeg skiftet dem ut med Bilstein B8 med godt resultat. Jeg synes å huske at de føltes tilsvarende H&R når de var nye. Når det gjelder subbing, kan du ikke unngå det uten å redusere fjæringsveg, bytte felger eller endre karosseriet. Om du prøver å unngå subbing ved å endre på fjøring/demping, vil du bare ende opp med å bli distrahert av subbing i mer krevende situasjoner. Hvis du ønsker å beholde felgene, anbefaler jeg å fjerne fjæra, jekke opp bærearmen til den treffer bumpstop og valse hjulbuen så mye som må til for at hjulet kan snurre rundt uten å subbe. Hei, yes takk for tips og info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå