Gå til innhold

E60 2005mod 525d høyt forbruk.


e60tin
 Share

Anbefalte innlegg

Du kjører som et svin? Du har feil dekktrykk og takboks året rundt? Du har dårlige termostater? Du har bremser som henger på? 

Det er nok ingen her på nettet som vet hvorfor akkurat din bil bruker så mye som den bruker.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tilsvarende forbruk på min 2005 E61 525d. Med hovedsakelig småkjøring var det vanskelig å få snittet under 1l på mila.

Jeg skiftet termostater, glødeplugger, lambda, egt sensorer, spylte gjennom DPF og diverse annet uten at det ble nevneverdig bedre. Det virker som disse bilene kun går økonomisk på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig langkjøring (nesten bare landevei) med min, 0,63 målt på tank. Langkjøring med motorvei avhenger mye av fart, der blir det mellom 0,7-0,8 for min del. M57TU og TU2 er ikke de gjerrigste på drivstoff, der var 1. gen bedre, fått min 1. gen M57 helt ned på 0,53. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en slik bil hvis det er 2,5 literen. hadde også problem en periode med høyt forbruk, da var det thermostaten(e) som ble skiftet pga lav motortemp. Mener da frisk langkjøring gikk på ca 0,75/mil og rolig langkjøring på 0,65/mil. Senere hadde jeg en 525 (2009mod) med 3,0 liters motor, den gikk ca 10% lavere i forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sies at 1.2 på bykjøring og 0.8 på langkjøring er rimelig drøyt. 

Min 2003 E60 530d (sedan med lavere egenvekt og mer aerodynamisk) med tune kunne kjøres under 0.6 på pen langkjøring (70-100km/t), og havnet på 0.66-0.78 på tøffere motorveisbruk i høye hastigheter.  Blandet forbruk for hele året var 0.68 på min bil, men jeg kjørte ca 30 000km i året med den, stort sett til og fra jobb (5 mil hver vei) og med lite småkjøring.  Dog gikk den kaldt på vinteren og burde nok ha byttet termostatene. 

Generelt er mitt inntrykk at BMW sine diesel og bensin-seksere går billigere i høyere hastigheter enn i lavere norske hastigheter.  For eksempel hadde jeg en E39 523iA som lå på 0.75 på mila (målt ved pumpa) på langkjøring Oslo-Berlin selv om dette var på nattestid i hastigheter 140-180km/t.  I Norge gikk den aldri under 0.85.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...