Gå til innhold

LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg skiftet glødeplugger og pakninger på vakuumpumpe.
Men jeg ødela min vakuum pumpe da jeg monterte den feil sammen. Se bildet.

Fikset det ved å montere en brukt vakuumpumpe, det er nå OK.

Første oppstart etter vakuumpumpe skifte så høres motoren ut som en Ford 7.3 diesel som knuser stein. Stod med motordeksel av, og det var så høy lyd at jeg nesten fikk vondt i ørene!

Første kjøretur, fikk feilkode 4B11 smooth running controller, men den forsvant like fort som den kom. Bilen ville ikke over 3000 omdr. Og "døde" ut til 1500 omdr, før den gikk tålelig bra igjen. Demonterte deksel og sjekket alle kontakter jeg var borti, fant ingen feil. Får ingen feilkoder.
Kjørte en til tur på ca 40 min og foretok mange akserlasjoner. Motoren går absolutt ikke bra over ca. 3000 omdr. Da ryker det voldsomt med grått og stinker diesel, turtallet lugger og stopper/hakker. Ved full gass, så går den til maks turtall, men ikke med full effekt.
Fikk en ny feilkode, HFM/LMM, men den forsvant like fort som den kom.

TLDR: Fikk spontant en feil på motoren. Bråker voldsomt på tomgang (innsprøytnings støy) går passelig dårlig over 3000 omdr. Får maks turtall ved full gass, men mangler effekt. Inge feilkoder.

Har dere noen tanker om hva som er feil?

Vakuum pumpe.jpg

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre en test med ista på spjeld.

Ja, nei. Tett vhv tror jeg ikke. Men jeg sjekker det i dag ved å ta av lokket på tomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, jeg tenker bare at grå røyk er noe olje relatert. Nå er jo diesel olje også så det kan jo være en injektor som henger og der er det litt opp og ned om man får feilkode, ikke ekspert på injektorer, men erfaring tilsier at mekaniske feil ikke trigger koder så lenge de ikke påvirker elektronikken (kortslutter) injektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig.

Det var uansett ikke tett vhv eller trykk i bunnpanne. Det er likedan som før mht trykk ut av vhv. Så det kan vel bekrefte at en ventil ikke er bøyd, mtp hva som skjedde med vakuumpumpen.

Motoren går helt rolig, slik den skal. Ikke noe unormalt med vibrasjoner. Men støyen av motoren er helt annerledes. Fremdels ingen andre feilkoder.

Jeg lese av railtrykk og det er slik det skal være. Det neste steget blir vel å forsøke å koble av kontakten på en og en injektor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ikke noe særlig interessert i å gå over 3000-3500 omdr under belastning. Den gjør det, men med dårlig effekt og lugging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Jeg lese av railtrykk og det er slik det skal være. Det neste steget blir vel å forsøke å koble av kontakten på en og en injektor? 

Det skader ikke å prøve. Gåen dyse kan lage virkelig ubehagelig lyd (mine fire som røyk lagde 3 forskjellige lyder).

Når det kommer til å teste på høy rpm veit jeg ikke om du får lov med høyt turtall i P eller N. 
 

Får du sjekket lekkasje i vakuum systemet (røyk er enklest) eller om noen slager er tette?

Du har jo også mulighet for lese av livedata i INPA med «grønne» felter, men avvik her skal i utgangspunktet gi en kode..

Jeg tror at feil i register/kammer eller annet i roterende system normalt ville gitt feilkoder. En annen ting man kan sjekke er kompresjon, men hvor vanlig er egentlig gåene ringer, hull i stempel, gåen topppakning eller ventiler fulle av koks på M47/M57?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg holder full gass, så får jeg plutselig maks turtall i P eller N. Men det er med endel nøling, før det plutselig tillater/får det til.

I gir så klarer den nok ikke det, virker som den mangler kraft, men det er med lugging. Tror ikke loggingen klarer å se dette, da det skjer så fort.

Gåene pakninger eller ventiler tror jeg ikke, men problemet oppstod plutselig og ikke over tid. Innsuget så helt fint ut. Jeg skiftet glødeplugger også samtidig som jeg skiftet vakuumpumpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke kåla til noe med glødeplugger da? Var alle de gamle ok og nye helt like de du tok ut?

Jeg hadde en gang i tiden slitt med å få ut kobberpakninger til dyser fra toppen på M57 i e39en (skikkelig fastgrodd) så jeg prøvde med dobbel kobberskive på dysa på 3 av sylindrene. Vet ikke om det ble utett eller om kun geometrien i forbrenningskammeret ble feil, men jeg kjente en veldig jevn og systematisk lugging og bilen gikk en del dårligere.

Så jeg hadde kanskje tatt ut og satt inn igjen glødepluggene og sjekket/byttet dysetetnigene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Otis skrev:

Fikk forresten 500 mbar i mottrykk på dpf under wot i 4.gir

Er ikke det litt høyt? Hva er det på tomgang?

Hva sier scandata om siste regen? Kan du tvinge regenerering og få bekreftet at den kjører (ISTA kan dette i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...