Gå til innhold

LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen valgte selv å foreta en regen, og den ble vellykket. Dog så vet jeg at mottrykket er noe høyt og det er forventet mtp kilometer (279kkm).

Jeg koblet ut alle injektorer, en og en, lyden er der fremdeles. Jeg antar at det er noe mekanisk som er defekt en plass. Når jeg kjenner på vakuum pumpen og selve motoren, på metall, så kjenner jeg banking/klakking.

Så jeg tror nå at noe ble skadet når vakuumpumpen ble vrengt. Noen som har noen tanker ang det? Hva er mest sannsynlig at ble ødelagt?

Er det beste å ta av toppdeksel og se nærmere? Eller er det noe annet som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tilstand på kam, timing, kamlober og vippverk - mao toppdeksel av. Det ville iallefall jeg sterkt vurdert etter en slik skade. Og om jeg forstår deg rett kom disse relativt kraftige sympotmene direkte etter denne skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaargh. Jeg liker det ikke, men jeg må vel av med toppdeksel. Må nok kjøpe meg en dyse avdrager også da, tror ikke de løsner så enkelt...

Problemet ble oppdaget av meg, første oppstart etter skaden var et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder en knapp på en eller flere tenner ut av timing ved disse symptomene. Ser ut for at railtrykk og luftmengde samsvarer godt, ingen feilkoder tyder på mekanisk feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ute av timing, hva er da løsningen? Ble kjedet strekt? Eller er det noe annet som har skjedd? Det har vel ikke hoppet over, for da har man jo ventil mot stempel. Det er mulig det skjer, men virker ikke som det er noe trykk ut av motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er jo om jeg skal demontere nå eller vente og heller levere inn. Jeg har ikke så god plass å stå å skru, og vinteren kommer. Jeg har jo lenge tenkt å få skiftet reg kjede, ikke det at det har ramlet/bråkt noe, men den har jo rullet 279kkm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Otis skrev:

Om det er ute av timing, hva er da løsningen? Ble kjedet strekt? Eller er det noe annet som har skjedd? Det har vel ikke hoppet over, for da har man jo ventil mot stempel. Det er mulig det skjer, men virker ikke som det er noe trykk ut av motor.

det kan hoppe noen tenner før ventil treffer stempel. Tenker dersom kamakslingen som vacuum pumpa sitter på har 'stått fast' mens alt anna flytter seg så kan man presse inn kjedestrammer og dermed få ett hopp, er hva jeg har tenkt som en mulighet når man er maks uheldig. Det er iallefall verdt å ta en sjekk på det, tror det blir vanskelig å få det sjekka uten og ta av toppdeksel, men ikkje umulig ved hjelp av kamera etc? har ikkje prøvd før. 

tviler på kjedet ble strekt av ett slikt enkelt tilfelle, men er ikkje uhørt at de ryker på M57N2, Alu. 

Løsninga er jo av med toppdeksel, ut med kjedestrammer og få det i timing igjen, dersom det viser seg og være ute av stille. Må helst ha timingverktøy med avlåsning for den jobben. 

Kan kanskje være greit å få luke ut restriksjon i eksos, men det samsvarer ikkje med det du opplever på tomgang 

Blir vel fort veldig dyrt dersom du leverer inn en slik feil som dette til ett verksted. Delebytterne vil nok pushe på deg en ny motor. 

Endret av K.F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar her.

Jeg planlegger nå å ta av toppdeksel og låse fast veiva med pinne i hullet sitt. Det er absolutt overkommelig å sjekke timing for meg, selv på en ukurant plass å stå, ute.

Så får jeg heller ta en avgjørelse når det er sjekket.

Jeg må kanskje skaffe meg injektor demonteringsverktøy først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Otis skrev:

Jeg må kanskje skaffe meg injektor demonteringsverktøy først.

Jeg fant en mutter som passet på gjengene på dysa og lagde meg en hjemmelaget slaghammer. En stang med mutteren i en ende og en stopper i andre enden samt noe tungt du slår med. Et par slag så kom dysen.

Når du først skal ut med alle dysene så er det greit å sjekke tetningene på disse samt bytte kobberingen.

Problemet på min X5 som jeg trodde var motorfester var en dyse som ikke åpnet før 600mbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte at jeg skulle se først om jeg fikk de løs med det jeg allerede har. Så evt kjøper jeg et verktøy om jeg trenger det. Har jo Biltema her og andre forretninger, så jeg skal vel alltids få tak i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Otis changed the title to LØST! X5 E70 M57N2 går luggete/ikke helt bra over 3000 omdr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...