Marius2002 Skrevet Fredag kl. 11:43 Share Skrevet Fredag kl. 11:43 (endret) 1 time siden, Bjerknez skrev: For man bruker jo ikke 544 hester til enhver tid og TMYP har vel strengt tatt omtrent like mange hester? Akkurat dette er diskutabelt. Hvordan måler man hk på firehjulsdreven elbil? Jeg aner ikke faktisk, men noe/noen må gjøre det galt. Tesla oppgir ikke noe annet enn 0-100tid, men det går igjen 534hk på TMYP rundt om, men det er totalsummen av for og bakmotor. BMW oppgir på i4 544hk, mens summen er 571hk(258+313). Det samme går igjen på andre modeller. Polestar oppgir på 2 408hk som er summen av motorene, mens BMW iX1 oppgir 313hk og summen er 380hk(190+190). ID4 også oppgir 299hk(GTX eldre modeller, er vel 340hk de oppgir nå), mens samlet effekt er 313. BMW trekker altså fra mye mer enn hos andre. Så jeg aner ikke hva jeg reelt har Dette bare en sidenotis uten videre "off topic" fra meg Endret Fredag kl. 11:50 av Marius2002 fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet Fredag kl. 12:04 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 12:04 18 minutter siden, Marius2002 skrev: Akkurat dette er diskutabelt. Hvordan måler man hk på firehjulsdreven elbil? Jeg aner ikke faktisk, men noe/noen må gjøre det galt. Tesla oppgir ikke noe annet enn 0-100tid, men det går igjen 534hk på TMYP rundt om, men det er totalsummen av for og bakmotor. BMW oppgir på i4 544hk, mens summen er 571hk(258+313). Det samme går igjen på andre modeller. Polestar oppgir på 2 408hk som er summen av motorene, mens BMW iX1 oppgir 313hk og summen er 380hk(190+190). ID4 også oppgir 299hk(GTX eldre modeller, er vel 340hk de oppgir nå), mens samlet effekt er 313. BMW trekker altså fra mye mer enn hos andre. Så jeg aner ikke hva jeg reelt har Dette bare en sidenotis uten videre "off topic" fra meg Kanskje BMW sine hester er mer reelle? Jeg har hørt at BMW er ganske liberale når dem oppgir slike specs. Feks. 0-100 tiden hvor dem oppgir 3.9 sek. mens de fleste får mye bedre tider enn det. har sett noen som har klart ned mot 3.5 sekunder med gjentatte forsøk. Uansett ikke uhyre viktig, men kan det være at BMW har oppgitt HK. på hjulene og ikke i selve motoren? Jeg er uansett grønn på dette selv... Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Fredag kl. 12:07 Share Skrevet Fredag kl. 12:07 Bingo. Det var det jeg ville frem til BMW er nok mer reelle og de har ialle år vært forsiktige med offisielle tall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gamer73 Skrevet Fredag kl. 13:10 Share Skrevet Fredag kl. 13:10 (endret) Hva sier dere om børsteløs vask i vaskehall? Jeg leste på utenlandsk forum at noen mener dem bruker for sterke kjemikalier i vaskehaller etc.. Jeg er ikke særlig lysten på å vaske bilen for hånd for ofte (Mine 2 andre biler har blitt vasket sånn ca 1 gang i året), men m50'en er såpass kul at jeg bryr meg litt mer om å holde den noenlunde. Tenkte da at vaskehall abbonement på børsteløs vask kunne være en fin ting. Vaske den i hall en gang i uken liksom...da med underspyling som sikkert er en god ting om vinteren... Også kanskje ta å håndvaske den et par ganger i året og polere den etterpå. Også dette med coating. Jeg har lest mye om keramisk coating etc, men jeg vet ikke...har sett biler med slik coating og jeg liker ikke helt glansen i lakken dem da får. Leser også videre at enkelte velger å polere den med voks for en dypere, mindre "glorete" glans. Dessuten koster jo keramisk coating skjorta, og jeg er usikker på om jeg har lyst å gamble på om dem som utfører en slik jobb er god nok. Ikke minst dette med årlig vedlikehold og ny finish-coat lag...kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg aldri til å gjøre dette... mine 2 andre biler som omtrent aldri har blitt vasket ser ikke ut til å ha tatt noe som helst lakkskade av dette. Begge er hvite. Men jeg ser jo at det er en del groms i hjulbuene på mutre og stagg når jeg skifter hjul på dem 2 ganger i året..derav underspyling kan sikkert være lurt. Endret Fredag kl. 13:16 av Gamer73 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet Fredag kl. 13:24 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 13:24 Vinterstid er det mange som ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme. Da kommer man nesten ikke utenom selvvask/automatvask. Jeg tegnet et abonnement hos Glitra. Som ny bruker får du ubegrenset antall vask første måned for 169 kroner. (Børsteløs). Det er bedre og vaske bilen jevnlig i børsteløs vask enn å ikke vaske den i det hele tatt mener jeg. En skitten bil blir ikke ripete i utgangspunktet, men den blir det når folk går intill den etc. hvis den er skitten. Ta en skikkelig vask på den før vinteren og sett den inn med en sterk sealer eller coating så holder den gjennom vinteren med noen automatvask (uten børster). Jeg la Gyeon H2O hurtigforsegler på lakken for 2 uker siden. Jeg har sikkert vasket den 5 ganger i Glitra automat uten børster og vannet pærler seg enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gamer73 Skrevet Fredag kl. 13:32 Share Skrevet Fredag kl. 13:32 5 minutes ago, Bjerknez said: Vinterstid er det mange som ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme. Da kommer man nesten ikke utenom selvvask/automatvask. Jeg tegnet et abonnement hos Glitra. Som ny bruker får du ubegrenset antall vask første måned for 169 kroner. (Børsteløs). Det er bedre og vaske bilen jevnlig i børsteløs vask enn å ikke vaske den i det hele tatt mener jeg. En skitten bil blir ikke ripete i utgangspunktet, men den blir det når folk går intill den etc. hvis den er skitten. Ta en skikkelig vask på den før vinteren og sett den inn med en sterk sealer eller coating så holder den gjennom vinteren med noen automatvask (uten børster). Jeg la Gyeon H2O hurtigforsegler på lakken for 2 uker siden. Jeg har sikkert vasket den 5 ganger i Glitra automat uten børster og vannet pærler seg enda. oki da kjører jeg på med børsteløs vaskehall abb. Skal lese meg opp på den hurtigforsegleren.... Nå skal jeg hente konemor som ikke turde å ta konebilen til jobben i dag pga snøføre....da kommer gubben til unnsetning med AWD M50 hehe....;) fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet Fredag kl. 14:36 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 14:36 1 time siden, Gamer73 skrev: oki da kjører jeg på med børsteløs vaskehall abb. Skal lese meg opp på den hurtigforsegleren.... Nå skal jeg hente konemor som ikke turde å ta konebilen til jobben i dag pga snøføre....da kommer gubben til unnsetning med AWD M50 hehe....;) Min mening er at det å holde bilen jevnlig ren gjennom vinteren er bedre enn å ikke vaske i det hele tatt. Når jeg sier "ren" så blir den jo aldri 100% ren i disse automatene, men du får av det værste og er utgangspunktet bra, så blir resultatet etter automatvask bedre. Har du tilgang til en selvvaskehall hvor du kan ta med egne produkter samt du kan stå og holde på litt, så er det selvsagt bedre, men det er ikke mange av disse plassene. Dessuten er det som regel også mye dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scuirus2 Skrevet Fredag kl. 15:29 Share Skrevet Fredag kl. 15:29 (endret) 3 timer siden, Marius2002 skrev: Akkurat dette er diskutabelt. Hvordan måler man hk på firehjulsdreven elbil? Jeg aner ikke faktisk, men noe/noen må gjøre det galt. Tesla oppgir ikke noe annet enn 0-100tid, men det går igjen 534hk på TMYP rundt om, men det er totalsummen av for og bakmotor. BMW oppgir på i4 544hk, mens summen er 571hk(258+313). Det samme går igjen på andre modeller. Polestar oppgir på 2 408hk som er summen av motorene, mens BMW iX1 oppgir 313hk og summen er 380hk(190+190). ID4 også oppgir 299hk(GTX eldre modeller, er vel 340hk de oppgir nå), mens samlet effekt er 313. BMW trekker altså fra mye mer enn hos andre. Så jeg aner ikke hva jeg reelt har Dette bare en sidenotis uten videre "off topic" fra meg Å finne totaleffekten på en elbil med mer enn en motor er ikke trivielt. Skal ikke påstå jeg kan så mye om elbiler, hadde faktisk ikke kjørt en før jeg prøvekjørte i4 for første gang i høst, men jeg er elektronikkingeniør med flere tiårs erfaring innen produktutvikling. Jeg har også jobbet en del med Li-ion batterier, vi bygger faktisk våre egne batteripakker. En kan ikke summere effekten på de to motorene. Indre motstand i batteriet, både i cellene og intern ledningsføring i batteripakka, vil gi lavere spenning når begge motorer går for fullt enn når bare en gjør det. En må ha begge akslinger på dynobenk for å få riktige målinger. Dynobenken vil gi effekten på hjulene, hvis en vil ha motoreffekten må spenninger og strømmer måles for begge motorer, siden produsentene kjenner effektiviteten til motorene kan motoreffekten dermed beregnes. Endret Fredag kl. 15:31 av Scuirus2 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå