Gå til innhold

"Lugging" på lav belastning

leading edge
 Share

Anbefalte innlegg

TURBOTRYKK:

20241124_143325.thumb.jpg.37c826a6956270f12f9248c0a652f66d.jpg

Her ser vi turbotrykket ved tre "lugginger" etter hverandre. Vi ser at nominelt (kommandert) turbotrykk dropper raskt uten at virkelig trykk helt klarer å følge med på det raske signalet som oppstår i noen tidels sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAILTRYKK:

20241124_143848.thumb.jpg.ca9721362d6d78a2147f2c7a71eac2a8.jpg

Her ser vi hva. som skjer med railtrykket når bilen nøkker. Nominelt (kommandert) trykk (grønt) faller og virkelig trykk i railen følger raskt kommandoen og faller brått. Dette viser seg også på forbruksmåleren som kan falle fra f.eks. 0,5 l/m til ca. 0,3 l/m i noen tidels sekunder før den går tilbake til normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ventil:

20241124_151107.thumb.jpg.1b2229470aa6a931ed5d539c6a17f6e5.jpg

Her ser vi EGR ventilen under to "lugginger" Den ser ut til å reagere motsatt av kommandert signal ved disse hendelsene. Gjør oppmerksom på at det er helt ny original EGR ventil og kjøler satt inn av Bavaria så den fungerer nok som den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2024 den 21.57, Hpi skrev:

Et mulig alternativ er den adaptive gasspedalen. Hvis man kjører mye med lav belastning og bilen  "lærer" denne kjørestilen så kan dette fenomenet oppstå.  Jeg må ha noen kickdown jevnlig på min bil ellers kan den bli slik som du beskriver.  En annen metode for å få bort dette er å 1: skru på tenning, 2: gassen i bunn (kickdown) i 30 sekunder. 3: slå av tenning, 4:slipp gassen. 5: vent i 2 minutt, start bilen og kjør. 

@Hpi hadde en teori her som jeg ikke skjønner helt men som sikkert kan ha noe for seg. Jeg har prøvd kick down som han skriver uten at det hadde noe merkbar innvirkning på nøkkingen. Har ikke prøvd metode 2 som han beskriver men skjønner heller ikke helt dette. Nå har vel han også en bensinmotor mot min diesel så det er jo en del forskjell på motorstyringen her. Vet derfor ikke om dette er relevant for en dieselmotor. 

Uansett så tok jeg å målte ut begge hall sensorene på gasspedalen for å se om signalene endret seg ved lugging. Dette ville jo kunne indikere at feilen ligger i disse sensorene. Det var imidlertid ingen forskjell i disse signalene når bilen nøkket og de fulgte hverandre fint hele veien. Jeg konkluderer dermed med at disse sensorene ikke er årsaken til luggingen. 

20241124_152201.thumb.jpg.7eeaf5d66dbe8c14a3bf3892d09fd6f3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor står saken nå?? 

Det som er litt rart er at bilen gikk fint en stund etter at jeg fikset lekasjen i blandestussen. Dette tror jeg imidlertid kan komme av at jeg hadde hatt av batteripolen og bilen hadde stått i noen døgn. Det kan virke som om den fungerer fint når den har stått litt og vært i dvale len stund. Etter første dag på langtur var den også fin morgenen etter. Faktisk så lenge at jeg trodde den hadde "reparert seg selv" etter langturen. Men etterhvert så begynner den å nøkke igjen. Kan nesten virke som om motorstyringen "bygger på seg" en feil etter hvert men har ikke noen teori som kan understøtte det. 

Eneste Teorien er nå at det kan være MAP sensor eller luftmassemåler som gir feilsignal men det er jeg (også) svært usikker på. Tenker kanskje jeg må ta de opp og rense dem. Ellers er jeg i villrede men om noen har tilgang til service buleteng eller lignende fra BMW som kan omhandle problemet så er jeg veldig åpen for noe kvalifisert synsing. Er litt tom for ideer akkurat nå så ALLE INNSPILL MOTTAS MED STOR TAKK!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at lugging ved lav jevn belastning, typ lett fot på gassen i lav fart (30-50 km/t) kan være konverter i girkasse. Lugging forsvinner da ved høyere belastning og er mer eller mindre borte over 70 km/t. 

Sikkert ikke dette som er problemet hos deg, men symptomene er kanske litt like. 

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maverick2002 Takk for tips. Ja converter lugging kan nok minne om dette på papiret men er ganske sikker på at det ikke er det som er tilfelle her. Converter lugging er vel gjerne litt jevnere og mer konstant ved en spesiell belastning. Denne luggingen kommer veldig random og er veldig uregelmessig og tilfeldig men den forsvinner ved å slippe gassen eller ved å gi mer gass og øke belastningen. 

Som sagt tror ikke det men er det noe jeg ikke skal være så er det skråsikker på noe i denne saken, så jeg skriver det bak øret og tar det med videre :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mr.pingu Tror kanskje at det du opplever er litt annerledes siden du skriver at bilen rister. Jeg forstår det som at den "vibrerer" slik du forklarer det når du sammenligner med å ta løs i for høyt gir. Høres for meg ut mer som en converter problematikk som @Maverick2002beskriver over her. 

Min bil kommer bare med et enkelt "rykk/lugg/nøkk" om gangen og så kan det gå 20 minutter til neste gang eller det kan komme et til innen noen få sekunder. For meg forekommer det derfor litt annerledes enn det du beskriver. Håper imidlertid det løser seg både for deg og meg etterhvert. Lykke til :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, leading edge said:

@mr.pingu Tror kanskje at det du opplever er litt annerledes siden du skriver at bilen rister. Jeg forstår det som at den "vibrerer" slik du forklarer det når du sammenligner med å ta løs i for høyt gir. Høres for meg ut mer som en converter problematikk som @Maverick2002beskriver over her. 

Min bil kommer bare med et enkelt "rykk/lugg/nøkk" om gangen og så kan det gå 20 minutter til neste gang eller det kan komme et til innen noen få sekunder. For meg forekommer det derfor litt annerledes enn det du beskriver. Håper imidlertid det løser seg både for deg og meg etterhvert. Lykke til :-) 

Kan hende du har rett men det kjennes mer som motor enn gir. Jeg trodde siden du ser på de sammen tingene som jeg tror feilen kan ligge trodde jeg det kunne være lik.  Jeg har derimot påværende lugging / mangel av effekt i lav turtall, ikke en enkelt rykk. Uten belastning klarer jeg ikke å fremprovosere det.  Så nok omvendt enn @Maverick2002 skisser. 

Håper vi finner begge ut av det ja ☺️

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har samme problemet, en rød tråd for meg er at dette kun oppstår imellom 1400-1800 ved veldig lett akselerasjon. Meld på om du blir noe klokere, ser at på enkelte utalandske forumer så er dette tegn på en hpf pumpe som er på vei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, FredrikSO said:

Hei, har samme problemet, en rød tråd for meg er at dette kun oppstår imellom 1400-1800 ved veldig lett akselerasjon. Meld på om du blir noe klokere, ser at på enkelte utalandske forumer så er dette tegn på en hpf pumpe som er på vei ut. 

Interessant om det er det pumpen, hvilken verdier skal man se  på for å bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @FredrikSO det er jo tydelig at railtrykket faller når dette skjer. Det jeg imidlertid stusser på er at det nominelle trykket som er det trykket som motorstyringen vil ha (grønt på mine grafer over) faller først og så faller trykket i railen. Dette forstår jeg som at det er motorstyringen som regulerer ned railtrykket vha trykkregulatoren. Dersom trykket hadde falt umotivert uten at motorstyringen hadde bedt om det (blå kurve hadde falt uten at grønn kurve reagerte) så hadde jeg sett det som et tegn på at det var pumpen som fusket. Klarer ikke å tolke det dithen slik de grafene ser ut nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...