Maya Skrevet November 24, 2024 Skrevet November 24, 2024 jeg skiftet nylig til AGM batteri på min 2010 bmw 1-serie 116d. ville gå inn i vintersesongen med et nytt batteri. jeg renset polene og under batteriet, og strammet alt til. nå jeg startet bilen så startet den som vanlig og navigasjon-skjermen kom på med en gang (en av grunnene til at jeg byttet da skjermen var svart lenge etter bilen var skrudd på med det gamle batteriet). jeg fikk varsling om at lys ikke fungerte, og testet vinduer, kupelys, fjernlys og blinklys. ingenting av dette fungerte, så sjekket alle sikringen bak hanskerommet, men alle er fine. har noen noe ide om hva som er galt? en brutt ledning, eller andre sikringer som må sjekkes. PS: har resatt batteriovervåking med minitester, og ble godkjent. Mvh Maya
Daniel. Skrevet November 25, 2024 Skrevet November 25, 2024 Tipper på FRM modulen. Er visst en software bug i en del av FRM modulene til E8x 1-serie og E9x 3-serie som gjør at de er "sensitiv" for endringer i batterispenning eller noe i den duren. Ta kontakt med f.eks Bimmerfiks AS, mulig de kan bistå med å få orden på det
Iv3rs3n Skrevet November 25, 2024 Skrevet November 25, 2024 Jeg har vært borti lignende på en 1-serie, da var det pol-gjennomføringen i batterikassa som var dårlig. Kjent problem dette med dårlig kontakt/kabel, spesielt nå siden du har vært nedi der og "rotet". Enklet å sjekke/bekrefte, sett startkabler fra et batteri og direkte på batterikontaktene i motorrom og sjekk funksjoner igjen Og/eller som @Daniel. sier, FRM modulen
Lysken Skrevet November 25, 2024 Skrevet November 25, 2024 Er batteriet du har satt inn av samme type som det gamle? Det må kodes dersom annen type eller aH.
Krisfje Skrevet November 25, 2024 Skrevet November 25, 2024 Har du prøvd å bytte tilbake til det gamle batteriet for å se om feilene vedvarer?
Maya Skrevet Desember 9, 2024 Forfatter Skrevet Desember 9, 2024 På 25.11.2024 den 1.31, Daniel. skrev: Tipper på FRM modulen. Er visst en software bug i en del av FRM modulene til E8x 1-serie og E9x 3-serie som gjør at de er "sensitiv" for endringer i batterispenning eller noe i den duren. Ta kontakt med f.eks Bimmerfiks AS, mulig de kan bistå med å få orden på det Det var det, dro og restartet den hos et verksted og når funker alt. Takk!
teerex Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 På 25.11.2024 den 1.31, Daniel. skrev: Tipper på FRM modulen. Er visst en software bug i en del av FRM modulene til E8x 1-serie og E9x 3-serie som gjør at de er "sensitiv" for endringer i batterispenning eller noe i den duren. Ta kontakt med f.eks Bimmerfiks AS, mulig de kan bistå med å få orden på det Gjelder det bare dem og ikke f.eks. E70 (LCI) ?
AndersJH Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 21 minutter siden, teerex skrev: Gjelder det bare dem og ikke f.eks. E70 (LCI) ? Nei, på min E70 klarte Bavaria å "grille" FRM-modulen ved bytte av batteri. Kostet meg heldigvis ikke noe, men ble en ekstra dag på verksted.
teerex Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 Får fortsette å ta godt vare på mitt snart 12 år gamle 105 Ah AGM-batteri da ☺️ Kanskje det vil hjelpe å koble til et annet batteri på terminalene foran (et MC-batteri f.eks.) mens man bytter batteri bak. Eller rett og slett en 12V strømforsyning på noen A, som da kanskje bør gi rundt 13V.
Daniel. Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 8 timer siden, Maya skrev: Det var det, dro og restartet den hos et verksted og når funker alt. Takk! Bare hyggelig 😊 Bra at det ordnet seg. 6 timer siden, teerex skrev: Gjelder det bare dem og ikke f.eks. E70 (LCI) ? Godt mulig det gjelder alle modellene fra rundt den tidsperioden, det vet jeg ikke. Hører bare mest om E8x og E9x når det gjelder dette.
mr.pingu Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 Vel bare å sjekke opp delekatalog om det er brukt på flere modeller. Jeg vet hvertfall at E90 og E84 kan legges til den lista med sær FRM modul.
E.C. Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 12 hours ago, teerex said: Får fortsette å ta godt vare på mitt snart 12 år gamle 105 Ah AGM-batteri da ☺️ Kanskje det vil hjelpe å koble til et annet batteri på terminalene foran (et MC-batteri f.eks.) mens man bytter batteri bak. Eller rett og slett en 12V strømforsyning på noen A, som da kanskje bør gi rundt 13V. Jeg ser ikke det helt for meg at det er ved batteriskifte moduler går. Hva hvis man skal jobbe på airbag og koble fra batteri? Kan aldri gjøre det da? Moduler skal tåle 9-16 V som standard, så det er trolig når spenninga dupper under 9V over mange nok millisekunder ved oppstart det blir et problem. Et annet problem er svidde moduler pga. dårlig jording. Da prøver strømmen å gå i retur til batteriet der den kan og plutselig gjennom komponenter som ikke skal ha så store strømstyrker gjennom seg. Da merker folk det først når både kabel og modul er helt ferdige, så har de fiksa kabelen og bilen starter fortsatt ikke fordi CAS/FRM er svidd eller korrupt. Et batteri i parallell er det beste forslaget om du først skal ta en hot-swap, etterfulgt av strømforsyning, gitt at den er beregnet på sånt. Noen strømforsyninger har faktisk batteriskifte-modus. Dette er så folk ikke mister innstillingene sine i bilen ved batteriskifte, premium+. Lader i lademodus må man i alle fall ikke bruke, for det er ikke beregnet på tilkobling uten batteri. Kan både gi helt feil spenning eller skru seg av når du kobler fra batteriet. teerex og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Desember 9, 2024 Skrevet Desember 9, 2024 1 hour ago, E.C. said: Jeg ser ikke det helt for meg at det er ved batteriskifte moduler går. Hva hvis man skal jobbe på airbag og koble fra batteri? Kan aldri gjøre det da? Moduler skal tåle 9-16 V som standard, så det er trolig når spenninga dupper under 9V over mange nok millisekunder ved oppstart det blir et problem. Et annet problem er svidde moduler pga. dårlig jording. Da prøver strømmen å gå i retur til batteriet der den kan og plutselig gjennom komponenter som ikke skal ha så store strømstyrker gjennom seg. Da merker folk det først når både kabel og modul er helt ferdige, så har de fiksa kabelen og bilen starter fortsatt ikke fordi CAS/FRM er svidd eller korrupt. Et batteri i parallell er det beste forslaget om du først skal ta en hot-swap, etterfulgt av strømforsyning, gitt at den er beregnet på sånt. Noen strømforsyninger har faktisk batteriskifte-modus. Dette er så folk ikke mister innstillingene sine i bilen ved batteriskifte, premium+. Lader i lademodus må man i alle fall ikke bruke, for det er ikke beregnet på tilkobling uten batteri. Kan både gi helt feil spenning eller skru seg av når du kobler fra batteriet. Den FRMen vil noen ganger også miste minne(ISN bla annet så den vil ikke starte) om den har stått stille veldig lenge, vet ikke årsaken til det og om det har sammenheng. E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå