teexeln Skrevet Desember 15, 2024 Forfatter Skrevet Desember 15, 2024 Har desverre ikke oscilloscop, men har multimeter. Når dere måler mellom CAN_L og CAN_H, gjør dere det i OBD2-kontakten? i såfall har dere noe oversikt hvilke av de pinnene i kontakten som er CAN_H og CAN_L? Å måler dere med batteri tilkoblet eller frakoblet, tenning på eller av osv.
mr.pingu Skrevet Desember 15, 2024 Skrevet Desember 15, 2024 39 minutes ago, teexeln said: Har desverre ikke oscilloscop, men har multimeter. Når dere måler mellom CAN_L og CAN_H, gjør dere det i OBD2-kontakten? i såfall har dere noe oversikt hvilke av de pinnene i kontakten som er CAN_H og CAN_L? Å måler dere med batteri tilkoblet eller frakoblet, tenning på eller av osv. På selve CAN nettverket som er trøbbelte. Skrev litt om det i tråden her:
teexeln Skrevet Desember 15, 2024 Forfatter Skrevet Desember 15, 2024 Tok løs pinne 19 på CAS-modulen å målte mens jeg slo på tenning. To ganger totalt av veldig mange målinger ble det sent et signal på vel 13 volt (har lader tilkoblet) i det jeg setter nøkkelfobben i "nøkkkelhullet", men det var aldri sendt strømsignal i det jeg trykket på startknappen for å slå på tenning om dere skjønner. Skal den også sende wakeupsignal når jeg trykker på knappen for å slå på tenning? skal den sende det hver gang? I såfall vil dette bety at CAS-modulen er ødelagt?
Otis Skrevet Desember 15, 2024 Skrevet Desember 15, 2024 Jeg er ganske sikker på at wup, kun sendes når fører på plass, dvs når du feks setter i nøkkel.
teexeln Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Skrevet Desember 16, 2024 Ok. Da er det vel ikke det som er problemet. Skal prøve å lese meg litt opp på CANBUS-systemet å få prøvd å ohmet det. Kan man koble fra en og en modul og ta en scanning for hver man kobler fra? eller er det usansynlig å få noe info ut av det?
Otis Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 Det kan man. Evt kan du også måle ohm på canbus og se etter 120 ohm.
teexeln Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Skrevet Desember 16, 2024 Kan man måle det fra hvilken som helst modul som er tilkoblet canbus? eller må det måles feks. ved dme? å kan da alle moduler være tilkoblet mens man måler? Beklager kanskje dumme spørsmål.
E.C. Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 Søk opp mechanic mindset på tuben. Han har mange gode videoer om databuss og ikke minst er det praktisk at han ofte bruker bmw som eksempel. En del info er mest for oscilloskop, men det er også noe relevant for multimeter og ikke minst selve forståelsen av systemene. Tror at et par videoer der kan hjelpe deg litt mer i gang med slik type feilsøking.
teexeln Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Skrevet Desember 16, 2024 Da kan jeg lykkelig oppdatere her med at jeg fant feilen. Det var strømfordeleren med alle sikringer i bagasjerommet som jeg byttet i juli (ny original BMW del). Jeg målte meg frem til at det kom kun 2 volt ut av pinnen som gir strøm til klimapanelet. Åpnet den og fant noe form for irr eller fukt? Releet som står på den (også nytt originalt) ga for lite strøm ut. Så pusset printkortet rent samt sprayet med elektrorens, å så tok jeg releet fra den gamle, å alt i skjønneste orden. Men det må vel mest sannsynlig være fukt, men i så fall ekstremt lite, men uansett det må i så fall ha kommet fra en plass. Er det mest sannsynlig takluken eller er det andre plasser som burde sjekkes? Har for øvrig gått over dreneringene til takluken i september, å de var åpne. Byttet også den gummimansjetten på pinnen til tanklokket så syns det er veldig rart dette. Men uansett må jeg si takk til dere som kom med råd og tips, setter stor pris på det!! DustyBimmer, Otis, ///M-ini95 og 3 andre reagerte på dette 6
E.C. Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 Taklukedrenering ja. Jeg hadde lekk fra haifinna på taket, men det var ifm. dårlig arbeid av lakkverksted som omlakkerte taket og monterte feil. Ellers det med tanklokk og luftedeksel ved batteriet. teexeln reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå