Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en e60 525d 06mod manuell som jeg har lyst til å bygge om til 545-550i

da lurer jeg på hva jeg eventuelt trenger for at jeg kan bygge om til en 545-50i

(Har fått tak i en bensin tank)

Kan jeg kjøpe en billig e63/e65 og pelle ut motor og elnett fra den, eller må jeg kjøpe en e60/61 dele bil med samme motor?

Jeg har kode utstyr så jeg kan få kodet men spørsmålet er om ting passer over😆

Skrevet

Må du spør så er jeg i veldig tvil hvordan dette prosjektet her kommer til og gå.

Realoem er din beste venn, her får du søke opp på delenummer og sammenligne mellom de forskjellige karosseria. E60 og E63 er veldig like, men når man skal mikse to forskjellige motorstyringer så må ledningsarbeid påregnes. Skal du gjøre dette skikkelig så må du ha en komplett donorbil og pille over hele ledningsnettet inne i kupeen også, eller minimum til speedometer, cas.

Du bør også ha den donorbilen innom statens vegvesen for plombering, så du i det heletatt kan få dette godkjent etter du har blitt ferdig. Må vel ha fått godkjent søknaden for ombygging før du kan plombere.

Koding er vel det minste problemet i denne sammenheng..

 

Om det kun er for banekjøring, isbil etc så er det bare og velte motoren oppi og sette ei manuell kasse på, fjerne startsperre og koble seg direkte på starter, gi tilstrekkelig med tilførsel med strøm fram på de diverse kurser. I hovedsak røde og grønne ledninger som skal ha + strøm. Brun skal jordes.  (det finnes kanskje unntak for denne regelen også)

Skrevet

Sitter å ser på et par 645er i england til en skikkelig rimelig penge.

men det går ikke ann å ta å plugge inn motor nettet fra n62en mot chassie nettet til e60en? Vet at hjerne og cas må byttes men er det sånn at jeg må pelle fra hverandre dashbordet på min e60 for å bytte chassis elnettet eller slipper jeg det hvis jeg har donor bil?

Skrevet

E60/E61 har jo det store skillet i elektronikk som gikk i 09/2005 + forskjell mellom facelift og ikke facelift et par år etter det igjen. Kjøpe bil fra England vil også dra med seg et par andre utfordringer ifm. ratt på feil side. 

Du svarer fortsatt ikke om dette er noe du skal godkjenne for gatebruk i Norge eller om det blir banebil?

Skal du legge ut på noe sånt så må du nesten bli venn med delekatalog og gjøre en del slike oppslag selv for å se hva som er likt og ikke. Spørs om det er et lønnsomt prosjekt for deg, tatt i betraktning hvor mye tid du må sette av til å fordype deg i slike ting og evt. skrive en søknad om ombygging. Vet ikke hvor billig du får det i England, men de billigste 545i-en i Sverige er nå ned på 60k SEK. En 2004-modell vil bare ha moms +3000 kr vrakpant ved import, så vil det også være mulig å selge videre sammenlignet med en lapskaus du potensielt koker sammen her.

Skrevet

Det de over meg sa....

Er den E60'en du har nå bra, så har den en verdi. Lager du en saus ut av den og en donorbil, blir det fort verdiløst. Går du all-in, finner en donorbil som i stor grad er plug & play, gjør alt riktig og får det godkjent, kan du få en bil med grei verdi. Men jeg tipper det koster en god del mer enn det smaker. Spesielt om du ikke kan gjøre alt selv.

E60 545i er en biltype som nok fortsatt kan nok oppdrives i grei og uherjet tilstand i bla Sverige, så jeg ville nå søkt meg den veien først.

Altså: Kjøp en original 545i, og selg 525'en slik den er. Det kjedeligste regnestykket er ofte det gunstigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...