Gå til innhold

X3 e83 batteritest med 2 forskjellige resultater


thansen
 Share

Anbefalte innlegg

Man skal alltid teste direkte på batteri. I utgangspunktet med batteriet demontert fra bil, men noen testere har eget tilvalg for batteri montert i bil. 

Husker ikke helt den tekniske årsaken til hvorfor, men om jeg skal gjette kjapt - så antar jeg det er pga høyere motstand på en 5M lang + ledning fra batteri til under panseret enn det er direkte på batteriet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, E.C. said:

Testeren har nå relativt tynne kabler

Det vil eg tru at det er kompensert for i instrumentet sidan det er ein kjent faktor, derimot så fleire meter med batterikabel og retur i karosseriet pluss koblingspunkt er det umulig å ta høgde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, E.C. said:

Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren?

Det kan variere mtp hvor raskt motoren går rundt. I utgangspunktet gikk motoren normalt rundt men startet ikke, selv etter sånn 4 runder med gløding (mistenker ødelagt gløderele). Fortsatte å prøve men da falt hastigheten motoren snurra drastisk, men det er vel å forvente i -30 grader. Til slutt ville ikke motoren snurre rundt og hørte bare klikke lyder + at alle lys foran kom på automatisk og blinket. Veldig snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...