thansen Skrevet Fredag kl. 19:39 Share Skrevet Fredag kl. 19:39 Noen som vet hvorfor batteritesteren viser ca 50% forskjell på batterihelsen når jeg tester i motorrom kontra i bagasjen ved selve batteriet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Fredag kl. 20:08 Share Skrevet Fredag kl. 20:08 Man skal alltid teste direkte på batteri. I utgangspunktet med batteriet demontert fra bil, men noen testere har eget tilvalg for batteri montert i bil. Husker ikke helt den tekniske årsaken til hvorfor, men om jeg skal gjette kjapt - så antar jeg det er pga høyere motstand på en 5M lang + ledning fra batteri til under panseret enn det er direkte på batteriet. Otis, Larssoyl og thansen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet 17 timer siden Share Skrevet 17 timer siden No skal eg vere litt teit; Er det batteriet eller batterikablane du skal teste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet 13 timer siden Share Skrevet 13 timer siden Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet 4 timer siden Share Skrevet 4 timer siden 8 hours ago, E.C. said: Testeren har nå relativt tynne kabler Det vil eg tru at det er kompensert for i instrumentet sidan det er ein kjent faktor, derimot så fleire meter med batterikabel og retur i karosseriet pluss koblingspunkt er det umulig å ta høgde for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thansen Skrevet 57 minutter siden Forfatter Share Skrevet 57 minutter siden 12 hours ago, E.C. said: Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren? Det kan variere mtp hvor raskt motoren går rundt. I utgangspunktet gikk motoren normalt rundt men startet ikke, selv etter sånn 4 runder med gløding (mistenker ødelagt gløderele). Fortsatte å prøve men da falt hastigheten motoren snurra drastisk, men det er vel å forvente i -30 grader. Til slutt ville ikke motoren snurre rundt og hørte bare klikke lyder + at alle lys foran kom på automatisk og blinket. Veldig snodig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå