thansen Skrevet Desember 20, 2024 Skrevet Desember 20, 2024 Noen som vet hvorfor batteritesteren viser ca 50% forskjell på batterihelsen når jeg tester i motorrom kontra i bagasjen ved selve batteriet?
///M-ini95 Skrevet Desember 20, 2024 Skrevet Desember 20, 2024 Man skal alltid teste direkte på batteri. I utgangspunktet med batteriet demontert fra bil, men noen testere har eget tilvalg for batteri montert i bil. Husker ikke helt den tekniske årsaken til hvorfor, men om jeg skal gjette kjapt - så antar jeg det er pga høyere motstand på en 5M lang + ledning fra batteri til under panseret enn det er direkte på batteriet. Larssoyl, thansen og Otis reagerte på dette 3
TurboJens Skrevet Desember 21, 2024 Skrevet Desember 21, 2024 No skal eg vere litt teit; Er det batteriet eller batterikablane du skal teste?
E.C. Skrevet Desember 21, 2024 Skrevet Desember 21, 2024 Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren?
TurboJens Skrevet Desember 22, 2024 Skrevet Desember 22, 2024 8 hours ago, E.C. said: Testeren har nå relativt tynne kabler Det vil eg tru at det er kompensert for i instrumentet sidan det er ein kjent faktor, derimot så fleire meter med batterikabel og retur i karosseriet pluss koblingspunkt er det umulig å ta høgde for.
thansen Skrevet Desember 22, 2024 Forfatter Skrevet Desember 22, 2024 12 hours ago, E.C. said: Det kan samtidig gi et hint av dårlige kabler fram til motorrom, om ikke du festet måleapparatet alt for dårlig på punktene foran. Hvis du får rundt halve CCA foran sammenlignet med bak så forsvinner det mye på veien. Testeren har nå relativt tynne kabler, så 3-4 m kabel fra bak i bilen med skikkelig grovt tversnitt skal da ikke halvere målt batterikapasitet på punktene foran, selv om det riktige er å måle rett på batteri. Den andre tråden din som handler om startproblemer har du ikke skrevet hva som skjer når bilen ikke starter. Går motoren raskt nok rundt til å begynne med eller går den veldig seigt på starteren? Det kan variere mtp hvor raskt motoren går rundt. I utgangspunktet gikk motoren normalt rundt men startet ikke, selv etter sånn 4 runder med gløding (mistenker ødelagt gløderele). Fortsatte å prøve men da falt hastigheten motoren snurra drastisk, men det er vel å forvente i -30 grader. Til slutt ville ikke motoren snurre rundt og hørte bare klikke lyder + at alle lys foran kom på automatisk og blinket. Veldig snodig.
E.C. Skrevet Desember 22, 2024 Skrevet Desember 22, 2024 Det kan høres ut som gløderelatert ja, at du bruker opp batteriet på å dra motor rundt på starter.
thansen Skrevet Desember 22, 2024 Forfatter Skrevet Desember 22, 2024 5 hours ago, E.C. said: Det kan høres ut som gløderelatert ja, at du bruker opp batteriet på å dra motor rundt på starter. Jepps
TurboJens Skrevet Desember 22, 2024 Skrevet Desember 22, 2024 Å starte en dieselmotor i -30 grader krev faktisk eit fullt fungerande batteri og glødesystem i tillegg til at dieseltilførselen begynne å bli kritisk, pumpe/filter og injektorar. No er bilen i signaturen din 20år gammal ca og sjølv om den fungerar tilsynelatande heilt OK så kan slitasje på injektorar vere nok til at du aldri klara å få start i slik kulde sjølv om alt anna skulle vere bra nok. Eller det kan vere ein kombinasjon (mest truleg). Lettare å få start om du har fullt opplada batteri og brukar kraftige startkablar til ein bil som går. Då får du ein del meir fart på startmotoren og det kan hjelpe deg. Startkablar på ein bil som går sammen med utlada batteri gir ikkje den samme virkninga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå