thansen Skrevet Januar 3 Skrevet Januar 3 Har byttet gløderele på min x3 e83 m47, testet den gamle med multimåler og der viste den at pin nr 5 hadde en ohm måling på 18. Vanligvis skal dette være 0. Testet på den nye og der viste den 0 på pin 5. Spørsmålet er, hva er feilen da på den gamle? Kortsluttning? Leste også at glødeplugger som er defekt kan ødelegge selve releen?
Otis Skrevet Januar 3 Skrevet Januar 3 Hvor målte du 0 ohm? Mellom pin 5 og? E.C. reagerte på dette 1
thansen Skrevet Januar 3 Forfatter Skrevet Januar 3 42 minutes ago, Otis said: Hvor målte du 0 ohm? Mellom pin 5 og? Mellom pin 5 og hovedstrømkabel tror jeg det er. Hvis ikke det er jording.
Otis Skrevet Januar 3 Skrevet Januar 3 Riktig. 0 ohm tyder på full kortslutning mellom 2 punkter. Så det tror jeg ikke det skal være mellom hoved + og pin 5. I videoen sier han jo det ikke skal være noe signal mellom pin 5 og hoved +. Da er alt ok. Men siden du måler både 0 og 18 ohm på hhv nytt og gammelt relé, tyder det på en feil en plass. Om feilen er i ett relé eller videoen, vet ikke jeg. Når jeg leser i ledningsnett diagrammer, så er pinne 5 og hoved+ forbundet med hverandre direkte. For pinne 5 er jo slå deg på signal til relé og ikke en direkte sammenheng med hoved +. Så jeg er veldig usikker på hva som egentlig er rett. Om jeg skulle gjettet på hva som blir rett å måle, så hadde jeg bare heller lest feilkoder. For defekt relé vil vises med feilkode. Relé har bsd signal ledning og kan dermed kommunisere med andre enheter. Jeg ser egentlig heller ikke at det skal være gjennomgang av strøm mellom pinne 1-4 og hoved +. Men jeg kan kanskje for lite om denne type elektronikk.
thansen Skrevet Januar 3 Forfatter Skrevet Januar 3 3 hours ago, Otis said: Riktig. 0 ohm tyder på full kortslutning mellom 2 punkter. Så det tror jeg ikke det skal være mellom hoved + og pin 5. I videoen sier han jo det ikke skal være noe signal mellom pin 5 og hoved +. Da er alt ok. Men siden du måler både 0 og 18 ohm på hhv nytt og gammelt relé, tyder det på en feil en plass. Om feilen er i ett relé eller videoen, vet ikke jeg. Når jeg leser i ledningsnett diagrammer, så er pinne 5 og hoved+ forbundet med hverandre direkte. For pinne 5 er jo slå deg på signal til relé og ikke en direkte sammenheng med hoved +. Så jeg er veldig usikker på hva som egentlig er rett. Om jeg skulle gjettet på hva som blir rett å måle, så hadde jeg bare heller lest feilkoder. For defekt relé vil vises med feilkode. Relé har bsd signal ledning og kan dermed kommunisere med andre enheter. Jeg ser egentlig heller ikke at det skal være gjennomgang av strøm mellom pinne 1-4 og hoved +. Men jeg kan kanskje for lite om denne type elektronikk. Nei, jeg målte 18omh på gamle. 0 på den nye. Lurer bare på hva som forårsaker 18ohm på den gamle, om det er pga plugger eller hva
Otis Skrevet Januar 3 Skrevet Januar 3 Det her med måling av ohm er jeg usikker på om er rett måte å konkludere på. Hva er det du egentlig lurer på? Eller lurer du bare på om 18 ohm er rett eller feil?
thansen Skrevet Januar 3 Forfatter Skrevet Januar 3 1 hour ago, Otis said: Det her med måling av ohm er jeg usikker på om er rett måte å konkludere på. Hva er det du egentlig lurer på? Eller lurer du bare på om 18 ohm er rett eller feil? "Lurer bare på hva som forårsaker 18ohm på den gamle" - Den gamle releen var ødelagt, tenkte hvis noen visste hva det kommer av.
E.C. Skrevet Januar 4 Skrevet Januar 4 Kan være at releet ikke var så bra, eller at man hadde en defekt glødeplugg som bidro til å kverke releet raskere enn normalt. Derfor det anbefales å bytte alt samtidig. Du kan jo se oppbyggingen litt bedre i videoen her f.eks.: PIIIPower reagerte på dette 1
Yngvejos Skrevet Januar 4 Skrevet Januar 4 5 hours ago, thansen said: Nei, jeg målte 18omh på gamle. 0 på den nye. Lurer bare på hva som forårsaker 18ohm på den gamle, om det er pga plugger eller hva Måler du 0 på det nye eller uendelig? (vanligvis OL, evt i Mohm enden av skalaen hvis du er borti målepinnene med fingrene) Det er stor forskjell på kortslutning og ingen kontakt.
thansen Skrevet Januar 4 Forfatter Skrevet Januar 4 11 hours ago, Yngvejos said: Måler du 0 på det nye eller uendelig? (vanligvis OL, evt i Mohm enden av skalaen hvis du er borti målepinnene med fingrene) Det er stor forskjell på kortslutning og ingen kontakt. Uendelig blir vil riktig svar? Tror det ikke skal være noe kontakt på pin 5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå