Gå til innhold

Erfaringer med B38-motoren

M20B20
 Share

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg er på utkikk etter en brukt 7-seter, og lurer litt på om 2-serie Gran Tourer kunne passet. Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i diesel, siden det for det meste er korte turer vi kjører. Jeg tror derfor B38-motoren er mer passende for oss. Jeg ønsker som alle andre enn bil som ikke er et eneste stort pengesluk i vedlikeholdsutgifter, så hvis denne motoren er risikabel sånn sett dropper vi det, men fra hva jeg har lest så langt virker de relativt greie. Hva er deres erfaring og kunnskap med denne motoren? Trøbbel med VANOS virker ut til å være en gjenganger (har sett mange bilder av styreventiler/aktuatorer som går helt i oppløsning og sender deler videre ned i motoren), og så nevnes det også slakk i registerkjedet på tidligere modeller. Vet dere fra hvilken årgang registerkjedene ble bedre? Burde VANOS-aktuatorene og registerkjedet rett og slett bare byttes preventivt, selv om den aktuelle bilen virker grei ut?

Jeg er takknemlig for svar!

Hilsen Andreas.

Endret av M20B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, M20B20 skrev:

God dag!

Jeg er på utkikk etter en brukt 7-seter, og lurer litt på om 2-serie Gran Tourer kunne passet. Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i diesel, siden det for det meste er korte turer vi kjører. Jeg tror derfor B38-motoren er mer passende for oss. Jeg ønsker som alle andre enn bil som ikke er et eneste stort pengesluk i vedlikeholdsutgifter, så hvis denne motoren er risikabel sånn sett dropper vi det, men fra hva jeg har lest så langt virker de relativt greie. Hva er deres erfaring og kunnskap med denne motoren? Trøbbel med VANOS virker ut til å være en gjenganger (har sett mange bilder av styreventiler som går helt i oppløsning og sender deler videre ned i motoren), og så nevnes det også slakk i registerkjedet på tidligere modeller. Vet dere fra hvilken årgang registerkjedene ble bedre? Burde VANOS-styreventilene og registerkjedet rett og slett bare byttes preventivt, selv om den aktuelle bilen virker grei ut?

Jeg er takknemlig for svar!

Hilsen Andreas.

B38 er bygget etter samme lest som B48 og B58, noe som har vist seg å være veldig solide motorer, men B38 har ikke helt den store ompfen som de større motorene og er derfor noe mer tørst enn hva man skulle forvente av en 3syl 1,5. Er du redd for register-havari, da holder du deg langt unna N-motorer. Spesielt N16 og N20, som var forgjengeren til B48. Så lenge man holder normal service og vedlikehold. Oljeskift pr. 10000km eller minst 1 gang i året, så tror jeg B38 ikke vil blir noe hodebry. Det som du kanskje blir å angre på er manglende moment/effekt på en relativ tung bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedet ble utbedret på B-motorer. I forhold til N-motorer så for akkurat denne delen burde du være innfor. 

Litt som problemer som er plaget av F4x platformen er vel motorfeste som ryker litt tidlig og indre baklyktene etter noe år.
Men B38 er litt mindre motor igjen enn de B47/B48 så jeg tror det skjer mindre på modellene med B38 motor, samtidig at denne motor har  ikkeoompfen for å utlose store krefter på motorfeste så jeg tror den holder greit. Bare sjekk om den er sprekt ved kjøp eller ikke. Sitter på passasjerside ;) 

Om du kjører mye på cruise liker den å spise bakbremsene for å holde fart lik når man kjører nedover. 
Hva er også en gjenganger på BMW er at fuktsperre i dørene løsner over tid. Det gjelder egentlig alle F-series BMW. Jeg måtte feste mine igjen i fjor, begge bakdører. Relativt grei jobb og gjort i 20 min om du har gjort det 1 gang før. 

Vanos kan jeg ikke svare på. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er jo betryggende lesning.

Men slikt som dette gjør meg mer usikker:

https://www.bimmerforums.co.uk/threads/bmw-1-5l-b38-engine-vanos-solenoid.590777/

Fant denne på dette forumet også:

Og denne videoen:

Motorfester, fuktsperre og slikt ser jeg på som bagateller, men om motoren nærmest spruter deler inn i sitt eget indre og risikerer reperasjoner på 60 000 er det ikke så fristende. Når det er sagt er det likevel alltid mye skummelt som dukker opp samme hvilken bil en lurer på å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det b47 du tenker på? Ikke hørt om noen / mange med gåen kjede på b48 og er med i endel grupper på Facebook, forum etc. Virker som bmw virkelig har fått til bensinmotorene denne gangen, diesel kan det virke som det henger igjen litt feil fra N47/N57?

Personlig hadde eg ikke vore redd for noen av bensinmotorene med kode B, vertfall ikke B48 og B58, holde seg til maks 10k oljeskift og ikke gidde å begynne å tune så har man motor lenge. (Litt påkost  med tiden må man rekne med da alt er plast utvendig på disse motorene)

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Personlig hadde eg ikke vore redd for noen av bensinmotorene med kode B, vertfall ikke B48 og B58, holde seg til maks 10k oljeskift og ikke gidde å begynne å tune så har man motor lenge. (Litt påkost  med tiden må man rekne med da alt er plast utvendig på disse motorene)

Takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt min 118i med B38 fra 165k-192k km og den har oppført seg greit. 

Har kun byttet nedre register deksel/simring på veivaksel pga oljelekkasje og tankutluftingsventil pga fusk/motorlampe. 

Pappa har samme motor i en F45 og fikk driftsstans da reimhjulet på veivaksel gikk i stykker. 

På denne bilen har jeg også byttet stabstag foran pga brudd (selve tverrstaget) og begge fjører bak. 

Dette er i løpet av 7 år/120k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan anbefale GranTourer (F46), min har vore heilt fantastisk sidan dag 1 og har no gått 347.000km utan nevneverdige problemer og trur det meste fungerar like bra i dag som når den var ny. Fortsatt nybilfølelse.

Eg har riktignok diesel/xdrive så det passar kanskje ikkje til ditt bruksmønster. Mangel på dieselvarmer gjere at det er ein bil som trivest best i garasje/under tak. Rattvarme/setevarme gjere den komfortabel sjølv om det er kaldt men det tar tid å varme opp nok til å tine is/snø om du parkerar under åpen himmel.

Det eg har skifta/reparert:
Baklykter, ei indre på garanti, den varte ikkje så mange år så i fjor skifta eg alle 4. Sidan dei var begynt å bli litt medtatt (gulna, sprekke i glas)
Vinkelgir (splinsa gjekk etter rundt 200.000km og oppdaga det for seint til å få det med på garantien sidan den gjekk ut midt på sommaren. kjøpte brukt til 5.000kr)
Overhalt Haldex, skifta olje, filter, lamellar, ventil og pumpe.
Alle hjullager
Reimhjul veivaksel (det skal eg skifte no for 2. gang)
Dynamo
Støtdempera/fjærer rundt heile bilen med alle slitedelar (ingen knekte fjærer, berre skifta preventivt pga. antatt slitasje. Merkbar forskjell med nye bilstein dempera)
Bremsekalippera x 4 (foran etter 2xxx.xxx km, bak på 32x.xxxkm, men dei var faktisk ikkje ødelagt, berre lei av å ha nye liggande)
Motorfest(er)
Tannstang (garanti, var ikkje noko gale med den trur eg)
Spjeld i grillen (garanti)
Termostat (garanti)
Drivakselmansjettar foran (garanti)
Blinklys høgre speil
Dieselslangar/rør på motoren pga. lekkasje til ledningsnettet.

Handsfree der er sporadisk litt dårleg lyd, mulig defekt mikrofon/kabel/headunit, ikkje gjort noko særleg innsats med det.
Vindusviskermekanismen lagar litt lyd, har kjøpt ny brukt av Koed som ligg klar i tilfelle havari.

Dette er fra ca 156.000km og fram til i dag. Bilen gjekk som drosje fram til 156.000km i Osloområdet, deretter litt privat bruk før den igjen gjekk eit par år som drosje her i Stryn. Så som privatbil siste 3 åra. Skifta olje på automat 2 ganga og oljeskift motor ~12.000km. Ikkje vore innom eit bilverksted for anna enn PKK sidan garantien gjekk ut og eit giroljebytte. Summa sumarum ein fantastisk bil på alle måtar bortsett frå at den skulle gjerne hatt 6cyl motor og A-stolpane skjuler mykje, vore fleire nestenuhell.

Forundra over at bærekulene/foringar foran/bak ikkje har blitt rørt endå.

Ex. kjærringa har en heilt "identisk" bil den har gått nærmare 300.000km den og, og den har heller ikkje hatt dei heilt store problema men det har gått med nokre knekte fjærer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...