*MrB* Skrevet April 4 Skrevet April 4 Gamle biler..... Våren startet med en kjølevannstemp som virker litt lunefull ut fra måler i dash. Min første tanke var at termostaten begynner å tulle, men den vanligste feilen der er vel at den ikke stenger skikkelig, og bilen går med for lav temp? Her er det motsatt. Ekstra pussig var det at måleren plutselig gikk fort opp mot rødt når bilen sto på tomgang fra kaldstart. (Hadde bare stått 5-10 min og gått). Den kan umulig ha nådd kokepunktet så fort. Videre er jeg så heldig å ha oljetempmåler i dash også, og den virker ikke å bli påvirket, hvilket den burde om det var reelt. Lurer derfor på om det kan være en sensor som er på tur. Neste dag virket alt helt fint. Så spørsmålet er vel: Hva skjer? Og hvilken sensor er det egentlig som sender signal til måler i dash? Det sitter vel en på utløp av radiator samt en på termostathus. Muligens flere som jeg ikke vet om også. Tenkte å få koblet på et skikkelig apparat, da den simple feilkodeleseren jeg har liggende ikke gir meg noe fornuftig. ("Coolant temp plausibility" eller noe slikt, og en rar kode. Tilsier vel strengt tatt også en sensorfeil?) For ordens skyld: Bilen ser ikke ut til å bruke kjølevæske, og jeg ser heller ingen tegn til ekstern lekkasje. Nivået i tanken er fint, og varmeapparatet virker som bare det.
*MrB* Skrevet April 4 Forfatter Skrevet April 4 22 minutes ago, Øyvind L. said: Vannpumpe?🤔 Ja. Den er også på mistenkt-listen. Men den lager ingen ulyd, og lekker heller ikke. S62 har vel også impeller i metall, mener jeg(?)
RemyNG Skrevet April 4 Skrevet April 4 Sikker på det ikke er termostaten som ikke er helt friskt? Ta hvertfall en live diagnose av bilen kan jo også være sensorene.
*MrB* Skrevet April 4 Forfatter Skrevet April 4 (endret) 3 hours ago, RemyNG said: Sikker på det ikke er termostaten som ikke er helt friskt? Ta hvertfall en live diagnose av bilen kan jo også være sensorene. Er ikke sikker på noe her… Har alt bestilt termostat og sensor til termostathus, da jeg uansett hadde tenkt å bytte det preventivt da de sannsynligvis er like gamle som bilen. (Og det ikke koster allverden). Lurte bare på om noen kjente igjen symptomene og/eller om det er noen gjengangere å være obs på. Skikkelig diagnose skal jeg få tatt ved anledning. Endret April 4 av *MrB*
RemyNG Skrevet April 4 Skrevet April 4 9 minutter siden, *MrB* skrev: Er ikke sikker på noe her… Har alt bestilt termostat og sensor til termostathus, da jeg uansett hadde tenkt å bytte det preventivt da de sannsynligvis er like gamle som bilen. (Og det ikke koster allverden). Lurte bare på om noen kjente igjen symptomene og/eller om det er noen gjengangere å være obs på. Skikkelig diagnose skal jeg få tatt ved anledning. Oki, vet fra flere forumer så er det ikke ukjent med termostaten på disse blir dårlige. Spesielt ved nevnt ujevnt temperatur, men det kan også være sensoren ved huset som slår ut. *MrB* reagerte på dette 1
Heik80 Skrevet April 4 Skrevet April 4 Har obd leser og bimmerlink,kan stikka innom i helga visst du vil sjekka diagnosen.
*MrB* Skrevet April 5 Forfatter Skrevet April 5 Takker for det. Har en sånn iCarsoft sak som skal gi meg infoen, men snakket ikke så bra med denne bilen. Tenkte å se om jeg kunne finne 20-pin adapteren (som jeg har rotet bort) og koble til i motorrommet i stedet. Ellers har jeg sånn ca planen klar: Alt jeg har klart å finne peker mot termostat. Så må jeg få noen til å lese ut live data når jeg får summet meg. Heik80 reagerte på dette 1
540is Skrevet April 5 Skrevet April 5 Ved sånne tilfeller er det kjekt med et ir termometer for å finne ut om motoren virkelig er så varm som elektronikken påstår.
*MrB* Skrevet April 5 Forfatter Skrevet April 5 1 hour ago, 540is said: Ved sånne tilfeller er det kjekt med et ir termometer for å finne ut om motoren virkelig er så varm som elektronikken påstår. Det er sant. Men oljetempmåleren oppfører seg logisk da. Det er også en indikator. Ser Biltema har et billig et. Det er kanskje godt nok?
540is Skrevet April 5 Skrevet April 5 Det fra biltema funker helt sikkert. På min egen m62 som har ettermontert digital oljetemperatur måler i bunnpanna så tar det veldig lang tid før oljetemperaturen kommer etter kjølevannstemperaturen.
E.C. Skrevet April 5 Skrevet April 5 Det er en "double temperature switch" i disse bilene som mater nåla i instrumentpanelet. 4-pins kontakt. På R6 sitter den i toppen, men på en V-motor er den flyttet til termostathus. Det gir jo mening kontra å måle begge toppene. En krets til DME og en til IKE (instrumentpanelet). Det er aldri radiatorutløp-sensor som er motortemp, det bør jo nesten si seg selv. Hvordan skulle man vite temperaturen på motoren når termostaten er stengt og det ikke går kjølevæske gjennom radiator? Spoiler At du har en "plausibility" feil tilsier at det er en av kretsene i denne sensorer som gir bananas verdi. F.eks. at det går til 140 grader eller hva enn den er beregnet til å rapportere som max ut til IKE. Du har allerede ladet delekanon skjønte jeg, men her hadde det vært mulig å feilsøke først. Uten at det hadde vært så vanskelig. Ved å bruke et verktøy som kan lese av temperatur, både i IKE og DME. Med INPA tenker jeg at det hadde vært mulig. Deretter leser du av alle sensorer på kald bil. Både olje, utløp radiator og begge fra termostathus. De skal ha samme temperatur. +/- noen grader. Så kan du putte inn den termostatsensoren i en kopp med varmt nykokt vann og se hva som skjer på live-dataen i DME og IKE. Tipper den i IKE vil bli urimelig på et tidspunkt.
*MrB* Skrevet April 5 Forfatter Skrevet April 5 Takk for input. All sunn fornuft tilsier at det er måler på «innsiden» av termostat som gir temp til måler i dash ja. Men uten rett skjema blir man ikke helt sikker. Og det du sier gir jo mening ift det jeg ser: Feil verdi kun til IKE. Ellers skulle det vel kommet opp en varsellampe også om DME leste det samme? Vedr delekanon: Termostaten er 25 år gammel, og på et tidspunkt vil jeg uansett trenge en ny en, så det var ikke så vanskelig valg å handle. Spesielt dyr var den heller ikke. Sensoren kostet 200kr, så det står jeg i. Spesielt når den ser ut til å være mistenkt nr 1 i øyeblikket.
E.C. Skrevet April 5 Skrevet April 5 Jeg er for såvidt med på at det kan være lurt å bytte termostaten preventivt om den er fra byggeåret. Usikker på om du hadde fått noe annen feilkode om begge leste samme temperatur, mulig bilen hadde vært tyngre å starte om den tror at motoren er varm mens den i realiteten er kald.
540is Skrevet April 5 Skrevet April 5 15 minutter siden, *MrB* skrev: Vedr delekanon: Termostaten er 25 år gammel, og på et tidspunkt vil jeg uansett trenge en ny en, så det var ikke så vanskelig valg å handle. Spesielt dyr var den heller ikke. Sensoren kostet 200kr, så det står jeg i. Spesielt når den ser ut til å være mistenkt nr 1 i øyeblikket. Å bytte ut gamle plastdeler blir aldri feil, det kan bli dyrere om man holder opp. Min egen E39 540 fra 1996 er vel på tredje vannpumpe,radiator, termostat ,kjølevannsslanger og andre skjøre ting. Dette for å unngå prakk og unødvendige utgifter. Men jeg håper at du går for originale deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå