Otis Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Jeg trenger litt input her. Har fått trøbbel på pkk med beskjed om at bremser blir harde ved gjentatte brems, på tomgang. Altså for svak vakuum hjelp. Har feilsøkt på vakuum og fant en liten lekkasje på egr aktuator. Fikset det. Har målt bkf og den holder 0,5 bar vakuum i 10 min fint. Sank ikke på måler. Fremdeles er det for svak vakuum på tomgang. Måler ca 0,5-0,6 bar i vakuum direkte på vakuumpumpen. Og ca det samme på slangen inn på bkf. Minimal forskjell. På ca 2000 omdr får jeg ca 0,8-0,9 bar i vakuum. Er det vakuumpumpen som er blitt slapp I fisken Rune-K reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Det virker jo litt sånn, om du måler rett på pumpa er det lite sannsynlig at du har lekk mellom måleapparatet og pumpa. Ser ut som at normalen ifg. internett ligger på alt fra ca. 21-25 in Hg (som amerikanerne liker å måle i) og det blir da 0,7-0,85 bar. Eksempel på tråd med M57: https://g42.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1308500&page=4
Ingvaldsen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Kan bkf være defekt selv om den holder vakum tro? Det er standard e70 feil at de ruster opp innvendig.
Otis Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Ja, riktig. Så da må jeg ha en litt sliten vakuumpumpe. Da den bare klarer 0,5-0,6 bar I vakuum, på tomgang. Jeg er ikke sikker på om en bkf kan være defekt, selv om den holder vakuum. Kan ikke forstå det selv hvertfall. Jeg mener at problemet kom etter register problemet, skapt av en most vakuumpumpe. Så det tyder også på en slapp pumpe jeg satt på, da den var brukt.
Kvasi Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Uten å ha satt meg inn i emnet syns jeg du bør vurdere et annet verksted for neste PKK Har vært borti intern lekkasje i BKF som ga lignende symptom som du har. Men hva manglet for at de skal godkjenne dine bremser? At lærlingen syns det er tungt å trø inn pedalen er ikke grunnlag for stryk.
Otis Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Ja, jeg spurte verksted om hva som er kriterier for å godkjenne bkf. De sa at de hadde godkjent den om de kjørte uten kø, for da er det mindre bremsing. Men ved kø så godkjente de ikke pga mer bremsing. Problemet er kun til stede ved hard trykk på pedal, når motor er på tomgang. Og 3-5 trykk etterhverandre.
Otis Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden TLDR: 1 bar ved tomgang er vanlig på M57 med pierburg vakuumpumpe. Kom på at jeg hadde en kollega, som har en M57 motor. Og det er jo samme pierburg vakuum pumpe på de fleste M57, så han sa seg villig til å la meg måle vakuum på hans motor. Startet med 0 bar vakuum og hans vakuumpumpe lager umiddelbart 1 bar eller mer, for mitt måleinstrument går til maks 1 bar. Man ser at vakuumet øker med ca 0,2 bar ved hver omdreining av pumpa (sikkert ikke det som skjer, for ting snurrer jo litt fort) Men innen 5 sekunder etter han vrir om nøkkel, så er det over 1 bar i vakuum. Så med den konklusjonen er min pumpe slapp i fisken og må skiftes. Selv på 2000 omdr på min egen pumpe, så lager den ikke mer enn 0,9-1 bar i vakuum.
E.C. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Høres riktig ut, sett vekk fra at det er vanskelig å få over 1 bar vakuum
E.C. Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden (endret) Vakuum er ingen trykk, eller 0 bar i absoluttrykk. Når du måler vakuum så er det differansen mot atmosfæretrykket. Sistnevnte er høyest ved havnivå og avtar med høyden. Så du kan sånn sett dippe så vidt over 1 bar i forskjell mellom atmosfære og vakuum når du er nærme havnivå og det er høyt lufttrykk i været, men generelt vil jeg anta at en slik måling vil skyldes unøyaktighet i måleinstrumentet. Ellers fin beskrivelse her (kilden til bildet): https://compositeenvisions.com/document/what-is-max-vacuum-you-can-achieve-and-does-cfm-matter/?srsltid=AfmBOoo32zYA-HleNLYWr71LE-vhdyZ5HG5HRi5jI4-xzFC6jNOXAf0g Endret 33 minutter siden av E.C. Otis reagerte på dette 1
Otis Skrevet 27 minutter siden Forfatter Skrevet 27 minutter siden Meget bra. Jeg har tenkt på det på den måten, men det gir vel mening. E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå