Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer bytte ut orginale grenrør på min n52 til rustfrie, det skal sveises inn sportskatalysatorer med tuv papir. Burde eg innom BT å godkjenne før eu kontroll? Dette er en 09 modell og skal ikke det da måles avgasser uansett? Og så lenge avgass er innenfor er det vel ikke behov for å godkjenne(?)

Er det ikke et skille fra et visst årstall der det kun sjekkes etter feilmeldinger/lampe istedenfor avgasser? Mens denne er så gammel at her skal det uansett måles feilkode eller ei?

Skrevet

Jeg ville godkjent dette før EU, ikke sikkert du får noe. Men siden det skal sveises så vil jo dette være synlig. 
Kravene angående avgassmåling er:

Bensin < 1996 Ja
Bensin ≥ 1996 Nei, hvis OBD OK
Diesel < 1980 Nei
Diesel 1980–2003 Ja
Diesel ≥ 2004 Nei, hvis OBD OK
Skrevet

Helt på villspor med avgass reglene eg da, trodde det var etter 2012 eller deromkring det ble slutt på avgassmåling sålenge obd er ok.

Takk for svar!

Skrevet
2 minutes ago, BMWE39turbo said:

Helt på villspor med avgass reglene eg da, trodde det var etter 2012 eller deromkring det ble slutt på avgassmåling sålenge obd er ok.

Takk for svar!

Det er infoen jeg fikk i fjor av SVV. Hadde lignende opplegg som deg, bare at hele anlegget var byttet (ingen sveising vel og merke). 

Skrevet

Kunne tenkt meg prøve sende gjennom uten godkjenne først men som du sier vil fort sveisen avsløre at det har blitt tuklet med. Er litt frankenstein prosjekt, Kina grenrør med ikke godkjente katalysatorer der det skal kappes av og settes på tuv godkjente euro 4 katter. Også skal første sensoren flyttes slik den ikke kun leser fra sylinder 2 og 4. Må bli noe sånt når supersprint skal ha godt over 50k for sitt anlegg. 😬

Resten av eksosen er dog skrevet inn i vognkort allerede, så like greit få alt i godkjent først som sist.

20250507_173803.thumb.jpg.510edda5c33f38ae7037256e8e53e458.jpg

Skrevet
3 hours ago, LP760 said:

Jeg ville godkjent dette før EU, ikke sikkert du får noe. Men siden det skal sveises så vil jo dette være synlig. 
Kravene angående avgassmåling er:

Bensin < 1996 Ja
Bensin ≥ 1996 Nei, hvis OBD OK
Diesel < 1980 Nei
Diesel 1980–2003 Ja
Diesel ≥ 2004 Nei, hvis OBD OK

3 hours ago, LP760 said:

Det er infoen jeg fikk i fjor av SVV. Hadde lignende opplegg som deg, bare at hele anlegget var byttet (ingen sveising vel og merke). 

Har du eller SVV noe henvisning til regelverk der? Jeg hadde to biler, begge fra 2006 (bensin + diesel) på EU i juni i fjor. Begge er ok på OBD og begge er målt avgass på, med en CO-verdi på kontrollseddelen.

Det jeg finner i instruks er at Euro 5 og nyere kan slippe unna med OBD-avlesning, men det kom jo fra 2009 om jeg har lest riktig.

Skrevet
1 hour ago, E.C. said:

Har du eller SVV noe henvisning til regelverk der? Jeg hadde to biler, begge fra 2006 (bensin + diesel) på EU i juni i fjor. Begge er ok på OBD og begge er målt avgass på, med en CO-verdi på kontrollseddelen.

Det jeg finner i instruks er at Euro 5 og nyere kan slippe unna med OBD-avlesning, men det kom jo fra 2009 om jeg har lest riktig.

Jeg har ikke noe mer enn svaret i mailen, er ikke linket til noe dok. Fikk du bekreftet at det ble tatt noen måling da? For jeg vet at det bare blir skrevet noe, da det er påkrevd å fylle ut feltet i programmet de bruker. 

Og jeg ser jo nå at det egentlig ikke gir noe svar på ang. EURO 4,5,6 osv.  Som du nevner så blir det strengere jo høyere EURO nummer det blir da.  Jeg var godtroende når jeg tok EU den gangen iaf, og den gikk jo gjennom. 

Skrevet

De måler de, kontrolløren nevnte at den ene bilen lå litt i grenseland på den ene PKK-en, men var ok etter en runde rundt blokka og forsøk nr. 2.

Skrevet
8 timer siden, E.C. skrev:

Og hva Euro klasse du har står i vognkortet. Når det er oppklart følges en av de prosedyrer Lars89 limte inn her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...