Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sliter litt med bytte av strammehjul og strammer på min E61 M57 525d. 2009 mod. Selve hjulet som reima går over har en arm som går inn i fjærbelastet mekanisme (selve strammeren) synlig ved siden av dynamo. Armen er festet med liten mutter og vanskelig å få grep på. Skal nok klare å få den av ved å løsne vannpumpe og dynamo. Noen som har gjort dette før. Og hvordan løsne de to to festene på selve strammeren som armen går inn i ? Er d på reimsiden skruene eller boltene er. Like ved strammehjulet og på samme side ?

Skrevet

Om du tenker på den strammeren som har en lang pinne. Så løsnes bare alt på vanlig måte og den med lang pinne, løsnes på baksiden ved siden av dynamo. Å deretter trekkes ut, fremover.

Skrevet

Takk så langt begge to 😊 Så ikke de to boltene som jeg nå ser på siste bilde. Men dynamo må løsnes unna for å komme til skruen bakerst. Veldig trangt der ja.

Skiftet reim, vibrasjonsdemper og ett løpehjul igår. Startet opp med raslelyder eller litt klunkelyder på tomgang. Borte ved økt turtall. Strammeren beveger seg veldig mye. Tror den ble verre med ny reim og bevegelser ved reim montering. Lyden kommer også i området der. Håper det er problemet.

Skrevet

Da er strammeren skiftet, men raslelyden er der enda. Ingen forskjell. Skiftet tilbake til gamlereima også, men samme ulyd.

Ser d er kast i reima ut fra vibrasjonsdemperen og er ikke fornøyd med balansen på demperen heller. 

Jeg har ikke montert reima til AC enda. Er det d som er årsak til kast og raslelyd. Er d åpenbart årsaken ? Demperen får ikke balanse eller motvekt.

Skrevet

Jeg vil si at vibrasjonsdemper er syndebukken. Den skal ikke være avhengig av ac reima, for å ikke lage lyd.

Skrevet (endret)

Ok. Den var jo helt ny av type Ridex fra autodoc. Så helt lik ut. Montert med 40 nm pluss 60 grader på de 4 skruene. Er vel ikke noe bestemt spor den skal inni. Virket som den gikk greit på.

I samme område som lyden kommer er det også et løpehjul som burde vært skiftet. Men har ikke d enda. Men ingen ulyder når jeg snurret på d, bare litt slakk.

Bare en tanke, jeg dro gamle demperen mot urviser en del. Regkjede tar vel ikke skade av det. 

Litt mystisk dette. Var jo helt fin før skifte. Er d noe mer bak demperen som skal skiftes ?

Endret av Sverre_BMW525d
Skrevet
1 minute ago, Sverre_BMW525d said:

Den var jo helt ny av type Ridex fra autodoc.

Eller det billigste som går an å oppdriver på internett med andre ord. Noe funker sikekrt greit, men det er et lotteri-merke.

Skrevet

Så skifte tilbake til gamle demperen og teste da ? Den har sett bedre dager, men ikke slike lyder. Gjør det senere, fint vær å kjøre mc nå 👍

Skrevet

Jeg hadde ikke utelukket det. Hadde du hatt en helt ny original BMW er man typ 98% trygg på at den er ok, men med billigmerker så er sjansen for å få noe som ikke funker optimalt betydelig høyere.

Skrevet

Ridex er feil merke på slike ting. 

Eg har brukt INA trur eg va forkortelsen, til slikt. Det har virka veldig fint og ser ut til å vare omtrent like lenge som orginal.

Skrevet

Leit med Ridex, men la det være en lærepenge! Bestilte masse Ridex bremsedeler til en annen bil, ingen av delene kunne brukes, skivene passer ikke, klossene var feil, glidepinner var tykkere enn spec osv.

Brukte Febi demper (som også er litt fy-fy), men den hadde samme merker som orginal og fungerer litt over to år seinere..

Skrevet

Da har jeg byttet tilbake til original demperen, og alt ok. Den har snurret rundt i 330000 km 👍 så går vel litt til i påvente av ny demper som er i balanse.

Vet ikke hva jeg skal velge, febi kanskje ?

Takk for hjelp og støtte 😇

Skrevet

Er det noen synlige sprekker på den da? Kan hende den går en god stund til?

Febi trolig bedre, uten å være kjempebra, INA som nevnt over bør være ok også.

Skrevet

Skal se på INA. Er litt synlige små sprekker eller rift. Litt bevegelse når en tar tak inn og ut, ikke noe i reimretningen. Er vel slik d begynner.

Ingen merkbare bevegelser på Ridex demperen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...