Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en F10 her som skulle bytte håndtak.
Men etter at nytt håndtak skulle skrus fast, så går skruen bare rundt og får aldri feste.
Prøvde å skru inn skruen uten håndtak også, skjer det samme da også.

Noen som har tips til løsning?

Skrevet

Se om gjengene er ødelagt på skrue eller håndtak, men mulig du ikke kan se det, om det er en skrue som sitter fast i håndtaket.

Og da må du evt demontere skruen fra håndtaket og sjekke. Om det ikke går, så får du kjøpe nytt håndtak.

Skrevet

Er det den skruen du skrur inn i bakkant for å feste utvendig håndtak? Eller snakker vi innvendig?

Skrevet

Skruen som fester utvendig håndtak.

Skruen er hel og ser tilsynelatende ut uten noen skader, litt blank på noen små punkter på gjengene.

Håndtaket har ikke gjenger, bare åpning hvor skruen går igjennom.

Kan jo være gjengene i bakkant som plutselig er borte?

Er det bare å kjøre på å gjenge opp på nytt?

Skrevet

Hvis det er som på E60/E61 så er det vel noe føkkity-føkk der du må treffe i en helt bestemt vinkel med den skrua, når håndtaket er i en spesiell posisjon for at skrua skal treffe i riktig ende, ellers skrur du i løse lufta. Det er i alle fall min første tanke.

Skrevet

Håndtaket har vel bare et avlangt hull som skruen går igjennom ja. Gjengene sitter vel i braketten (Nr 1 her):

image.png.bd70e7878f0e60c3c0bb04233fafbcf6.png

Høres vel ut som gjengene er strippet ja. klarer du ikke å presse den til å ta tak heller?

Skrevet

Har byttet noen håndtak tidligere på både F10 og F01, ikke opplevd at det har vært så vanskelig å treffe hullet.

Ser ut som vi må av med dørdeksel, for å ta en kikk på innsiden.
Så er det nok lettere å kanskje se om gjengene faktisk er skada, før man begynner å arbeide i blinde der inne 😛

Skrevet

@*MrB* Vet du kanskje hvilken av skruene i tegningen over som er den som går til håndtaket?
Førerdør ligner på nr 15 og de andre dørene på nr 6, men tegningen viser ikke den skruen sammen med håndtaket.

Skrevet (endret)

Usikker. Har ca samme erfaring som deg der: Har byttet noen dørhåndtak, men jeg har heller ikke hatt av innertrekk og studert braketten. At skruen sitter i denne braketten er sånn sett bare noe jeg antar, og inngår sånn sett i den delen. Kan ikke helt se hva annet den skal sitte i. Videre sitter den i en slags klips, slik at den ikke kan falle ut.

Hvorvidt skruen har et eget delenr er ikke så godt å si. Ingen av skruene i deletegningen ligner.

Fant forresten et par bilder. Skruen helt til høyre. Vinkelen ser litt rar ut når man ikke har selve døren som referanse. (Denne er vel for bakdør, mener jeg). Dessuten ser det ut som unbraco på bildene. Jeg vet at det er torx, så havner plutselig på tynn is her...:

image.png.6fee6ffbd1f342b4fd4e4087fc542891.png

image.png.45a73c5de233fe45e85a17a802df3291.png

Edit: Det er nok ikke den skruen til høyre på bildet. Det er nok en monteringsskrue for braketten mot dør. Meg som roter der. Men finner ikke ut hva slags nr den aktuelle skruen har, og hva den er festet i.

Endret av *MrB*
Skrevet

Hehe ja, den vinkelen fikk jeg ikke til å stemme, det må være for å feste selve braketten til døra.
Sjekket akkurat med GS, og skrua står ikke oppført noe sted som egen del, så den er en del av selve braketten.

Jeg tipper at det er denne skruen:
image.png.afb37c9383c77a59a38cfcee618e3352.png

Skrevet

Er ikke like mange detaljer på F10, men på e6x mådde håndtaket holdes i bestemt posisjon for å kunne bli skrudd inn igjen:

image.thumb.png.c949ea494e3f29f3c756258d2a3fc5fe.png

Mulig noe tilsvarende på Fx?

image.thumb.png.885039c12a339bfa0aa5f00531c0d71a.png

Skrevet (endret)

Jeg har flere av disse liggende. 

Bilde 1 viser skruen uten håndtak montert og bilde 2 med håndtak montert. 

Dette er plastikk så mest sannsynlig er gjengene i plasten gåen.

Dør1.jpeg

Dør2.jpeg

Endret av stfoer
Skrevet

Takk for svar.
Blir å ta av dørtrekk da, og eventuelt gjenge opp hullet på nytt.

Skrevet (endret)

Klarte å gjenge opp på nytt uten å ta av dørtrekk.
Når håndtaket var tatt av, så var det akkurat nok til å se inn.

Gjengene passet ikke med originalskruen, så med ny passende skrue ble alt fast igjen :)

Endret av Makky123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...