E.C. Skrevet Torsdag kl. 20:38 Skrevet Torsdag kl. 20:38 Nå vet ikke jeg hva du de-pinner, men det meste jeg er borti har en form for hake i metall som klikker seg på plass i et plastspor i kontakthuset (f.eks. MQS). Da er den korrekte demonteringsmåten å presse den metallhaken ned, slik at den kan passere plastsporet/gropen i revers, ergo presser man på det som er en del av hann/hunn-pinnkonnektoren samtidig som man drar i kabelen.
TurboJens Skrevet Torsdag kl. 22:56 Skrevet Torsdag kl. 22:56 2 hours ago, Haug530D said: Det er jo som regel ikke pinsa du presser på men en plast klips som holder pins'n også drar du jo kabelen ut. Heller motsatt, det er hovedsaklig metallfjærer. Nokon har plasthaker som fjærar i huset, som AMP superseal (biltema sine "vanntette" kontakter matchar desse). Det hjelpe lite at prisen er lav dersom verktøyet er så dårleg/mjukt at det ikkje gjere jobben. Ofte så må en krangle litt, om kabelskoen ikkje er crimpa heilt perfekt, eller om nokon har vore der før deg eller kanskje det er plasthusa som ikkje er perfekte. Når du då skal begynne å ta i samtidig som du skal trekke ut kabelen på motsatt side så er det veldig greitt å ha eit verktøy som er bra. Men enig i at det er forskjell på engangsbruk og profesjonell bruk, eg brukar slikt verktøy i snitt mange gangar om dagen og då er kun det beste godt nok. Tid er også pengar...
TurboJens Skrevet Lørdag kl. 10:40 Skrevet Lørdag kl. 10:40 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/verktoysett/terminalverktoy-12-stk-2000031403 Biltema sitt sett. Veldig veldig billig i forhold til würth sitt som kosta ca 27.000kr 🤣 Fant et i garasjen..
Haug530D Skrevet Lørdag kl. 10:50 Skrevet Lørdag kl. 10:50 (endret) 10 minutter siden, TurboJens skrev: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/verktoysett/terminalverktoy-12-stk-2000031403 Biltema sitt sett. Veldig veldig billig i forhold til würth sitt som kosta ca 27.000kr 🤣 Fant et i garasjen.. Har selv ett slik og enda ikke stått fast. Betalte vel under 50 lappen på Aliexpress, for noen år siden. Endret Lørdag kl. 10:51 av Haug530D
Haug530D Skrevet Lørdag kl. 10:52 Skrevet Lørdag kl. 10:52 På 13.6.2025 den 0.56, TurboJens skrev: Heller motsatt, det er hovedsaklig metallfjærer. Nokon har plasthaker som fjærar i huset, som AMP superseal (biltema sine "vanntette" kontakter matchar desse). Det hjelpe lite at prisen er lav dersom verktøyet er så dårleg/mjukt at det ikkje gjere jobben. Ofte så må en krangle litt, om kabelskoen ikkje er crimpa heilt perfekt, eller om nokon har vore der før deg eller kanskje det er plasthusa som ikkje er perfekte. Når du då skal begynne å ta i samtidig som du skal trekke ut kabelen på motsatt side så er det veldig greitt å ha eit verktøy som er bra. Men enig i at det er forskjell på engangsbruk og profesjonell bruk, eg brukar slikt verktøy i snitt mange gangar om dagen og då er kun det beste godt nok. Tid er også pengar... Ja tenkte litt feil her, men de er jo ganske myke og man må ikke bruke mye krefter på de.
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 11:43 Skrevet Lørdag kl. 11:43 20 minutter siden, Haug530D skrev: Har selv ett slik og enda ikke stått fast. Betalte vel under 50 lappen på Aliexpress, for noen år siden. Har selv hatt et slikt sett, og kjøpte nylig denne: Aldri hatt problemer med noen av dem. Har også mye dyrere variant tilgjengelig på jobb, men sjeldent jeg gidder å lete etter det. Da er det kjekt med et eget sett til billig penge. mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå