mogie Skrevet Oktober 7 Skrevet Oktober 7 BMW X3 F25 - 2011 mod - Bensin. Bilen har stått parkert uten å vert i bruk 1 mnd tid og hadde tilnærmet flatt startbatteri. Da eg startet opp (etter å ladet opp batteri) så kom det noen feilmeldinger: Flat Tyre Monitor (RPA) Failure (FTM System error) og Driving Stabilisation (ABS, 4x4) Litt søk på nettet indikerer at det kanskje kan vere ein feil på RDC Module. De fleste nettsider og videoer viser at denne modulen er plassert på undersiden, bak ved vesntre hjulbrønn der den er utsatt for vann og dritt, og at dette kan trenge inn i modulen. Jeg har lett etter denne modulen på min X3 men klare ikke finne den. Den er ikke under bilen eller i hjulbrønnen bak på høyre side. Finner den heller ikke inni bagasjerom slik noen sier den kan vere. Kan det hende det ikke eksisterer en slik modul på min bil? Får treff på mitt reg.nr og module hos Koed og Schmiedmann men ikke hos GS Bildeler. Kan noen gi tips eller mening om jeg har en slik module og hvor jeg skal lete etter den?
E.C. Skrevet Oktober 7 Skrevet Oktober 7 Du skal ikke ta og lese ut feilkoder med diagnoseutatyr da, som viser i hvilken modul disse er lagret i, før du begynner å lete fysisk etter modul? Jeg hadde i alle fall begynt i den enden.
mogie Skrevet Oktober 7 Forfatter Skrevet Oktober 7 Jo det burde eg nok, men bor litt grisgrendt til så har ikke den 'kompetansen' i umiddelbar nærhet😊 Eg har en ODBII kodeleser (tror den var av Kkmoon) for noen år tilbake siden (om eg finner den igjen) , men usikker på om den lar seg bruke på denne bilen? Hvilken programvare/app kan du anbefale til å lese feilkoder?
E.C. Skrevet Oktober 7 Skrevet Oktober 7 Du kan sikkert prøve med den du har, i verste fall så får du ikke ut noe. Hva som kan anbefales kommer an på budsjettet og hvor mye tid du vil investere i egenopplæring og oppsett. INPA og ISTA er originalt programvare fra BMW som er å oppdrive på nett, men det er litt å sette seg inni. Jeg bruker bl.a. Bimmergeeks ProTool, det funker stort sett bra til å lese ut feilkoder og til koding av moduler. Av universale lesere er iCarsoft CR Max et kurant valg i den ikke alt for dyre prisklassen.
mogie Skrevet Oktober 7 Forfatter Skrevet Oktober 7 (endret) Takk for tips. Det bør vere noe som er enkelt i bruk og forstålig for en amatør😊 Skal se om eg finner kodelser. Hvilken kodeleser bruker du? Endret Oktober 7 av mogie
E.C. Skrevet Oktober 7 Skrevet Oktober 7 Jeg har nok litt over snittet: INPA ISTA+ og ISTA P satt opp på dedikert laptop med original ICOM fra BMW ProTool full lisens med diagnose og koding med THOR-adapter Launch V X431 tablet Launch er 1. valget til å lese ut kjapt, ProTool 1. valget til å kode ting. BMW-programvare er storkanonen som ikke rulles ut så ofte. mogie reagerte på dette 1
540is Skrevet Oktober 7 Skrevet Oktober 7 2 timer siden, mogie skrev: Kan det hende det ikke eksisterer en slik modul på min bil? Tviler på at en norsksolgt 2011 modell har denne modulen. Den er for de som har sensorer i hjulene og det har vel du ikke? Tenker at denne bruker abs systemet for å detektere hastighetforskjeller ved lufttap. Som sagt les ut feilkoder. Og ett enkelt og bra diagnoseapparat er denne ,jeg har forgjengeren i hanskerommet og den gjør igrunn det samme som den Launch x431 jeg har på jobb til mange 10 000 bare at denne er bare til BMW. https://www.ebay.com/itm/306491254877 Otis reagerte på dette 1
mogie Skrevet Oktober 8 Forfatter Skrevet Oktober 8 Takk 540Is. Denne bilen er så langt eg veit bruktimportert. Første gang registrert 15.11.2011 og første gang registrert i Norge 21.11.2012. Tatt inn og solgt av Bavaria/Stavanger. Eg mener det ikke ligger sensorer i mine hjul. Kan likevel bekrefte korrekt lufttrykk gjennom bilens info display. Skulle lest ut feilkoder, men en BMW forhandler (som sikkert er den mest kompetente) vil ta meg 5-6 timer bare å reise til og fra. Da forsøker eg (og sikkert de fleste andre) å finne ut av problemer først 😊 Iom at bilen hadde flatt batteri etter å ha stått en stund, kan det medføre "tap" av koding eller lignende?
Reef89 Skrevet Oktober 8 Skrevet Oktober 8 Ett annet godkjent bilverksted kan fint lese ut feilkoder slik som et BMW merke verksted..
mr.pingu Skrevet Oktober 8 Skrevet Oktober 8 RPA er basert på hjulhastighet, bruker ABS / Hjulhastigsensor. TPMS er basert på trykk og temperatur som bruker separat (trådløs) sensor i hjulene og en modul på bilen. Ofte sånne feil skyldes en hjulhastighet sensor som tuller er brudd på ledningsnettet til den. Som sagt ovenfor, ta diagnose for å avkrefte eller bekrefte dette. Billigste løsning som koster ofte like mye som en diagnose-time er BimmerLink appen og en OBD adapter som snakker med BimmerLink. Så får man lest ut feilkoder på BMW for årene som kommer. BimmerLink er også ganske bruker vennlig og enkelt å bruke selv om man ikke har gjort det før.
E.C. Skrevet Oktober 8 Skrevet Oktober 8 20 minutes ago, mr.pingu said: Ofte sånne feil skyldes en hjulhastighet sensor som tuller er brudd på ledningsnettet til den. Som sagt ovenfor, ta diagnose for å avkrefte eller bekrefte dette. Uten å ha sjekka ETK så er det fort trigger-ring på drivakslingene på disse, om ikke annet på fremre aksel. Disse kan ruste og ta borti sensor og ødelegge den, om ikke den ringen faller fra hverandre selv. Så hadde undersøkt alt dette i samme slengen. mr.pingu reagerte på dette 1
540is Skrevet Oktober 8 Skrevet Oktober 8 Uten å ha sjekket ETK kan jeg si at F25 ikke har triggerringer på noen av drivakslingene, her er det magnetringer i hjullagrene. Generasjonen X3 før denne hadde triggerringer bare på bakakselen
E.C. Skrevet Oktober 8 Skrevet Oktober 8 Ja, det har jo vært litt forskjellig gjennom tidene. E9x har f.eks. hatt både triggerring og magnetisk ring i hjullager på bakaksel. Har man det i hjullageret så går det nok langt sjeldnere i stykker vs. triggerring.
mogie Skrevet Onsdag kl. 19:11 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 19:11 Takk til alle for innspill og tips. Eg konkluderer med at eg ikkje har RDC-Modul på min bil. Kommer til å skaffe meg en OBD adapter og Bimmerlink for å lese feilmeldinger. Kan nok vere fint å ha for framtiden siden det nok ikke blir siste feilmelding på denne etterhvert så gamle bilen... Skal oppdatere her for de som skulle vere nysjerrige på feilen. Sikkert ikke bare eg som har den type feil 😊 E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå